Lopen met een hartslagmeter

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Sté

Re: Lopen met een hartslagmeter

Bericht door Sté »

Hoi,

hoe gaan mensen dan trainen die een te hoge hartslag hebben? Of wat doen jullie concreet om die naar beneden te krijgen? Zonder constant te moeten gaan stappen dan? Is het mss een oplossing om het S2R programma nog eens over te doen?
LievenJ

Bericht door LievenJ »

wat is je hartslag in rust?
Ga je echt stappen of "heel traag lopen dat aanvoelt als stappen"?
Hellothere

Bericht door Hellothere »

Sté schreef:hoe gaan mensen dan trainen die een te hoge hartslag hebben? Of wat doen jullie concreet om die naar beneden te krijgen?
Beste is toch om traag genoeg te lopen zodat ademhaling en hartslag min of meer onder controle te houden.
Je moet dan ook weten wat je MaxHr is. Lees dit topic even van in het begin na. Mogelijk heb je van nature een iets hogere hartslag, en dan kan je natuurlijk ook wel aan een hogere hartslag trainen.
Combineer ook het lopen met andere duursporten die iets minder belastend zijn (vb. fietsen, zwemmen of fitness, zoals cross-training, summit).
En ook tijdens de rustdagen een fikse wandeling is meegenomen. Je blijft die benen belasten maar aan een lagere hartslag.
Weet ook dat die controle over die hartslag gelinkt is aan verbetering van die conditie, en conditie opbouwen kost tijd, zeker als je voor je begon te lopen niet of nauwelijks aan andere sporten deed (en nee, biljarten, pietjesbak of vogelpik telt niet mee) :lol: .
Dus niet overdrijven, en geduld hebben is de boodschap.
Sté schreef:Is het mss een oplossing om het S2R programma nog eens over te doen?
Ik denk niet dat dit veel toegevoegde waarde heeft. Als je de S2R succesvol hebt afgerond, ben je conditioneel en ook qua kracht op een niveau dat al veel te hoog ligt voor een beginnend S2R’er.
Beter is dan, vooraleer je bijvb. Verder, sneller of langer gaat lopen, die 30 minuten nog enkele weken, een paar keer per week te blijven lopen aan een rustig tempo.
Naarmate je hieraan went, zal het ook steeds gemakkelijker aanvoelen, en zal die hartslag ook dalen, maar ook hier weer geldt : GEDULD !!!
Suus123

Bericht door Suus123 »

Hallo,
Ben 14 maanden geleden gestart met s2run en maakte mij ook zorgen om mijn hoge HF. Ik ben 36 en liep met een gemiddelde hartslag van 186 per min tegen 10 min / km. Geen conditie zei een kennis die cardioloog is. Rustig opbouwen is de boodschap. En dat helpt echt. Zeer Traag opbouwen en volhouden. Ondertussen loop ik aan 7,25 min / km. De hartslagmeter ligt ergens in de kast. Volg je gevoel. Af en toe gebruik ik hem nog om de evolutie te zien maar je voelt dat zelf ook aan. Groetjes
Hellothere

Suus123 schreef:Volg je gevoel. Af en toe gebruik ik hem nog om de evolutie te zien maar je voelt dat zelf ook aan. Groetjes
Ergens klopt dat wel, ik loop al jaren (nog steeds met hartslagmeter), maar inmiddels weet ik op gevoel ook wel perfect wel cijfertje op die hartslagmeter staat, zonder ernaar te kijken.

Toch blijf ik een hartslagmeter nuttig vinden, zeker voor beginnende lopers. £en fout die velen (blijven) maken is tè snel uit de startblokken schieten. bovendien bouwt conditie dikwijls sneller op dan kracht, waardoor je soms wel het gevoel hebt dat je sneller/langer kan, terwijl je spieren daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn, met eventuele blessures als gevolg.

Naar je lichaam luisteren is inderdaad iets wat je kan (en moet leren), maar uit ervaring weet ik dat veel beginnende lopers dat gevoel niet of verkeerd inschatten, of bepaalde signalen die het lichaam geeft negeren. En voor deze mensen is een hartslagmeter die hen tijdig terugfluit, toch wel een mooi hebbedingetje (op voorwaarde uiteraard dat je ook je correcte hartslagzones kan inschatten).

Hoe dan ook, voor iemand van 36 is een gemiddelde hartslag van 186 toch wel héél erg hoog. Wat is dat gemiddelde nu ?
jekl053

Bericht door jekl053 »

ik loop meestal (ongemerkt) te hard, ik vind het moeilijk om een laag tempo aan te houden. Ik heb nu een paar keer gelopen met een kameraad die wel dat lage tempo constant kan aanhouden en vind dat erg prettig lopen. Ik heb nu een garmin gps horloge met hartslagmeter aangeschaft om zelf ook de hartslagzone en snelheid in de gaten te houden en zo ook zelf op een lager tempo te kunnen trainen. hopelijk lukt dat ;)

hartslag 186 lijkt mij ook erg hoog, zit je bijna aan je max harstslag toch ?
Dannieke

Bericht door Dannieke »

Ik vind een te laag tempo niet lekker lopen, dus loop liever iets harder. Daarbij blijft m'n hartslag wel onder 150 slagen en dat is dan 9,5km/u voor mij.
Volgens het boekje is maximum 140 ideaal maar dan zit ik aan een dikke 8km/u en heb ik het gevoel te weinig momentum te hebben om vlot te lopen en dat vind ik eigenlijk vermoeiender.
Maar iedereen is verschillend, dus de richtlijnen tot op de letter volgen hoeft volgens mij niet.
Dan kun je beter een test afleggen in EnergyLab of zo.
Mijn gemiddelde hartslag vandaag op de 10 miles was 170bpm, en die heb ik toch zonder problemen uitgelopen. Maar 186bpm haal ik toch enkel bergop of bij sprinten.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere

Dannieke schreef:Maar iedereen is verschillend, dus de richtlijnen tot op de letter volgen hoeft volgens mij niet.
Dat is ook zo, het is en blijft allemaal een beetje nattevingerwerk. Met een beetje naar je lichaam luisteren, en wat gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind. Alleen stel ik toch met regelmaat vast dat dat luisteren naar het lichaam bij nogal wat mensen niet lukt, en dan kan het hulpmiddeltje (hartslagmeter) toch zijn nut hebben.
Dannieke schreef:Dan kun je beter een test afleggen in EnergyLab of zo.
Zelfde opmerking hier hoor. Ik ken nogal wat lopers, die al een tijd goed denken bezig te zijn, en dan naar een sportkliniek gaan omdat ze bijvb. een marathon willen gaan lopen. Sommigen krijgen daar ook dingen te horen die ze absoluut niet willen horen, dat hun basisconditie toch niet is wat ze zou moeten zijn, dat ze niet zo goed bezig zijn als ze wel denken ... :mrgreen: . Da's natuurlijk wel effe wakkergeschud worden. Een enkeling beslist ook om het advies van de sportarts naast zich neer te leggen. En da's uiteraard wel jammer, het gaat toch om een investering, en doorgaans kom je toch bij mensen terrecht die het wel kunnen weten.
Dannieke schreef:Mijn gemiddelde hartslag vandaag op de 10 miles was 170bpm, en die heb ik toch zonder problemen uitgelopen.
Daarom ook het onderscheid tussen wedstrijd- en trainingstempo hé. Door tal van omstandigheden heb ik sinds juni vorig jaar geen wedstrijden meer gelopen, hopelijk veranderd dat de komende maanden.
Hoe dan ook tijdens een wedstrijd wil ik mijn hartslag gewoon niet weten. Ik haal het cijfer zelfs weg van mijn Garmin Display, zodat ik ze ook niet kan zien (draag wel een borstband voor de analyse achteraf uiteraard).
Zo nu en dan eens gek doen, en de hartslag negeren kan ook geen kwaad, maar meestal blijf ik de adviezen van dat ding toch wel goed opvolgen. Belangrijk is inderdaad wel om je juiste hartslagzones min of meer correct te kennen. dus iets verder gaan dan het regeltje 220 - leeftijd, wat je in veel gevallen met een flinke korrel zout kan nemen.
Dannieke schreef:Maar 186bpm haal ik toch enkel bergop of bij sprinten.
Als mijn hartslag 186 is, wordt het tijd voor de omstaanders om stoffer en blik boven te halen, zodat ze mij van het wegdek kunnen schrapen.
mistique

Bericht door mistique »

Ok, we gaan dit oudje nog is uppen... Bon ik heb het volledig topic gelezen en heb begrepen dat: conditietraining 70-80% HR vetverbranding 60-70%.... Nu is mijn vraag, wat als ik beide wil? Ik ben beginnen S2R-en om te vermageren, maar mijn conditie is nog niet top (zit in week 4 van het trainingsschema), what to do?

Ben er ook nog niet 100% uit wat voor HSM ik moet kopen... zou eentje willen die ook mijn route bijhoudt en misschien aangezien ik een beginner ben met trilfunctie als ik "hors limite" ga? Iemand tips (of is hier een ander topic voor?)

heb besloten dat het een POLAR FT60 gaat worden... En eventueel later als ik op straat ga lopen de GPS module bijbestellen...
Laatst gewijzigd door mistique op 08 aug 2014, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
fann

Bericht door fann »

Ik ben niet zo technisch aangelegd dus ik loop alleen met een eenvoudige hartslagmeter van Decathlon en die heeft niets van andere functies dan je hartslag meten.

Je kan daar een biepje op laten spelen als je buiten een welbepaalde zone gaat.

In je STR moet je volgens mij nog aan niet veel anders denken dan aan het feit dat je die periodes moet proberen uit te lopen aan een niet te snel tempo zodat je geen blessures oploopt.

In een later stadium, eens je een half uur kan lopen, kan je eventueel beginnen werken aan versnellingen, waardoor je je hartslag gaat verhogen voor korte momenten, waardoor je hart sterker wordt.

Nu zou ik zeggen: geniet van het lopen, zorg dat die hartslag zo laag mogelijk blijft :D
Plaats reactie