Garmin Forerunner 305

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
wim__

Garmin Forerunner 305

Bericht door wim__ »

Heeft er iemand ervaring met de Garmin Forerunner 305?

Groetjes
marcelleken

Re: Garmin Forerunner 305

Bericht door marcelleken »

wim__ schreef:Heeft er iemand ervaring met de Garmin Forerunner 305?

Groetjes
Op dit forum zullen er wel een paar mensen zijn die de 305 gebruiken, of gebruikt hebben. Er is hier ooit een topic over gestart, dus daar zal je wellicht al wat meer info over vinden over die Garmin: http://www.start-to-run.be/forum/vragen ... -t302.html

Zelf heb ik de opvolger van de 305, nl de 310XT. Waarschijnlijk dat er qua bediening wat verschillen zitten tss die twee modellen, maar zeker en vast genoeg overeenkomsten, dus als je vragen hebt, stel ze maar gerust...
wim__

Bericht door wim__ »

bedankt Marcelleken !
Hellothere

Bericht door Hellothere »

Hier in elk geval een zeer tevreden gebruiker van de Forerunner 305 .
Zoals Marcelleken eerder aanhaalde is de 305 al enkele jaren eindereeks, en is de opvolger de 310TX .
Qua functionaliteiten is er niet zoveel verschil. De belangrijkste verschillen zitten op levenduur batterij en connectiviteit.

Het is niet het mooiste horloge, maar de grote display, waar je toch een pak info op kwijtkunt, zijn dan weer een belangrijke plus.

Ander nadeel is dat de GPS sensor is ingebouwd, wat een van de belangrijkste oorzaken is voor de beperkte duur van de batterij.

Maar verder, als je het horloge enkel en alleen bij de looptrainingen gebruikt, en het dus ook niet als gewone horloge wil gaan gebruiken, niks dan goeds hierover. Ik zou niet meer kunnen zonder mijn forerunner.

Als je concrete vragen hebt, shoot !!
wim__

Bericht door wim__ »

Bedankt Hellothere!

Kan het soms zijn dat de gps in bosrijke omgevingen ff het noorden kwijt? Er verschijnen dan zeer hoge snelheden op mijn toestel.

Groetjes
Hellothere

Bericht door Hellothere »

wim__ schreef:Bedankt Hellothere!

Kan het soms zijn dat de gps in bosrijke omgevingen ff het noorden kwijt? Er verschijnen dan zeer hoge snelheden op mijn toestel.

Groetjes
Ik loop met regelmaat onder een soms wel heel dik bladerdek (arboretum/zonienwoud) en soms komt het inderdaad wel voor dat er een piekje komt qua snelheid. Of dat door verlies van GPS signaal komt durf ik echter niet zeggen. Als het signaal volledig wegvalt, geeft Garmin een biep, wat in een bos zo goed als nooit gebeurd (enkel bijvb. Als ik door een tunnel, of onder een snelweg- of grotere spoorwegbrug) loop valt het signaal soms wel volledig weg, maar dat is het dan ongeveer.

Als ik nadien mijn resultaten op computer analyseer, zie ik die piekjes dus wel, maar als ik dan de grafieken qua snelheid, afgelegde afstand, … bekijk, heb ik toch de indruk dat de nauwkeurigheid (en dus ontvangst) van de GPS in de 305 behoorlijk nauwkeurig is.
Als ik de handleiding van de 305 er even bijneem zie ik dat de GPS microcontroller in de Garmins SIRF-starIII technologie gebruikt, wat betekend dat de GPS de input van verschillende sattelieten tegelijkertijd kan verwerken, en operationeel een zeer korte acquisitietijd heeft bij het detecteren van nieuwe satelieten. Maar zoals elke GPS kan de nauwkeurigheid inderdaad behoorlijk schelen als je geen volledig open zicht hebt op de hemel.

In de bossen waar ik loop heb je enkele stukken waar de paadjes behoorlijk kronkelen, en waar je enkele korte bochtjes hebt. Gezien de GPS tussen de verschillende meetpunten rechte lijnen trekt, kan het in zulke gevallen wel zijn dat de GPS voor de meting van afstand (en dus ook snelheid) die bochtjes afsnijdt, en je daardoor even een piekje krijgt.

Maar zoals ik al zei, dat soort van “piekjes” herstelt zich behoorlijk snel, en is zeker niet van die aard dat je geen heel goed idee hebt van je snelheid onderweg.
Ook bij de analyse nadien op de computer haal je die dingen er zo uit, en heb je ook een redelijk accuraat beeld van je loopje.
coppie

Bericht door coppie »

Heel goeie ervaringen mee beter dan men 405
marcelleken

Bericht door marcelleken »

Wie veel in een omgeving loopt met slechte of geen GPS-ontvangst (bossen, tunnels,...), kan misschien baat hebben met een footpod te koppelen. Ik heb me voor mijn 310XT eentje gekocht in Decathlon (Geonaute), vooral om mijn stapfrequentie te loggen (niet dat ik er achteraf eigenlijk veel naar kijk, maar ben nogal een datafreak ;) ).

Je kan de Forerunner zodanig instellen dat hij de snelheid/afstand via de footpod registreert, en niet via GPS, waarbij je evengoed achteraf je gelopen route kunnen zien in Garmin Connect. Een correct gecalibreerde footpod, zou van nauwkeurigheid dicht in de buurt moeten komen van een GPS, en (in theorie) ook iets minder 'schommelingen' moeten vertonen in snelheid. Bij mijn 310XT zou er ook een instelling zijn die standaard de snelheid/afstand registreert via GPS, en als de ontvangst wegvalt (tunnels) neemt de footpod het over. Dit heb ik zelf echter nog niet getest, dus weet niet hoe goed dit werkt (heb wel al eens gelezen dat dit niet helemaal foutloos werkt).
Plaats reactie