kniepijn

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
karma117
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2011, 10:44

kniepijn

Bericht door karma117 »

ik ben 2 weken geleden begonnen met start to run,voel me héél goed maar enkel last van kniepijn,eerst binnenkant linkerknie,nu beide knieen en beetje aan onderrug,ondanks aankoop loopschoenen van 100 euro...wel neem ik nooit 2 dagen rust,telkens 1 dag...waaraan kan dit liggen want maak me zorgen en hoop dat ik kan blijven lopen...
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: kniepijn

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Jammer te lezen dat je al na twee weken problemen en pijn hebt.
Als je de start-to-run consekwent volgt, niet forceert tijdens de loopminuten en geen andere blessures had of hebt, dan is 1 rustdag tussen de loopdagen in voldoende, dus je rusttijden zijn het probleem niet.

Bij problemen met knieen en enkels zijn de verkeerde loopschoenen meestal toch wel de oorzaak.
Over de keuze van je loopschoenen vertel je weinig, buiten het feit dat ze 100 euro gekost hebben.
De keuze van een goede loopschoen wordt echter niet alleen ingegeven door de prijs, maar wel door het feit of het type schoen dat je gebruikt bij je past.
Het wil dus niet zeggen dat een paar loopschoenen goed voor jou is, omdat je er 100 € voor betaald hebt.
Daar komt meer bij kijken.

Heb je je bij de aankoop van de schoen laten adviseren ?
Ben je bij een running center geweest ?
Is er een videoanalyse van je looptechniek uitgevoerd, en is er eventueel een footscan gemaakt ?

Eigenlijk kan alleen een running center je gepersonalisserd advies geven en je een paar schoenen aanmeten dat bij jouw loopstijl en persoon past.
Loop je neutraal of proneer je ? Man over vrouw ? Loop je reacreatief of eerder competitief ? Heb je overgewicht of ben je een lichtgewichtje ? Op welke ondergrond loop de hoofdzakelijk ?

Allemaal dingen die in min of meerdere mate van belang zijn, en waar alleen een running center je in kan helpen.

Pijn in de onderrug zijn zelden een gevolg van verkeerde schoenen, maar kunnen wel een zijn van de pijnlijke knieën.
als je pijn hebt in je knieën kan het gebeuren dat je je loopstijl aanpast om de pijn te compenseren, waardoor er een hogere belasting op de onderrug komt.

als je via een running center de juiste schoenen hebt, zullen de knieproblemen in principe (als het doordoor komt tenminste) redelijk snel opgelost zijn. Veel kans dat heel kort nadien ook de rugproblemen van de baan zijn.

Veel succes, en laat horen of ik het bij het rechte eind heb.

PS : Er bestaat op dit forum een redelijk uitgebreid topic over loopschoenen, en het belang daarvan. Klik hier even om het te lezen.
karma117
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2011, 10:44

Re: kniepijn

Bericht door karma117 »

gisteren in winkel scan en video laten maken,nieuwe schoenen...ik probeer ze straks uit...
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: kniepijn

Bericht door Hellothere »

karma117 schreef:gisteren in winkel scan en video laten maken,nieuwe schoenen...ik probeer ze straks uit...
Als je schoenen het probleem waren, zal je het verschil bijna onmiddellijk voelen, en zal je je aankoop niet beklagen.
Veel succes, laat ons het vervolg weten.
karma117
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2011, 10:44

Re: kniepijn

Bericht door karma117 »

ben nu reeds in week 8 maar ipv 2 x week 6 en 7 hebt ik dit 3 x gedaan,op maandag woensdag en vrijdag,de vrijdag is zwaarst en kan soms de volle 6 en 7 min.niet volhouden,alhoewel ik momenteel niet werk.
vorige week ergens anders gaan lopen en sinds dan pijn aan buitenkant linker enkel...moet ik wachten tot pijn over is of mag ik reeds aan week 8 beginnen?
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: kniepijn

Bericht door Hellothere »

karma117 schreef:ben nu reeds in week 8 maar ipv 2 x week 6 en 7 hebt ik dit 3 x gedaan,op maandag woensdag en vrijdag,de vrijdag is zwaarst en kan soms de volle 6 en 7 min.niet volhouden,alhoewel ik momenteel niet werk.
Blij te horen dat je het verschil met de schoenen hebt gemerkt, en dat je blijkbaar, ondertussen toch enkele weken verder nog goed bezig bent.
Een week herhalen als het niet echt lukt is zeker geen schande hoor.
Nu beginnen de minuten van de loopblokken crescendo naar omhoog te gaan, en als de 7 minuten niet echt heel goed lukken, dan is het inderdaad een goed idee deze te herhalen tot het een beetje beter gaat.

In week 7 ga je immers op het einde naar loopblokken van 12 minuten toe, bijna een verdubbeling met wat je nu doet.

Dat vrijdags de zwaarste dag is is normaal, da's de manier waarop het schema is opgebouwd. Tijdens de drie lessen van de week bouw je op in tijd, om dan weer als eerste les van de daaropvolgende week weer een iets gemakkelijker les te hebben.

Op die manier bouw je rustig op, maar blijft het toch motiverend.

Dus zeker niet wanhopen, je zit in een periode (weken 6-7) die velen als de allermoeilijkste ervaren. Eenmaal over deze drempel heb je de laatste rechte lijn naar die 30 minuten.
karma117 schreef:vorige week ergens anders gaan lopen en sinds dan pijn aan buitenkant linker enkel...moet ik wachten tot pijn over is of mag ik reeds aan week 8 beginnen?
Ik weet niet wat het verschil is met de locatie waar je vorige week bent gaan lopen, en wat je tot nu toe deed. Liep je voordien op de weg en nu in een bos ?
Dan is het mogelijk dat je een lichte blessure hebt door het kantelen van de voet op boomwortels of andere oneffenheden.
Bij pijn is de regel altijd even stoppen met lopen. Als het betert en het komt niet terug is het waarschijnlijk een lichte blessure. Niks om je zorgen te maken, als je langer en meer gaat lopen, kunnen deze ongemakjes er jammer genoeg bijkomen.
Maar dus, toch eventjes wachten tot het beter is.
Noush
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2011, 14:35

Re: kniepijn

Bericht door Noush »

Hey,

Ook ik had dit probleem, pijn aan linkerbuitenkant rondom de enkel!
had nochtans in runnerscenter speciale schoenen (waardoor mijn beide knieën geen pijn meer deden!) maar probleem was een peesontsteking, wat zichtbaar was(via echografie) nadat ik bijna niet meer kon stappen !
wou toen ook niet opgeven met trainen gezien ik supergemotiveerd was !
heb toen 3 weken rust moeten inlassen van de behandelende arts, en ik moet zeggen : ben 5 lessen terug gegaan na die 3 weken, en resultaat mag er zijn : nog 2 lessen en ik ben er!
Ik kan je enkel aanbevelen : stop met trainen, ontlast je voet en na tijdje kan je er weer ten volle voor gaan! succes !!
karma117
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2011, 10:44

Re: kniepijn

Bericht door karma117 »

hallo

ik probeer het toch wéér vandaag en ga proberen met steunverband,hielp ook aan knie,hopelijk lukt het want was zooo fier op mezelf,wat een prestatie en daarbij rook ik...wil de 10 weken uitdoen want vertrek eind juni op reis en ben van plan daar ook 3 x per week te lopen..ik hou jullie op de hoogte
wat ondergrond betreft,ik ging alijd lopen tussen de bomen op aardeweg,vorige week naar park gegaan en daar is ook asfalt,dus komt waarschijnlijk door dit..
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: kniepijn

Bericht door Hellothere »

karma117 schreef:wat ondergrond betreft,ik ging alijd lopen tussen de bomen op aardeweg,vorige week naar park gegaan en daar is ook asfalt,dus komt waarschijnlijk door dit..
Toch maar een beetje opletten hoor, als je een blessure hebt kan die verergeren als je toch blijft doorlopen.
Gevolg kan dan zijn dat je er niet enkele dagen uitligt maar enkele weken en dat wil je ook niet.
Ik weet dat het echt balen is als je tijdens je opbouw enkele dagen moet stoppen, en zelfs enkele lessen moet terugschakelen voor een blessure, zeker als ze niet te erg voelt. Maar is toch nog altijd beter dan blijven sukkelen.

Je hebt nog een heel leven om te lopen hé, wat maken die paar dagen verschil ?
Als je nu in week 8 zit, kan je, zelfs met enkele rustdagen toch je 10 weken afwerken tegen einde juni nee ?

Enne, hier spreekt een ervaringsdeskundige als het om het negeren van pijntjes aankomt :mrgreen: . Vorig jaar in totaal 3 maanden "uitgelegen" wegens blessures :

1. Negeren van een kuitblessure, beterde ook telkens, na enkele dagen als het iets beter was telkens weer beginnen lopen, tot het zo erg was dat ik gewoon niet meer kon lopen. In totaal een maand eruit.
2. Negeren van rugproblemen. Een beetje pijn in de rug, toch maar doorlopen. Gevolg is geevolueerd naar een pre-hernia. In totaal 2 maanden eruit.

Mij zullen ze in elk geval niet meer hebben. Bij het minste pijntje las ik een paar dagen rust in, of ga ik over op een andere beweging (vb. fietsen).

Het is wel zo dat beton/asfalt een veel hardere impact heeft op de gewrichten dan aardeweg.
Na mijn rugproblemen heb ik een half jaar uitsluitend op bosweg gelopen. Ondertussen krachttraining gedaan om de rug-/buikspieren te verstevigen, en dat heeft wel geholpen. Steviger spieren = betere ondersteuning = minder kans op blessures.

PS : Heb je overgewicht ? Ook ten tijde van mijn rugproblemen woog ik 12 kilo meer dan nu. Die extra kilo's genereren uiteraard ook telkens weer een flinke dreun op die gewrichten.
Linda
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2011, 19:34
Locatie: Gistel
Contacteer:

Re: kniepijn

Bericht door Linda »

Ook pas begin mei begonnen, 3x/week en met telkens een rustdag tussen maar helaas... 'k heb sedert zondag eveneens last van pijn aan m'n knieën en de binnenkant van m'n benen. Wel bekennen dat ik de stretchoefeningen vergat, zodra de pijn volledig over is en ik terug kan verder lopen zal ik deze zeker wel doen na het lopen.
Plaats reactie