Ander sport ter preventie van blessures

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Csar1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2014, 23:21

Ander sport ter preventie van blessures

Bericht door Csar1985 »

Dag iedereen,

Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die in hun schema één looptraining vervangen door bvb een zwemtraining.
Men heeft dit mij aangeraden om preventief op te treden tegen blessures, en ik heb toch de indruk dat dit redelijk goed helpt.

Mijn schema is nu 3 loopsessies in de week (1 duurloop aan gemiddeld tempo (+/- 10..15km), een intervaltraining en een rustloopje de dag erna), vroeger zat er nog een duurloop bij, maar deze is nu geschrapt en vervangen door een zwemtraining.

Nog iemand ervaring hiermee?

Gr,

Nico
renzolini
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jul 2012, 16:23
Contacteer:

Re: Ander sport ter preventie van blessures

Bericht door renzolini »

Csar1985 schreef:Dag iedereen,

Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die in hun schema één looptraining vervangen door bvb een zwemtraining.
Men heeft dit mij aangeraden om preventief op te treden tegen blessures, en ik heb toch de indruk dat dit redelijk goed helpt.

Mijn schema is nu 3 loopsessies in de week (1 duurloop aan gemiddeld tempo (+/- 10..15km), een intervaltraining en een rustloopje de dag erna), vroeger zat er nog een duurloop bij, maar deze is nu geschrapt en vervangen door een zwemtraining.

Nog iemand ervaring hiermee?

Gr,

Nico
Een fietstraining ter vervangen van een andere training is ook een goeie optie of als je naar het fitnesscentrum gaat crosstraining of ipv zwemmen, aquajogging naart schijnt heel lastig maar je traint er wel je loopspieren mee.
Blogger => http://loopkalender.blogspot.be
Uitgebreide loopkalender met uitslagen => http://www.sportsites.be/loopkalender
Bloggen => http://www.bloggen.be/joggings
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Ander sport ter preventie van blessures

Bericht door Hellothere »

Wat ook helpt is spierversterkende oefeningen (krachtcircuit op de fitness, bodypump, ...-. Steviger spieren betekenen ook betere ondersteuning van de gewrichten, en dus minder blessurekans.

Ik heb dat moeten doen na een rugblessure (onderrug was niet akkoord met de extra opdoffers bij het lopen). Op aanraden van de osteopaat aan de slag gegaan met versteviging buik- en rugspieren, en dan maar gelijk een programma gestart voor alle spieren (dus ook quadriceps en kuiten).

bij mij werkt het in elk geval.

Let wel op, ik heb het wel degelijk over spierversteviging (langere series met beperkter gewicht), niet het aankweken van grote spiermassa's (korte explosieve series met veel gewicht).
Csar1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2014, 23:21

Re: Ander sport ter preventie van blessures

Bericht door Csar1985 »

Dus preventief enkele uren in de fitness doorbrengen kan ook geen kwaad. Zal ik hier in de buurt eens moeten luisteren, want hier in de buurt zijn er nogal een paar centra die zig vooral op het laatste richten ;-).
Enig idee waar ik een goede begeleiding zou kunnen krijgen, tegen schappelijke prijs. Bestaat er zoiets?

Gr,

Nico
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Ander sport ter preventie van blessures

Bericht door Hellothere »

Hangt ervan af waar je woont hé.
Gewoon informeren bij de lokale fitness zou ik zeggen.

Tegenwoordig schieten die als paddestoelen uit de grond, en om concurrentieel te blijven wordt er tegenwoordig toch nogal aandacht besteed aan geschikte coaches.

Vraagje echter, je wil een looptraining preventief vervangen door een andere training, maar uit je posts maak ik niet op dat je eerder al problemen had, waar ben je dan bang voor ?

Als je drie keer per week loopt waaronder 10 à 15 km en intervallen, en je hebt nu geen problemen, onderstel ik dat je gestel dat ook aankan.

Ik ben met de krachttraining gestart op aanraden van mijn osteopaat omdat ik een zwakke rug heb. Het was dat of stoppen met lopen. Sindsdien geen rugproblemen meer.

Het is wel zo dat heel veel lopers te eenzijdig trainen (alleen lopen en niks anders), waardoor je ook bepaalde gewrichten en spieren zwaar gaat belasten en voor anderen dan weer niks. Ik voel mij beter door het plaatje compleet te maken. Daarom ook training van alle spiergroepen (dus in de fitness), en ook cardio om de conditie ook eens op een andere manier te challengen (fiets, summit, cross-trainer).

Om ook qua duurtraining mezelf met regelmaat op een andere manier te challengen, doe ik ook nog (niet regelmatig) aan mountainbiken. Goeie training qua kracht en uithouding, maar toch nog minder belastend voor de knietjes, en enkels (wel weer voor de rug, gezien de houding).

Ik heb die afwisseling nodig niet zozeer om blessures te vermijden, maar gewoon om bezig te blijven. Enkel en alleen lopen is net iets te saai voor mij, zeker in de winter.
Plaats reactie