Lopen op een loopband
March 22, 2017
Kledij tijdens het lopen
March 22, 2017
Show all

Waarom sporten?

De eerste reden en vooral de belangrijkste reden waarom men aan sport zou moeten doen, is omdat het gezond is! Bovendien is het gewoonweg leuk om te doen. Een andere reden om te lopen kan ook zijn om lichaamsgewicht te verliezen of op peil te kunnen houden. Sporten gaat ervoor zorgen dat je metabolisme gaat verhogen, dit is de snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt. Ook gaat het lopen ervoor zorgen dat je spiermassa vergroot en je vet gaat verbranden. Je gaat dus afslanken! Maar dit is natuurlijk niet de enige reden, hieronder vind je een 20-tal punten waarom sporten zo belangrijk is voor de mens.

  1. Sporten gaat ervoor zorgen dat we kunnen genieten van een grotere longinhoud en een verbeterde bloedsomloop.
  2. Sporten gaat ervoor zorgen dat je hartfrequentie gaat verlagen. Wanneer men aan sport gaat doen gaat de hartspier sterker worden waardoor het hart veel efficiënter gaat pompen en er meer bloed in een keer kan door het lichaam gestuurd worden. Er wordt meer zuurstof doorheen het lichaam verspreidt wat in principe kan beteken dat je je leven kan verlengen met enkele jaren.
  3. Ook vermindert het sporten de kans op een hartkwaal. Doordat we sporten en dus aan het bewegen zijn gaat het bloed minder de kans krijgen om te klonteren waardoor je de kans op een hartkwaal reduceert.
  4. Tevens gaat sporten de kans op een beroerte verkleinen. Een beroerte is eigenlijk een tekort aan zuurstof in de hersenen. Omdat sporten het hart veel sterker maakt, gaat het meer zuurstof in het lichaam pompen en dus ook in de hersenen.
  5. Ook mensen die last hebben van een te hoge bloedruk kunnen sporten zien als een soort van hulpmiddel om deze te gaan verlagen.
  6. Misschien niet geheel onbelangrijk gaat sporten ervoor zorgen dat je de kans op darmkanker reduceert. Dit komt omdat bij regelmatig aan sport te doen, het verteringsproces beter wordt geregeld.
  7. In het bloed zitten ook nog allemaal vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Doordat het hart sterker is door te sporten, gaan deze stoffen veel beter de plaatsen bereiken waar ze moeten zijn. Zo gaat sporten ervoor zorgen dat botten en beenderen sterker en gezonder worden.
  8. Om het verouderingsproces tegen te gaan is sporten ook een goede methode. Veel sporten gaat ervoor zorgen dat de huid elastisch blijft en dus niet gaat hangen (rimpels) en tevens gaat het zorgen voor een gezonde huidskleur. Tevens gaat sporten er ook voor zorgen dat je een jonger en gezonder lichaam hebt.
  9. Een belangrijke reden voor diabetici of voor diegenen die een risico lopen op het worden van diabeet is dat sporten je bloedsuikergehalte regelt, het bewegen van het lichaam zorgt ervoor dat de glucosegehalten binnen het lichaam constant worden gehouden.
  10. Mensen met een te hoog cholesterolgehalte kunnen hun cholesterolgehalte doen dalen en in balans houden door te sporten. De beweging van het lichaam gaat zorgen voor een aanmaak van goede cholestorol – HDL – en gaat zorgen voor een afname van de slechte cholesterol -LDL – .
  1. Door te sporten wordt de pijngrens van een persoon verhoogd! Hier zorgt de stof endorfine – natuurlijke pijnstillers van ons lichaam – voor. Wanneer we gaan sporten gaat het aanwezigheid van deze stof in het lichaam toenemen en de pijn verlichten. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor vrouwen die last hebben van menstruatiepijn. Doordat we gaan dieper ademhalen tijdens het sporten, gaat er meer zuurstof in de bloedbaan terecht komen. Hierdoor gaat de baarmoeder ontspannen en gaat de pijn verzachten.
  2. Ook gaat sporten er toe bijdragen dat men een makkelijkere zwangerschap en geboorte evenaart.
  3. Lichaamsbeweging of kortweg sporten gaat ervoor zorgen dat stress of spanningen zowel fysiek als emotioneel verminderen.
  4. Zoals in de inleiding reeds gezegd, gaat sporten je helpen bij de productiviteit van jezelf. Door te sporten help je, je hoofd leeg te maken waardoor je concentratie stukken beter is.
  5. Het lichaam wordt flexibeler en rugklachten worden gereduceerd.
  6. Voor mensen van de iets oudere leeftijd is sporten ook zeer belangrijk. Het is een goed hulpmiddel om langer zelfstandig te blijven.
  7. Het immuunsysteem wordt op langere termijn versterkt wanneer men gaat sporten. Hierdoor loop je minder risico om ziek te worden.
  8. Je slaap zal ook beter zijn. Sporten helpt om je hoofd leeg te maken waardoor je minder zal piekeren. Ook gaan de spieren ontspannen zijn waardoor je zelf makkelijker kan ontspannen. Je zal sneller inslapen, je zal genieten van een diepere slaap en je zal verfrist wakker worden!
  9. Door te sporten gaat men de darmen actief houden waardoor we minder last gaan krijgen van een constipatie gevoel. Sporten helpt bij de afvalproductie. We gaan ook effectiever zweten.
  10. Het geeft je meer energie, je wordt er gezonder van en je krijgt een euforisch gevoel door te sporten!