Lopen met muziek
March 22, 2017
Lopen in de winter
April 4, 2017
Show all

Stretchoefeningen

Op deze pagina kan u enkele stretchoefeningen vinden, het is belangrijk om goed te stretchen voor en na het lopen!

 

Vóór het lopen:
De stretching voor het lopen is eigenlijk slechts een soort van opwarming maar het is toch aan te raden deze ook effectief te doen.

Voor het lopen kan je als opwarming met je armen zwaaien en ook je benen losschudden zodat deze wat loskomen en het lopen niet zo stroef verloopt. (1-2 minuten)
Ook kan je enkele minuten rustig wandelen alvorens je begint met lopen! (5 minuten)

Onderzoek heeft uitgewezen dat het slecht is voor je spieren om de oefeningen die bedoeld zijn na het lopen uit te voeren als opwarming!

 het lopen:
De stretching na het lopen is de belangrijkste stretching, het is ERG aan te raden om deze goed te doen!

Schouderoefening:
Houd je armen achter je rug en sla je handen in elkaar,
hef vervolgens je armen omhoog tot je een lichte “stretching” voelt. Het gevoel dat je armen uitrekken.
Houd vervolgens de schouders ontspannen omlaag.
Hef daarna de armen boven het hoofd en sla je handen in elkaar. Duw de armen daarna ietwat achteruit, tot je terug een strekkend gevoel verkrijgt.
(3x)

Kuiten:
Plaats één been voor het andere. Leun op het voorste been. Strek het achterste been, maar houd de hiel van het achterste been terwijl op de grond.
Herhaal de oefening ook met het andere been. (3x)

Bovenbenen:
Hef de hiel van uw linkerbeen langs achter tot op heuphoogte (of zo hoog mogelijk), houd uw voet vervolgens vast met uw linkerhand.
Tip: Gebruik eventueel een muur, stoel of hek om uw evenwicht te bewaren.
Herhaal deze oefening ook met het andere been en de andere hand.
(3x)

Totaalstretching:
Ga op de tenen (of op uw ‘tippen’, zoals sommigen het ook durven noemen) staan en strek de armen zo hoog mogelijk boven het hoofd.
(3x)

Dit zijn enkele basis oefeningen, heb je er zelf nog? Dan kan je deze op het forum plaatsen!