Lopen met Strava – Review

Strava… Instagram van het lopen

Als ik ga lopen, doe ik dat in eerste plaats voor mezelf. Ik wil genieten van verse lucht, energie op een fysische manier van me aflopen en zo mentale kracht winnen. Ik wil genieten van de omgeving en kijken naar mensen rondom me. Genieten van een bries of een zonnestraal. Genieten van dat kleine stukje tijd dat ik heb gereserveerd voor mezelf. Waarom we lopen, is verschillend voor velen onder ons. Sommigen zien er misschien eerder een “middel” in om naar de zomer toe een strakkere lijn te kweken, of een gevoel van competitie met zichzelf of anderen aan te wakkeren. Sommigen willen zich gezonder in het leven zetten, anderen willen imponeren. Er zijn geen slechte redenen en geen foute motivaties. Als je gaat lopen en je haalt er voldoening uit, is dat meer dan voldoende. Strava speelt wel handig in op meerdere van deze redenen.

Strava is begonnen als website waar je je prestaties kon uploaden vanuit verschillende sporthorloges en sporttrackers voor bijvoorbeeld op je fiets. Omdat er nu éénmaal zoveel bestaan, van verschillende merken en types heeft Strava zich gepositioneerd als een neutrale partij die om kan met al die gegevens. Deze worden dan steeds op dezelfde manier weergegeven. Zo kan je eenvoudiger vergelijken met je vrienden. En daar kwam dan de echte USP “unique selling proposition” van Strava naar voren. Een gigantische database van routes, looptijden, fietssnelheden, etc van allemaal mensen uit je eigen omgeving.

Tracking met de app: Doet wat ie moet doen, en doet dat goed!

In eerste en belangrijkste instantie is de smartphone app een verlengde van de website, maar ook een tracker. Heb je bijvoorbeeld alleen een smartphone en geen sporthorloge of smartwatch? Dan gebruik je de telefoon gewoon om je activiteit te meten. Dat is denk ik ook de essentie dat de meesten onder ons wel aanspreekt. Weten hoeveel je loopt, wat je tempo is, welke route je hebt gelopen. Hier een historiek van bij kunnen houden en zo je progressie in kaart brengen. Statistieken die je helpen doelen te zetten voor een volgende sessie, en die over een maand. Dat doet Strava goed. Heel goed. Ik heb een gedetailleerd rapport ontvangen van mijn bescheiden zondag loopje. Mijn tempo was wat gehaast, omdat ik niet veel tijd had. Ik heb duidelijk minder snel gelopen wanneer het einde van de sessie dichterbij kwam én het bergop ging. Dit is waar ik beter kan. Volgende keer misschien een beetje verder? Of dezelfde route, maar dan net iets sneller? Met de data kan je alle kanten uit!

Tempo gaat duidelijk naar beneden (blauwe velden), wanneer de sessie meer bergop ging (grijze zone).

Routes vinden & Uitdagingen aangaan

In tweede instantie is het een inspirator. Heb je nood aan een nieuwe route, maar heb je geen idee waar ze te vinden? Onder ‘Routes’ vind je vlot enkele routes die door andere gebruikers zijn gelopen of gedeeld. Mag het wat langer zijn, of wat meer hoogteverschil? Je geeft het makkelijk in en krijg een gepersonaliseerd aanbod terug. Je krijgt bij elke routesuggestie een kaart met de route, de afstand, de gemiddelde duur, en aantal hoogtemeters. Zo kies je de ideale route voor je training die dag. Inspireren doet Strava niet alleen met zijn ‘Routes’, maar ook met zogenaamde ‘Challenges’ of ‘Uitdagingen’. Je krijgt een overzicht van enkele opdrachten die op dat moment lopen. Voel je je getriggerd? Dan kan je meedoen met een uitdaging en een virtuele badge verdienen. Vaak zijn de uitdaging georganiseerd door een club. Deze clubs kunnen een samenhorigheidsgevoel creëren en zo een gezonde vorm van sociale controle/motivatie geven.

Sociale motivatie/controle

Ben je nog niet voldoende uitgedaagd? En gaat het voor jou vooral om competitie? Ook daar heeft Strava iets voor gevonden met ‘Segmenten’. Een segment is typisch een kleiner of korter stukje dan een hele route. Als je actief meedoet aan een segment, gaat Strava je tijd opnemen op dit segment en in een publieke rangschikking plaatsen. Zo kan je meteen zien hoe straf je prestatie was in vergelijking met andere sporters die dat ‘segment’ hebben gelopen.

Ten slotte kan je ook je vooruitgang steeds delen met je vrienden en kennissen. Strava heeft niet voor niets verschillende manieren om jou te connecteren (Facebook/E-mail/…). Zo kan je snel ontdekken wie van jouw vrienden misschien ook wel regelmatig gaat lopen. Zo kan je makkelijk je data met elkaar delen om er een wedstrijdje van te maken, of om de volgende keer gewoon even samen te gaan lopen!

Conclusie

Heb je je eerste Garmin sporthorloge gekocht, of misschien van Polar? De kans is groot dat je merk ondersteund wordt door Strava en je je gegevens kan opladen in je profiel bij Strava en zo delen met je netwerk.

+ Strava heeft erg veel leden. De kans is zeer groot dat er collega’s en vrienden van je op aanwezig zijn.
+ De interface is erg intuïtief in het rapporteren van je eigen prestaties, voor het scrollen door de prestaties van anderen op de newsfeed, tot het opnemen van je eigen loopsessie.
+ Biedt zelf ook gratis tracking aan met de app op je smartphone, zodat je geen sporthorloge nodig hebt.

– Er is geen standaard muziek integratie van iTunes/Spotify/… Je moet dus steeds afwisselen van app voor muziek.
– Er is standaard geen echte coach aanwezig die je met instructies voor intervallen helpt. (er zijn wel integraties met andere apps die dit voorzien)

SpinOffice voor Android nu beschikbaar in Google Play Store ... SportBit - CrossFit Alkmaar

 

More to explorer

Comments are closed.