Pijn binnenkant knie onderaan

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
trien
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2012, 16:57

Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door trien »

Hallo allemaal, graag jullie raad met het volgende:
Maandag les 10 gedaan van STR, nadien last van mijn knie. Dinsdag heel de dag last in de knie gehad. 's Avonds een ibuprofen genomen, de dag nadien was de last weg.
Aangezien het woensdag tijd was voor een nieuwe les STR en ik geen last meer had in de knie, ben ik toch gaan lopen, wel met een steunverband aan de knie.
Tijdens het lopen geen last, enkel op het einde tijdens het uitstappen, kreeg ik het weer. Nadien serieus pijn aan de rechterknie (juist onder de knie aan de binnenkant).
Heb hier nog wat onstekingsremmers liggen (catafalam) en ben deze nu aan het nemen, waardoor de pijn terug veel minder is.
Zou ik morgen nu gaan lopen of een rustdag inlassen zolang ik die onstekingsremmers inneem?
ik wil echter niet stoppen met STR want ik nu juist zo super gemotiveerd.
Wat het schoeisel betreft: toen ik mijn schoenen gaan kopen ben, had ik nog niets op dit forum gelezen en wist ik dus ook niet dat er speciale centra zijn, waar je je schoenen kan laten uittesten.
Ik heb me laten adviseren door de verkoper van Decathlon en heb uiteindelijk de volgende gekozen: Nike Zoom Vomero 6. Toch wel dure schoenen (130 euro) voor een beginneling als ik.
Nieuwe schoenen kopen voor mijn knieprobleem is momenteel dus zeker nog niet aan de orde :)

By the way: ik vernam van een orthopedist dat hij nog nooit zo veel patienten met knieproblemen gehad heeft sinds STR opgekomen is. Dat betekent niet veel goeds hé :(

Iemand ervaring of raad voor dit probleem?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Hellothere »

Hello Trien,

Je hebt nogal wat vragen en bedenkingen, ik zal ze hier kort en 1 voor 1 proberen te beantwoorden :

Lopen met pijn :Niet doen !!!
Pijn is een signaal dat je lichaam je geeft dat er iets niet klopt.
In principe is de regel (bij een “klein” pijntje, of overbelasting) dat dit binnen 48 uur moet verdwenen zijn.
Je moet in elk geval enkele dagen volledig pijnvrij zijn vooraleer je weer gaat lopen.
Ontstekingsremmers doen enkel aan bestrijding van symptomen, niet aan bestrijding van de oorzaak.
Dus als de pijn terug blijft komen moet je naar de oorzaak gaan kijken.

De juiste loopschoen / het runningcenter :Het spijt me, je zal het niet graag horen, maar als iemand, zeker beginnend loper “pijn aan de knieën” zegt, is er een soort van tolk in mijn hoofd die dit vertaald naar “verkeerde schoenen” (zeker als de pijn aan de binnen- of buitenkant van de knie zit) Bij 90 % van de beginnende lopers met pijnlijke knieën die ik adviseer om naar een running center te gaan, is het probleem na een analyse en aanmeten van de gepaste loopschoen opgelost.
Maar dat heb je ongetwijfeld al gelezen op dit forum.

Decathlon is een goede winkel waar je producten kan vinden in alle kwaliteiten en prijsklasses. Ik koop er dan ook zeer veel, bijna alles, behalve … loopschoenen. Die zijn echt te belangrijk, gezien ikzelf ook “lastige” voeten heb, en ik schoenen nodig heb die dit corrigeren.

En daar doe ik beroep op een runningcenter. 50 % van de lopers proneert of anti-proneert (afwijkende hoek enkel / scheenbeen), en heeft schoenen nodig die dit corrigeren. De juiste schoen kan enkel bepaald worden door een footscan en loopanalyse.
Ik weet niet op welke basis de verkoper van Decathlon je geadviseerd heeft, maar als er geen analyse gebeurd is (wat Decathlon sowieso niet doet), heb je dus 50 % kans dat je nu loopschoenen hebt die niet bij jou passen.
En waarschijnlijk had het op prijsniveau niet veel uitgemaakt. Nu heb je 130 euro betaald. Bij een runningcenter had dit bedrag niet (veel) hoger, of zelfs minder geweest.

Enige advies wat ik kan geven hier, is dat je eerst met je huidige schoenen naar een running center gaat, en hen vraagt een loopanalyse uit te voeren met je schoenen. Misschien kunnen zij nog correcties doen op de schoen of bijkomende zooltjes voorzien.

Het is wel zo, als je (verkeerde) schoenen de oorzaak zijn van je knieproblemen, het geen zin heeft ze te blijven gebruiken. De problemen zullen blijven, en zelfs erger worden als je ermee blijft lopen.

Dus hup, naar het runningcenter, met een beetje geluk kan je met de huidige schoenen en een kleine aanpassing verder.
Blijkt er niets mis te zijn met je schoenen, dan adviseer ik toch een sportarts te raadplegen.

Meer lopers met knieproblemen dan vroeger :
Je orthopedist heeft gelijk dat er sinds S2R is opgekomen er meer mensen met knieproblemen zijn.
Hiervoor zijn 2 belangrijke oorzaken :

Ten eerste is het S2R programma een zeer succesvol programma. Het is zeer aangenaam, je bouwt op een leuke manier op, en het maakt komaf met de idee dat sporten per definitie afzien moet zijn. Iedereen die overweegt om te gaan sporten kent het programma, of heeft er minstens positieve zaken over gehoord.
Hierdoor zijn er gewoonweg veel meer mensen aan het joggen gegaan de laatste jaren. Blessures aan knieën zijn de meest voorkomende lopersblessures, en veel meer lopers, betekent ook gewoon veel meer knieblessures.

Ten tweede, wordt het lopen altijd gepromoot als een zeer toegankelijke sport, die je altijd en overal kan doen en niet kost. Dat laatste is niet helemaal waar. Heel veel mensen starten met lopen, en zoeken achteraan in hun kleerkast naar een short, een T-shirtje, een jogging en een paar oude loopsloefkes die daar nog ergens rondslingeren. Vooral die oude loopsloefkes zorgen dan wel eens voor problemen.

Het feit dat er sinds de S2R veel meer “knieproblemen” veroorzaakt, zegt niet zoveel over het programma zelf, maar wel over het feit dat het belang van degelijke uitrusting, en zeker de schoenen nog altijd onvoldoende in de verf wordt gezet.

Zo, hopelijk heb je hier wat aan. Succes.
Vollegaaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2012, 13:29

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Vollegaaz »

Hallo,

ik denk dat ik van t'zelfde laken een broek heb, vanmorgen fris uit bed, loopschoenen aangetrokken en hup, vertrokken voor les 6...iets over halfweg voelde ik een branderig gevoel aan de binnenkant onderaan rechterknie die tot aan de enkel trok, tempo wat laten zakken en uiteindelijk na 3/4 naar huis gestapt.
Lekker gedoucht en ontbeten, pijntje nog een beetje voelbaar, maar toen ik daarna een uurtje in de zetel had gezeten kon ik amper nog stappen...stekende pijn onderaan binnenkant knie ?

Toegegeven, ik ben sinds 2 weken aan het revalideren na een polsoperatie, dus tijd te over, voordien heb ik een paar maanden niks gedaan, dus STR leek me leuk om terug wat fysiek te kweken. Ik stap sindsdien ongeveer 5km per dag aan een flink tempo met de hond, en om de 2 dagen dus STR, dat zal wat overmoedig zijn geweest.

Net een iboprufen moeten nemen, hopelijk gaat het vanzelf weer weg na een paar dagen rust.
MisterV
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2012, 17:58

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door MisterV »

Ik heb hetzelfde voorgehad bij les 4: Pijnlijke knieën (binnenkant onderaan) en zo dom geweest van toch door te lopen. Resultaat: 2 weken krom gewandeld en 3 weken niet kunnen gaan lopen. Ik liep met oude Decathlonschoentjes. Ik was eigenlijk van plan in het weekend (na les 4) nieuwe schoenen te gaan kopen in een runningcenter maar dus één keer teveel gaan lopen.

In het runningcenter bleek dat ik nogal overproneerde en heel "plat" op mijn voeten land dus heb ik de zwaarst corrigerende schoenen met de meeste demping meegekregen (3 merken gepast en getest, de Saucony progrid stabil cs2 bleken voor mij het beste). Mijn knieën werden zwaar overbelast met die oude schoentjes en voor een pas begonnen loper is dat nefast. Ik ben ook 2 kniebanden gaan halen in de apotheek. In het begin had ik nog licht last van mijn knieën, waarschijnlijk de naaweeën van mijn oude schoenen, maar sinds kort (les 8) heb ik helemaal geen last meer van mijn knieën. Ik leg wel altijd een gelpack uit de diepvries op mijn knieën onmiddellijk na het lopen, al zal dat nu waarschijnlijk niet meer nodig zijn nu ik geen last meer heb van de knieën.

De onderkant van mijn scheenbeen voelt wel wat stijf aan tijdens en na het lopen, maar zeker geen pijn. Dat lijken mij beginnerskwaaltijes, de pezen die nog wat moeten versterken.

Moraal van het verhaal: Qua loopuitrusting kan je perfect terecht in de Decathlon, behalve voor loopschoenen. Daarvoor heb je echt professioneel adies nodig.
Vollegaaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2012, 13:29

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Vollegaaz »

Mja, dat runningcenter zal ik maar eens aandoen zodra ik terug een beetje uit de voeten kan. Toch nog steeds veel pijn, maar ik kan toch al redelijk normaal stappen.
Wel jammer, want ik zag het echt wel zitten, hopelijk geraak ik terug gestart...ben toch wel een beetje bang nu.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Hellothere »

Vollegaaz schreef:Wel jammer, want ik zag het echt wel zitten, hopelijk geraak ik terug gestart...ben toch wel een beetje bang nu.
Inderdaad heel demotiverend, maar geef jezelf eerst ruim te tijd om te herstellen. Overbelastte knieën, zeker als je al echt met pijn hebt gelopen zijn niet minnetjes.
Het heeft ook geen zin om naar een runningcenter te gaan als je nog pijn hebt bij het lopen.
Je gaat immers een andere loopstijl aannemen om die pijnlijke knieën te ontlasten, waardoor mogelijks een foute analyse gemaakt wordt.

Dus eerst : goed genezen, en wachten tot je volledig pijnvrij kan lopen.
Dan naar het runningcenter. Je zal zien dat een paar geschikte schoenen wonderen kunnen doen, en dan is die schrik zo weer over en die motivatie in no-time terug.

Doen gewoon !!!! ;)
Vollegaaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2012, 13:29

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Vollegaaz »

Ik ben ondertussen een week verder zonder beterschap, integendeel, staat een mooie bobbel onder de knie en erg pijnlijk, straks naar de dokter want dit voelt echt niet lekker. Zonder pijnstillers/voltaren-zalf en rekverband red ik het niet.

Volgens mij heb ik de grootste fout begaan door meteen beginnen te lopen die ochtend, ik was pas een kwartiertje uit bed, geen opwarming en hup meteen weg, alhoewel ik pas na 2km plots pijn kreeg...achja, t'is te laat maar ik hoop er wel uit te leren.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Hellothere »

Vollegaaz schreef:Volgens mij heb ik de grootste fout begaan door meteen beginnen te lopen die ochtend, ik was pas een kwartiertje uit bed, geen opwarming en hup meteen weg, alhoewel ik pas na 2km plots pijn kreeg...achja, t'is te laat maar ik hoop er wel uit te leren.
Uiteraard is stretchen of rustig inlopen verstandig, en kan je inderdaad blessures oplopen door met koude spieren te snel/explosief te vertrekken.
Toch denk ik dat dit niet bij jou het probleem is. Als je te snel start met koude spieren riskeer je verrekkingen/overbelasting, hoofdzakelijk van de quadriceps of de kuiten (eventueel schenen). Deze pijnen gaan overigens ook redelijk snel over als je het even laat rusten.

Als ik jouw beschrijving lees, dan lijkt het probleem eerder in het kniegewricht zelf te zitten, of bij de peeshechtingen dan in de spieren zelf.
Voorbeeld van een cronische peesontseking is wat een "lopersknie" wordt genoemd. Hier drukt de peeshechting van de kuitspier over een stukje uitstulpend bot, en dat geeft, bij verhoogde belasting ontstekingen van de pees.

Dit probleem zou echter ook met rusten moeten overgaan.

andere mogelijkheid is dat een stukje kraakbeen van de meniscus is afgebroken en u stoort.

Hoe dan ook, in beide gevallen is een orthopedische ingreep aangewezen. Dokter zal u vermoedelijk eerst doorverwijzen naar radiografie om te bepalen wat het probleem exact is.

Sterkte in elk geval, hou ons op de hoogte van wat dok zegt.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door Sven1971 »

ok, ik zal mij vlug nog even voorstellen. Want het is al een tijdje geleden dat ik hier op dit forum zat.

Ben niet echt een beginnende loper meer te noemen, schat ik zo. De tijden van STR liggen ver achter mij. Tegenwoordig doe ik zo regelmatig loopjes van 6 tot 10 km. De midwinternachtrun in Gent 2015 (10 K) werkte ik af in 1:00:59

Waarom ik hier toch reageer: de laatste tijd moet ik het lopen beperken tot één keer per week. Tijdens het lopen gaat alles goed, ik loop nu met hartslagmeter en ben nu meer aan het lopen om vet te verbranden dan om mijn conditie op te bouwen, waardoor ik dus gewoon een pak trager loop. Sinds ik twee jaar geleden een loopje moest onderbreken wegens kniepijn, heb ik eigenlijk nooit bij een dokter geweest (I know....)
Wel heb ik toen gerust en draag ik op iedere run een patellapeesbandje.

Je zou kunnen denken dat ik na het rusten te zwaar wil herbeginnen. Dat is niet het geval denk ik: na de eerste keer begon ik zelfs weer met les 1 STR, de volgende keer dan wel les 17 STR want les 1 was net iets te licht.

De laatse maanden heb ik na mijn wekelijkse loopjes aan mijn linkerknie pijn onder de knieschijf zowel aan de binnen- als buitenkant. Tegenwoordig leg ik er na het lopen ijspacks op, maar dat helpt nauwelijks. De eerste dagen heb ik het gevoel alsof ik een instabiele knie heb. Iedere dag wordt de pijn beter, en na 3 of 4 dagen is de pijn weg.
De pijn is niet zo heel erg, het is gewoon het gevoel dat mijn knie instabiel is en na het opstaan van een stoel zijn de eerste 10 stappen redelijk strompelend, daarna kan ik het beter onder controle houden.

Zo kan het dus echt niet meer verder:
- ofwel stop ik dus helemaal met lopen
- ofwel ga ik eindelijk eens bij een dokter langs (dat moest ik al veel eerder gedaan hebben)
mctans
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2013, 12:15

Re: Pijn binnenkant knie onderaan

Bericht door mctans »

best naar dokter
Plaats reactie