Eigen app voor Garmin

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Ivanhoe007
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2017, 20:12

Eigen app voor Garmin

Bericht door Ivanhoe007 »

Heeft er iemand ervaring met het maken van een eigen app voor een Garmin horloge?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Denk niet dat je dat hier op dit forum zal vinden (maar wie ben ik uiteraard om dat voor de anderen te zeggen).
Het is wel zo dat iedereen inderdaad apps kan ontwikkelen, en deze publiceren op de IQSTore.

Zelf heb ik er geen ervaring in, en ik ken persoonlijk ook niemand die het ooit geprobeerd heeft.

wat ik wel weet, is dat de garmin apps zijn ontwikkeld in Monkey C, een OO taal die je zeer bekend zou moeten overkomen als je ook al ervaring hebt met ontwikkeling in Java of PHP.

Garmin stelt ook een SDK ter beschikken, en diverse API's waarmee je kan gaan interfacen met de diverse toestellen.

Persoonlijk denk ik wel dat dit eerder iets is voor de echt "die hards". Vele van de horloges zijn verschillend, en dus ook de API's kunnen per model lichtjes verschillen of afhankelijk zijn van het model waarvoor je ontwikkeld.

Bovendien evolueren de API's ook nogal sterk, omdat er regelmatig nieuwe/andere modellen bijkomen, en ook de firmware met regelmaat wordt aangepast.

Of om een lang verhaal kort te maken ... vergt wel wat werk om het allemaal up-to-date te houden.

Als je echt veel informatie wil vinden, raad ik je aan, om even te gaan rondsnuisteren op het ontwikkelplatform van Garmin ( http://developer.garmin.com/connect-iq/ ... ers-guide/ ), waar je ook de SDK kan downloaden, en kan branstormen met diverse collega/ontwikkelaars.

Succes !!!!!
Ivanhoe007
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2017, 20:12

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Ivanhoe007 »

Momenteel heb ik nog geen Garmin, maar wel een Suunto waar het programmeren heel wat eenvoudiger is, maar waar ik een paar mogelijkheden mis.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Hellothere »

Ikzelf heb een Garmin Fenix 5 Plus, beetje neusje van de zalm zeg maar, hier zitten eigenlijk alle toeters en bellen zowat op.
Het enige wat ik tot op heden heb gedownload van IQstore zijn enkele watch faces (om het ook aangenaam te houden, omdat ik het horloge ook dagdagelijks draag) en de sendpoints app (navigatiepunten instellen ism smartphone).

Verder kan ik mij met de beste wil ter wereld voorstellen wat ik nog zou nodig kunnen hebben, en nog niet bestaat :D .

Mijn vrouw doet het ook perfect met de Garmin Vivoactive.
Deze is beperkter qua mogelijkheden, maar zij heeft buiten downloaden van een app voor training binnenshuis en ook een "watch face" nog geen behoefte gehad om iets nieuws op het horloge te installeren.

Kijk bij gelegenheid maar even op de Garmin IQStore ( https://apps.garmin.com/nl-BE/ ). Als het niet op je horloge zit, vind je het waarschijnlijk hier wel. Je zal al zeer sterk uit de hoek moeten komen om nog een mogelijkheid in de horloges te vinden waar nog geen app voor bestaat.

Ook als de "look and feel" van de horloge je niet bevalt, zijn bij de meeste horloges de te tonen datavelden, volgorde van de apps, favorieten, ... volledig instelbaar via de Garmin connect app op je smartphone. HEeft wel veel mogelijkheden, en is soms wel even zoeken.

Ik weet uiteraard niet wat je nog mist op je Suunto, maar ik kan me in elk geval niks voorstellen dat je bij Garmin niet standaard kan vinden op het toestel of je niet kan terugvinden op de IQStore (gesteld natuurlijk dat het toestel in kwestie het ondersteunt). Een app zelf ontwikkelen lijkt me dus niet nodig.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Hellothere »

Ivanhoe007 schreef:Momenteel heb ik nog geen Garmin, maar wel een Suunto waar het programmeren heel wat eenvoudiger is, maar waar ik een paar mogelijkheden mis.
Had te snel over deze zin overgelezen.
Als ik het goed begrijp heb je het dus eerder over het instellen van het toestel, dan wel over het echt gaan ontwikkelen van een app :-) .
Ivanhoe007
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2017, 20:12

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Ivanhoe007 »

Hellothere schreef:
Ivanhoe007 schreef:Momenteel heb ik nog geen Garmin, maar wel een Suunto waar het programmeren heel wat eenvoudiger is, maar waar ik een paar mogelijkheden mis.
Had te snel over deze zin overgelezen.
Als ik het goed begrijp heb je het dus eerder over het instellen van het toestel, dan wel over het echt gaan ontwikkelen van een app :-) .
Ik heb het toch over het programmeren. Ik heb een app gemaakt die mij in functie van de weekdag zegt wat ik moet doen: afstand of tijd aftellen en hartslaglimiet automatisch ingesteld. En dat alles met autolap ingesteld. Ik moet dus enkel op start en stop drukken en daartussen moet ik niet op een knopj drukken. Voor mijn intervaltraining is dat echter niet mogelijk: 30' opwarming, 10x400m met 1' pauze, een seriepauze van 4', nog eens 10x400m, gevolgd door een seriepauze van 4' gevolgd door een 5000m en 30' uitlopen. Ik heb hiervoor een app gemaakt die een signaal laat horen op het einde van elk onderdeel, maar dan moet ik wel telkens de lapknop indrukken. Gezien mijn ervaring (volume van het signaal zou hoger mogen) zou ik liever niet op die knoppen hoeven te drukken. Jammer genoeg is er geen functie die dit doet. k hoop eigenlijk dat ik dit met een Garmin wel zou kunnen. Ik ben trouwens via NN running aan het sparen voor 50% korting voor een Fenix 5X slate gray (een andere Fenix is niet beschikbaar in hun shop momenteel).
Nico_de_Jong
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 sep 2015, 13:30

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Nico_de_Jong »

Volgens mij kun je wat jij wil perfect met de garmin agenda en zelf samengestelde workouts invullen.

Per dag de workout programmeren welke je wil ga doen, op de dag zal je horloge synchroniseren.
Het enige wat je dan nog moet doen is op start drukken en rennen.


https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 99067.html

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Hellothere »

Sorry voor het late antwoord deze keer, door tal van omstandigheden niet tot achter mijn computer geraakt.
Het aanmaken van workouts is inderdaad de oplossing voor jou (dus ook voor Garmin geen programmeerwerk).

Via Garmin connect kan je workouts gaan aanmaken, en je kan daar redelijk ver mee gaan.

Per workout kan je diverse stappen invoeren en benoemen (vb. opwarming, training, cooldown, ...) je kan zoveel stappen toevoegen als je wil.
Elk van de stappen kan je uitvoeren op verschillende parameters (vb. op tijd, afstand, caloriën, hartslag, ...), je kan een stap ook beeindigen of overslaan via de LAP toets. Binnen elke stap kan je dan ook nog verder detail toevoegen waarbinnen je de stap wil uitvoeren (vb. hartslagzones, snelheid, tempo, ...).

Voor één of meerdere van de stappen kan je ook nog eens een aantal herhalingen toevoegen.

Als je zo de volledige workout hebt opgesteld, kan je deze opslaan in je Garmin connect profiel, en naar je horloge sturen (de meeste in te stellen parameters zijn gekend op de meeste Garmin horloges, je hoeft daar zeker het topmodel niet voor te hebben.

Het opladen van workouts voor bijvb. intervallen, deed ik 10 jaar geleden al voor mijn pre-historische Forerunner 305.

Als je de workouts in je toestel hebt, kan je deze (ook via Garmin connect) linken aan een trainingskalender. je kan dus ook perfect aangeven welke workout(s) je wanneer wil uitvoeren dan.

Als je dat allemaal goed hebt gedaan, volstaat het dus in je trainingskalender op start te drukken, en je bent vertrokken.
Voor de Garmin Fenix (maar ook de vivoactive van mijn vrouw), dien je je ook geen zorgen te maken over het geluidsniveau.

Als Garmin je iets te vertellen heeft, voel je dat aan de trilling aan je pols. Op het display heb je gelijk de info/instructies.

Ik moet wel zeggen dat ik het nooit tot op dit detail heb gebruikt (heb het ook allemaal moeten opzoeken). Ik heb enkel enkele workouts voor de intervallen, maar die zijn een stuk eenvoudiger dan wat jij wil.

Dus 2 maal goed nieuws lijkt me :

1. Wat jij wil is perfect mogelijk binnen de workouts/trainingskalender.
2. Je hoeft niet te gaan "programmeren" of apps te schrijven.

Ik kan mij wel voorstellen dat het allemaal een beetje "trial-and-error" wordt. Laat bij gelegenheid zeker eens weten of het je lukt.
Ivanhoe007
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2017, 20:12

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Ivanhoe007 »

Ik heb gisteren mijn eerste wedstrijd gelopen met mijn Garmin Fenix 5x. De route is wel interessanter dan met mijn Suunto omwille van de kaart. De velden die ik kan tonen lijken mij ook interessanter: nog te lopen (vooral interessant tijdens een ultratrail). En ik dacht dat afstand tot het volgend waypoint ook interessant zou zijn. Viel dat even tegen. De koersindicatoren (bv: binnen 100m afslaan) worden blijkbaar ook meegerekend als waypoint. Bovendien worden enkel de eerste 50 koersindicatoren getoond. Als ik dus 50 keer heb moeten afslagen tijdens de eerste 10km is het volgend waypoint de aankomst terwijl mijn eerste zelf geprogrammeerde waypoint misschien nog moet komen. Weet er iemand of die koersindicatoren kunnen uitgeschakeld worden (lees: niet meegerekend worden als waypoint)?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Eigen app voor Garmin

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Als je een koers gaat lopen, dat werkt Garmin als een gewone GPS (zeg maar, zoals de GPS van je wagen zou doen), en zo gebruik ik 'm ook.
Tot op heden nooit de behoefte gehad om daar bijkomende indicatoren bij te stoppen. Als ik al een wedstrijd loop, gebruik ik gewoon de START/STOP toets, en onderweg bekijk ik het ding nauwelijks (ik zie dan maar 3 velden, afgelegde afstand, verstreken tijd en huidig tempo), elke kilometer krijg ik netjes de rondetijd en de reeds verstreken tijd, en als ik mijn oortjes gebruik (of mijn GSM bij de hand heb), laat Garmin me ook nog weten in welke hartslagzone ik op dat moment zit.

De afstanden waarop ik een bevoorrading kan tegenkomen onthou ik zo :D .

Als ik al een keertje een "koers" inlaadt, is dit als ik op onbekend terrein een eigen route loop, oftewel voor ik een wedstrijd ga lopen om het parcours een keertje op voorhand te verkennen. Een enkele keer vraag ik Garmin om voor mij zelf een "rond" van X aantal kilometers "uit te stippelen".
In alle gevallen ben ik eerlijk gezegd blij met de waypoints zoals die tijdens de navigatie worden weergegeven (volgende afslag, naar waar, ...), want mezelf oriënteren is niet mijn sterkste kant.

Eigenlijk was dit inderdaad beter op mijn ouderwetse Forerunner 305 TX (systeem "kruimelspoor"), waar de enige meldingen waren "off course", en het label van het volgende waypoint (vb. bervoorrading 1), maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik toch wel fan ben van de huidige navigatie op Garmin met de kaarten, zelfs al gaat dat ten koste van het werken met de waypoints.

Enige wat ik zie op Garmin (snel even nagekeken) is dat je via "instellingen => navigatie => Waarschuwingen" de "afslagaanwijzingen" kan afzetten (onderste instelling). Wellicht kan dat helpen, maar niet zeker of je hiermee ook de afstand tot de volgende afslag ook als waypoint uitschakelt (zou ik moeten testen).

Hoe dan ook, ik ben wèl blij met die waarschuwingen, vertelt me netjes en op tijd, wanneer ik moet afslaan.

Dus met deze specifieke vraag kan ik je waarschijnlijk niet helpen, maar ik hou deze post wel in het oog, want ze is wel relevant (en boeit me ook wel uitermate), wie weet kunnen sommige mede forummers je hierbij helpen.

Mocht je bovenstaande testen (afslagwijzigingen uitschakelen, en kijken of je eigen "waypoints" wel boven water komen), laat dan ook weten hoe dit gegaan is, al is het maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
Plaats reactie