Blessurepreventie voor beginnende hardlopers

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Blessurepreventie voor beginnende hardlopers

Bericht door martmarbus »

Bron: Runners World

HOME TRAINING BEGINNERS BLESSUREPREVENTIE VOOR BEGINNENDE HARDLOPERS

Blessurepreventie voor beginnende hardlopers
Waar moet je als beginnende hardloper op letten om blessurevrij de eerste weken door te komen?


Beginnende hardloper? Combineer dan hardlopen en wandelen in de eerste weken

Iedere loper is op een of andere manier bezig met het voorkomen van blessures. Gevorderde lopers weten uit ervaring de onschadelijke pijntjes te onderscheiden van blessures in de dop. Hardlopers die net zijn begonnen kunnen dit onderscheid nog niet maken. Waardoor de kans op een blessure bij deze groep aanzienlijk is. Een groep van Deense onderzoekers ging op zoek naar mogelijke oplossingen.

In het onderzoek, gepubliceerd in International Journal of Sports Physical Therapy is de eerste studie in zijn soort dat gericht is op de eerste drie weken van beginnende hardlopers.

In totaal deden er 749 beginnende hardlopers (gemiddelde leeftijd: halverwege 35 jaar) mee aan het onderzoek, die allemaal hetzelfde paar hardloopschoenen kregen. Instructies met betrekking tot training kregen ze niet. Dit leverde een gevarieerde resultaat op aan trainingsomvang in de eerste zeven dagen. Sommige kwamen niet verder dan 400 meter, andere rapporteerde bijna 30 kilometer.

Op basis van deze gegevens werd duidelijk dat personen met een BMI (Body Mass Index) van 30 en hoger een significant verhoogde kans hadden op blessures. Meer dan 3 kilometer hardlopen verhoogde de kans op blessures voor deze groep aanzienlijk.

Het advies van de wetenschappers? Combineer hardlopen en wandelen in de eerste weken. Voor personen die met flinke overgewicht kampen is het volgens de onderzoekers aan te raden om eerst voor een periode stevig te wandelen en een dieet te volgen. De benen en gewrichten zullen hierdoor aan kracht winnen en alle verloren kilo’s zal de overgang naar hardlopen versoepelen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie