Pijn in de onderrug.

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Pijn in de onderrug.

Bericht door Hellothere »

Dimi schreef:blij voor de toelichting :D
Graag gedaan :D Da's het leuke van een forum hé.
Dimi schreef:Iemand met veel ervaring op gebied van lopen zei eigenlijk gewoon: loop op een echte piste.
Da's natuurlijk al een gans ander verhaal. que ondergrond en demping is een piste inderdaad ideaal. ik denkd at niemand dat zal tegenspreken.
Enige zaak is natuurlijk als je langere afstanden gaat lopen, ... ikzelf loop nu 3 keer per week, 2 x 12 km, en 1 X 20 km. Ik moet er niet aan denken dat ik die loopjes op een piste van 400 m ga afwerken (geeuw, gaaap, pff, ... :roll: :roll: :roll: ). Ik denk dat ze dan het geel buske gaan mogen opbellen.

Overigens is een goed bospad qua demping heel goed te vergelijken met dit van een piste (ook wat impact op rug en de rest van de "carrosserie" :P betreft. Enige verschil zijn waarschijnlijk de oneffenheden in het bos her en der, en een iets grotere kans op een verzwikte enkel. Maar dat heeft uiteraard niks meer met de rug
Dimi schreef:koop je een goede schoen en loop op asfalt (niet beton dus). Minst kans op problemen.
Meeste loopschoenen kunnen met gemak beide aan hoor. Een runningcenter zal, zeker aan een beginnend loper die nog "op zoek" is naar frekwentie, aantal kilometers, type ondergrond, ... vooral op de pronatie letten, type voet, en eventueel het gewicht. Een goed runningcenter zal je in principe een schoen kunnen "voorschrijven" waamree je op de meeste ondergrond wel goed loopt.

Wat asfalt betreft, zelfde opmerking als op de piste. Door de wel heel korte dagen nu, en gebrek aan piste in de buurt en een verlicht bos :P ben ik gedwongen om op de baan (verhardde weg) dus te lopen 's avonds. En gezien de meeste verhardde wegen van beton zijn, is het toch wel heel moeilijk om een rondje van 12 tot 20 km uit te stippelen, enkel op asfalt.

En eigenlijk, als ik de top 5 maak van minder- naar meer schadelijk voor de rug (als je al aanleg hebt voor problemend daar) is die voor mij de volgende :

1. Finse piste.
2. Loopbank.
3. Bos/park
4. Asfalt
5. Beton
6. Los zand / slijk / moerasachtige bodem.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Pijn in de onderrug.

Bericht door Dimi »

daar heb ik wel het geluk in dat, als ik begin te lopen van mijn eigen deur, ik na 1,5km aan de Leie zit en jaagpaden langs de Leie zijn altijd.. Juist ja, asfalt :D Dus ik kan nog wel een eindje lopen in deze donkere dagen.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Pijn in de onderrug.

Bericht door Hellothere »

Dimi schreef:daar heb ik wel het geluk in dat, als ik begin te lopen van mijn eigen deur, ik na 1,5km aan de Leie zit en jaagpaden langs de Leie zijn altijd.. Juist ja, asfalt :D Dus ik kan nog wel een eindje lopen in deze donkere dagen.
Allen daarheen ;) . Maar zoals je ziet staat asfalt nog altijd in de minder goed helft in de top 6 van ondergronden.
Zoals reeds gezegd, als je niet blessuregevoelig bent, en de rug volledig in orde is, dan maakt ondergrond niet zo beestig veel uit.
Plaats reactie