Achteruitgang ipv vooruitgang?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Summer85
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2016, 11:04

Achteruitgang ipv vooruitgang?

Bericht door Summer85 »

Hallo allemaal,

Ik loop nu ongeveer een jaar, begonnen met S2R en ondertussen loop ik elke keer (1-3x week) tussen de 8 en de 12 km. Dit ging altijd heel goed, ik had er deugd van en het ging redelijk vlot allemaal.
Nu heb ik wel gemerkt dat ik geen vooruitgang meer boek, integendeel zelfs! Mijn hartslag in rust is heel laag, maar van zodra ik begin te lopen schiet die omhoog om dan ook de hele loopduur te blijven pieken. Volgens een inspanningstest is mijn max 193, terwijl ik 'gewoon' loop zit hij tussen de 166-172. Ik loop ook helemaal niet snel (gem 8.7km/u).
En nu, sinds kort, wordt het lopen ook zo moeilijk. Waar ik voorheen nog kon vertrekken met 8km als doel om dan uiteindelijk thuis te komen na 12km omdat het gewoon goed voelde, is het nu eerder omgekeerd. Ik haal nog amper de 8 en dat kost mij zoveel moeite.
Het werkt enorm demotiverend, mijn goesting om te lopen is momenteel 0 dus moet ik mezelf echt buiten slepen.
Iemand tips?
12/03/2017 : Urban Trail Antwerpen √
23/04/2017 : 10 Miles Antwerpen √
21/05/2017 : 10 Miles Malle
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Achteruitgang ipv vooruitgang?

Bericht door BlackScorpion »

Ik ga tegen mezelf spreken, want zelf ben ik helemaal er geen fan van, maar: interval training?
Ik hoor en lees van meerderen die eens ze een bepaalde afstand halen, aan intervaltraining gaan doen.
Niet met stappen en lopen, maar met lopen en sneller lopen.
Dit zou goed zijn voor afwisseling en om je lichaam verder te trainen.

Loop je altijd hetzelfde rondje toevallig?
Het kan zijn dat je het gewoon beu bent, dan is motivatie ook ver te zoeken.
Altijd hetzelfde werkt demotiverend, een beetje afwisseling doet altijd goed.

En anders, sinds wanneer heb je moeite?
Is er misschien een ziekte aan het broeien waardoor het moeilijker gaat?
Je kan ook altijd eens een maand of 2 vitaminen nemen, de winter is nu eenmaal een moeilijke periode.
Eens de zon terug komt, de dagen langer worden, er meer zon-vitamientjes opgedaan worden, gaat alles beter.
Summer85
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2016, 11:04

Re: Achteruitgang ipv vooruitgang?

Bericht door Summer85 »

Hoi Black Scorpion,

Bedankt voor je reactie!
(Als ik me niet vergis zijn wij ongeveer in dezelfde periode begonnen met lopen :) )

Ik liep altijd hetzelfde rondje maar tegenwoordig neem ik andere routes, omdat het anders effectief zo saai wordt.
Ook heb ik eens gekeken naar mijn trainingsfrequentie en het viel op dat ik in januari/december nog maar zelden of nooit aan 3x week kwam. 1x week was eerder een regel.
En gezien ik geen topsporter ben, kan ik natuurlijk niet verwachten dat ik dan even goed kan blijven lopen.

Omdat het qua opvang voor de kindjes voor mij niet mogelijk is om altijd 3x buiten te gaan lopen, en een loopband zo enorm veel lawaai maakt, heb ik nu een hometrainer aangeschaft. Oké, het is toch iets anders dan lopen maar nu kan ik tenminste toch 3x in de week iets doen sport. Dat is toch altijd beter dan niets denk ik dan.
En oké, ik ga nu altijd met tegenzin lopen maar ik ga toch volhouden en hopen dat het terug leuker wordt naarmate het weer ook weer wat beter wordt :? .
Ik weiger gewoon om deel uit te gaan maken van de statistieken van mensen die het lopen opgeven. Omdat ik niet opnieuw wil moeten beginnen met S2R binnen x-aantal jaar, maar vooral ook omdat ik wel merk dat het sporten op zich me echt deugd doet.
12/03/2017 : Urban Trail Antwerpen √
23/04/2017 : 10 Miles Antwerpen √
21/05/2017 : 10 Miles Malle
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Achteruitgang ipv vooruitgang?

Bericht door Holenmens »

Drie keer per week is toch wel nodig, 1 of 2 keer intensief sporten zou in principe voldoende kunnen zijn om op nivo te blijven. Maar dat moeten dan wel "harde" trainingen zijn.
Plaats reactie