De weg naar snelle tijden

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
DHRunner86
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2016, 11:37

De weg naar snelle tijden

Bericht door DHRunner86 »

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje hier mee, en nu wordt het tijd dat ik zelf ook eens ga posten in de vorm van een dagboek.

Ik zal me eerst maar even kort introduceren. Ik ben een jonge vent van 29, vader van een dochter van inmiddels alweer bijna anderhalf. Daarnaast ook nog 2 puberende stiefkinderen, drukke boel dus! Vanaf mijn 7e tot aan een half jaar geleden heb ik altijd fanatiek gebadmintond (op een redelijk niveau). Na 2 ongelukkige seizoen met veel blessures en kleine pijntjes heb ik besloten om na 22 jaar mijn lidmaatschap op te zeggen en de switch naar het hardlopen te maken. Helaas tweemaal de fout gemaakt om te snel, te hard en te vaak te willen hardlopen. Daardoor twee keer anderhalve maand stilgezeten door overbelastingblessures. Blijkbaar is hardlopen toch een hele andere belasting dan het snelle, explosieve werk in het badminton.

Nu vanaf begin april weer aan het opbouwen. Blijf het moeilijk vinden om me kwa tempo's in te houden. In de badminton kun je ongestraft elke training 100% geven, bij hardlopen dus niet! Vandaar dat ik de afstanden bewust kort hou, maar toch nog wel vaak op snelheid loop. Eind mei mijn eerst 5km wedstrijdje gelopen en afgelopen zondag mijn tweede 5km wedstrijd. Supergaaf en als het aan mij lag zou ik elk weekend wel een wedstrijd willen lopen!

Waar wil ik heen? Ik wil nu langzaamaan gaan uitbouwen naar de 10 kilometer en die in een respectabele tijd gaan lopen. De 5 kilometers die ik heb gelopen gingen in 20:47 en 21:02. Plan is om op korte termijn wat gerichter en met meer variatie te gaan trainen (interval/tempoloop/duurloop). Nu loop ik nog zonder enkel schema of idee. Ik ga de deur uit en ik zie dan wel waar het schip strandt, dat idee. Hopelijk kan ik met gerichter trainen de 5 kilometer onder de 20 minuten brengen en op termijn de 10 kilometer richting de 40 minuten gaan lopen (erg ambitieus, ik weet het, maar ik ben nou eenmaal erg competitief ingesteld). Uiteindelijke doel is om snelle tijden te gaan lopen op afstanden van 10 kilometer (<40 min.) tot de halve marathon (<1:30).

Heel misschien ooit nog eens voor een marathon trainen, maar dat is echt nog heel ver weg!

Logje van mijn wedstrijd van afgelopen zondag:

Wateringseveld Loopfestijn 5K
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Welkom op het forum ;) . Mooi schema maar ik zie dat je zonder hartslagmeter loopt, misschien toch eens zoiets aanschaffen zodat je weet dat je motor niet in overdrive gaat. veel succes verder :P
Inhale the future. Exhale the past.
DHRunner86
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2016, 11:37

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door DHRunner86 »

Heb wel een hartslagmeter, maar gebruik hem eigenlijk nooit, alleen de eerste paar keer. Misschien ook maar eens mee gaan beginnen weer.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door martmarbus »

Het is een extra meet instrument.
Na verloop van tijd, wanneer je weet hoe je lichaam zich gedraagt, hoef je m niet elke keer te gebruiken. Alleen wanneer je een onbekende training doet

Die dikke vingers van mij en mijn Nokia kunnen niet echt samenwerken. :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door martmarbus op 07 jul 2016, 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
DHRunner86
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2016, 11:37

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door DHRunner86 »

Gisteravond stond er eigenlijk een herstelloopje op het programma. Hiervan afgeweken omdat het wel lekker liep. Uiteindelijk 10 km gehobbeld, waarvan de laatste anderhalf flink aangezet omdat er een paar honderd meter voor me iemand liep :P

Ook maar weer met hartslagmeter gelopen, kwam toch aardig hoog met de "eindsprint" in de laatste kilometer:

Logje

Nu een dagje rust en misschien morgen dan een wat rustiger loopje inplannen...
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door martmarbus »

Ik vind dat je goed hebt gelopen. Ik schrik er niet van om 78% in het rood te lopen.
Gewoon lekker je snelheid opgebouwd, waarvan je de laatste kilometer aan je top zat.
Ik geef er een 8 voor.
Je gaat goed.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door Saskia1982 »

Ziet er goed uit :)
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
DHRunner86
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2016, 11:37

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door DHRunner86 »

Afgelopen zondag rustig aan 7 km gelopen. Vanavond andere koek... soms heb je van die dagen dat je gewoon ff volle bak moet gaan. Ik vertrok voor een 10km onder de 45 minuten (waar mijn snelste tot nu toe 47 minuten rond was. Lag perfect op schema maar heb op 8.6 km de handdoek in de ring gegooid. Was nog net even te ver. Toch 8.6 km tegen 4:25 min/km...

https://flow.polar.com/training/analysis/657697022

Toch lekker gelopen en voldaan!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door martmarbus »

Marcel, ik benijd je met zo'n snelheid.
Kijk uit met te vroeg in de versnelling gaan. Je hf loopt te snel op.
Na verloop van tijd zal je hart rustiger gaan draaien, waardoor je meer snelheid kan maken.
Maar dat is na veel trainen.
Verder ben je een haas in het lopen, waar veel lopers gebruik van kunnen maken.
Je doet het uitstekend. Succes verder
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: De weg naar snelle tijden

Bericht door Saskia1982 »

Dat ziet er goed uit zeg, ik weet zeker dat je jouw doel binnenkort nog wel zal bereiken!
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Plaats reactie