Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Voila, de laatste loop voor deze week is afgerond: 5,5km waarvan 4km op de Finse Piste. Loopcadans nog wat opgevoerd naar 173, voelt heel actief en soepel aan!!

Volgende week staan er 3 loopjes met in totaal max. 20 km (di-don-zat/zon) op de planning.

De gegevens van gisteren:
Afstand 5.51 km
Tijd 34:45:00
Gemiddelde snelheid 9.5 kph
Gemiddeld tempo 6:19 min/km
Calorieën 367 Cal.
Stijging 37 m
Hoogteverlies 37 m
Gem. HS 153 bpm
Max. HS 175 bpm
Gem. loopcadans 173 spm
Max. loopcadans 206 spm
Gem. verticale oscillatie 9.6 cm
Gem. grondcontacttijd 253 ms
Gem. staplengte 0.92 m
Training Effect 3.3
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Tziet er mooi uit, goe bezig :P
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door martmarbus »

Netjes hoor.
Gaat zo door!
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Saskia1982 »

Mooi loopje :)
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Eergisteren (maandag) opnieuw een kort loopje gedaan van 5km. Helemaal op het einde weer die vervelende pijn in de linkerknie (buitenkant), wat erop kan wijzen dat de opbouw nog te snel is. Nu ik er zo over nadenk was het misschien ook wel te snel.. (dinsdag - donderdag - zaterdag - maandag, goed voor 24km). Dag nadien geen pijn meer en vandaag ook niet direct iets te merken.

Morgen nog eens een rustig loopje van 5 a 6 km in zone 1 of zone 2. Geen intervaltraining meer zolang het lichaam niet gewoon is aan 3 trainingen per week.. ;).

Hierbij nog de gegevens van de maandag-loop (met opnieuw focus op de loopcadans):

Afbeelding
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door M_N_M »

ziet er mooi uit!

Hoe werk je aan die loopcadans? Ik heb het "probleem" dat ik maar rond de 150-155 passen per minuut heb terwijl "ideaal" gezien je rond de 180 moet zitten.
Kleinere passen zetten lijkt me de enige oplossing maar zou denken dat je dan automatisch trager gaat (minder afstand met zelfde aantal passen) of vermoeider wordt (meer passen nodig om even ver te komen) of zie ik dat totaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

M_N_M schreef:ziet er mooi uit!

Hoe werk je aan die loopcadans? Ik heb het "probleem" dat ik maar rond de 150-155 passen per minuut heb terwijl "ideaal" gezien je rond de 180 moet zitten.
Kleinere passen zetten lijkt me de enige oplossing maar zou denken dat je dan automatisch trager gaat (minder afstand met zelfde aantal passen) of vermoeider wordt (meer passen nodig om even ver te komen) of zie ik dat totaal verkeerd?
In het algemeen helpt het om iets kleinere passen te zetten (scheelt slechts een paar cm), soepel te landen en snel terug af te duwen. Het kan ook gestimuleerd worden door specifieke muziek op te zetten of door gewoon het aantal stappen te zien staan op je horloge. Ik las in jouw topic dat je een Garmin had aangeschaft (goede keuze ;)), bij mij heeft die een schermpje waarop ik "live" mijn aantal passen kan zien. Moest dat toch niet beschikbaar zijn, ik geloof dat er ook apps bestaan die je hierbij kunnen helpen (google; metronoom app)

Hou er rekening mee dat 180 ook maar een richtlijn is, des te groter je bent, des te moeilijker te bereiken. En niet te vergeten, voer het geleidelijk aan op, je zou de volgende loop bv. eens gemiddeld 160 of 165 kunnen nastreven (lichaam tijd geven bij verandering). Succes ermee en laat zeker weten hoe het je bevalt ;).
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door M_N_M »

Ha idd, bij mn garmin kan ik dat instellen. Heb nu 4 data velden ingesteld : tempo, afstand, hartslag én cadans. Morgen eens op letten, was dan toch een rustig loopje van plan dus ideaal om ondertussen wat naar cijfertjes te staren ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Holenmens »

Die hele discussie over loopcadans is weeral een beetje achterhaald; voornamelijk opgeblazen door "loopscholen" met een commercieel belang. Als je aan hoog tempo loopt heb je automatische een hogere cadans en is de techniek ook beter. Langzaam lopen en geforceerd die 180 te halen is waanzin. Soms zie je wel eens mensen lopen die zo'n techniek hebben aangeleerd, hakken hoog optillen, erg korte pasjes etc. Behalve dat het er niet uitziet ga je er zeker niet sneller of beter van lopen. Zolang je zorgt dat je voet niet voor je knie land ben je al goed bezig. Bij de 1 zal dat bij 150 passen zijn bij de ander 170. Maar aan 11km/u lopen met een cadans van 180 is gewoon niet te doen.
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Er zit natuurlijk wel een logica achter dat getal (o.a. naar blessurepreventie en energieverbruik). En zoals dat bij alles zo is, zijn er voor- en tegenstanders, ik geef het alleszins een kans, zonder in het extreme te gaan (175 ben ik al meer dan blij mee) en onder voorwaarde dat het comfortabel blijft.

Vorige week donderdag en zaterdag nog 2 korte tripjes gemaakt van 5 en 6km op lage hartslag, deze week opnieuw 2 korte loopjes gepland.

Vanaf volgende week (17 oktober) ga ik terug een trainingsschema als leidraad gebruiken om mijn PR op de 5km (23'xx", gelopen tijdens een 8km wedstrijd) te verbreken en zo de basis te leggen voor een betere 10km tijd. Maar dat is nog ver weg, ik zal al heel blij zijn als ik gewoon een langere periode pijnvrij kan (blijven) lopen.
Plaats reactie