Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Nog maar eens proberen, heel mijn vorige post verdween toen ik hem online wou plaatsen.. ik was blijkbaar niet meer aangemeld :x :)

Kort samengevat:
- na iets meer dan één week het schema te hebben gevolgd... ra ra ra... blessures! Stekende pijn aan de linkerkuit (vervelend!!) en pijn aan beide scheenbenen.
- schema is voor mij gewoon te intensief en te groot qua aantal km/week (dan wat ik voordien gewoon ben). Kortom, te hoog gegrepen --> overbelasting
- dan meteen ook maar eens naar een plaatselijke loopwinkel om een looptest. Blijkt dat ik serieuze (over)pronatie heb, waardoor ik aangepaste schoenen dien te dragen. Nou, dat verklaart een hoop scheenbeenproblemen! Mijn vorige loopschoenen (1ste paar) kwamen van de Decathlon en waren "met het oog" gekocht. Uit nieuwsgierigheid zocht ik het merk en type online op, blijkt het schoen te zijn voor mensen met een neutraal looppatroon... . Verbazingwekkend hebben ze toch nog 500 à 600 km dienst gedaan.
- heb me in de tussentijd gespaard (trainingsvolume van 20 tot 30 km/week) en ben aan het lezen gegaan. Boek van Jack Daniels (Running Formula) gekocht om me te verdiepen in de samenstelling van een trainingsschema, zodoende zelf een schema te kunnen samenstellen (heb er net eentje gemaakt, hoera :!: ). Ben benieuwd wat dat gaat geven de komende weken (kan evengoed een flop worden, maar wie niet waagt... [vul zelf maar aan]).
- loopschoenen zijn na ongeveer 7 rustige loopjes eindelijk ingelopen. Geen last meer van kwaaltjes, bleinen of wat dan ook. Toch maar dat hout vasthouden ;)!
- momenteel zet ik de doelstelling van 44min maar even in de koelkast. Hoop tijdens of vlak na de zomermaanden (augustus/september) wel mijn streeftijd te kunnen behalen.
- ik kijk nu uit naar m'n tweede wedstrijd van het jaar (binnen 1 maand). Twijfel alleen nog of ik voor de 4 of 8 km zal gaan. Ach, nog tijd zat om te beslissen.

Voila, morgen een rustig "lange" training van ongeveer 10 km met 5 versnellingen tussendoor. Duimen voor goed weer!

Ohja, tijdens mijn vorige training lastig gevallen geweest door 2 Koningspoedels (blaffen + springen tegen mijn benen, gelukkig niet bijten, maar het scheelde niet veel). Nochtans had de goede oude man mij zien aankomen (ik liep op de Finse piste) maar vond hij het niet nodig om zijn honden aan te lijnen. Tja, ofwel zorg je ervoor dat je honden luisteren in alle omstandigheden, ofwel lijn je ze aan...maar dat is mijn mening . Dan maar in wandeltempo er voorbij gegaan (natuurlijk volledig uit ritme wat op zich niet erg was, het was toch een rustige training, maar als dat tijdens een intervaltraining zich voordoet, kan ik daar minder mee lachen...). Zelfs geen excuses gekregen :!:

Iedereen nog een fijne en rustige en/of sportieve zondag toegewenst, tot binnenkort!!

Loop ze.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door martmarbus »

Ook goedemorgen. Gelukkig maak jij nooit iets mee.
Maar rustig aan opbouwen naar de 3-5 km in een half uur. Dan kom je er van zelf. Let op het schema van Evy en je begrijpt wat ik bedoel.
Laat je niet meeslepen met de ervaren lopers. Dat geeft alleen maar frustraties. Doe wat jezelf aan kan. En luister naar je lichaam. Loop niet door de pijn heen.
Wanneer je aan je eerste wedstrijd gaat beginnen, kies dan voor een afstand die jij aan kan. Eentje waarbij je niet alles uit de kast moet halen om het te volbrengen.

Succes met je loopjes.
Fijne dag vandaag
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door M_N_M »

oei, al een blessure, da's een tegenvaller...
Hopelijk snel terug beter want de snelheid zit wel in je hoor! Knappe intervaltijden, daar moet ik al behoorlijk diep voor gaan.

Heb je al ooit 10km in wedstrijd gelopen? Ik presteer op wedstrijd namelijk altijd stukken beter dan op training ( en jouw trainingen zien er sneller uit als de mijne - mn beste wedstrijd so far is 10km @ 44:30; al hoop ik daar dit jaar toch onder te duiken ;) )
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

M_N_M schreef:oei, al een blessure, da's een tegenvaller...
Hopelijk snel terug beter want de snelheid zit wel in je hoor! Knappe intervaltijden, daar moet ik al behoorlijk diep voor gaan.

Heb je al ooit 10km in wedstrijd gelopen? Ik presteer op wedstrijd namelijk altijd stukken beter dan op training ( en jouw trainingen zien er sneller uit als de mijne - mn beste wedstrijd so far is 10km @ 44:30; al hoop ik daar dit jaar toch onder te duiken ;) )
Nee, nog geen 10km wedstrijd gedaan. Wel al vaak op training 10km gelopen, maar dat zijn heel andere omstandigheden.. . Ik twijfel er niet aan dat je je PR gaat verpulveren, je hebt zeker nog marge genoeg. Blijven trainen en blijven het even verstandig aanpakken als dat je tot dusver gedaan hebt ;-). Trouwens, aangezien je 22.xx (5km) en 44.30 (10km) hebt gelopen, weet ik zeker dat je de 20 minuten-grens (5km) relatief snel zult aantikken als je je erop toelegt. Onder voorwaarde dat je blessurevrij blijft natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

martmarbus schreef:Ook goedemorgen. Gelukkig maak jij nooit iets mee.
Maar rustig aan opbouwen naar de 3-5 km in een half uur. Dan kom je er van zelf. Let op het schema van Evy en je begrijpt wat ik bedoel.
Laat je niet meeslepen met de ervaren lopers. Dat geeft alleen maar frustraties. Doe wat jezelf aan kan. En luister naar je lichaam. Loop niet door de pijn heen.
Wanneer je aan je eerste wedstrijd gaat beginnen, kies dan voor een afstand die jij aan kan. Eentje waarbij je niet alles uit de kast moet halen om het te volbrengen.

Succes met je loopjes.
Fijne dag vandaag
Wijze raad, dank u!

Ik heb al wel een wedstrijd gelopen hoor. En zowel 4 als 8 km kan ik probleemloos uitlopen, maar weet niet of ik genoeg tempohardheid heb opgebouwd om de 8km in een relatief goede tijd (voor mijn doen) neer te zetten. Nu goed, ik heb nog een kleine maand om te trainen :-).
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Training 9 van mijn nieuw (zelf samengesteld) schema: interval! Tot dusver nog geen intervallen gedaan wegens vervelende kwaaltjes (zie eerdere posts).

Afbeelding

Intervaltijden: 200 metertjes in 46, 48, 49 en 49 seconden. Beoogd intervaltempo was 50 seconden (04:10 min/km) dus dat zat goed.
Intervaltijden: 400 metertjes in 1:38 en 1:39. Beoogd intervaltempo was hier 1:40 (ook 04:10min/km).

Elk interval gevolgd door 200m of 400m joggen. Verder 3km in- en uitlopen om de spieren op te warmen/rustig te laten afkoelen.

Morgen (20 april) een recuperatieloopje van 4 of 5 km om eventuele stramheid van spieren los te lopen. Donderdag (21 april) rustdag en vrijdag (22 april) een nieuwe intervaltrainig:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Saskia1982 »

Ik ben vandaag voor het eerst serieus een interval training gaan doen, vond het nog best pittig in vergelijking met wat ik normaal loop..
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door M_N_M »

interval, mn favoriete training ;)

Ik kan wel zo niet variëren met mn tomtom.. aantal meter of tijd snel/traag & aantal herhalingen kan ik instellen maar that's it.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door martmarbus »

Goed bezig zo. Gaat zo door!
Maar neem ook af en toe een langere rust periode tussen de trainingen. Of wil je prof worden. Btw rustdagen houdt in NIET lopen maar andere trainings activiteiten mogen wel.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Na een dikke maand de batterijen weer opgeladen te hebben en de spieren/pezen terug de kans gegeven om te herstellen, heb ik het hardlopen sinds 2 weken ook terug opgenomen!


Ik ben de laatste maanden aardig op de sukkel geweest met vele kleine blessures die tevens aardig inhakten op mijn motivatie. Is het niet de achillespees, is het het scheenbeen. Is het niet het scheenbeen, is het de knie. :roll: Hierdoor een maand geleden besloten om 2 tot 3 keer per week de sportschool te bezoeken om wat bijhorende kracht- en stabiliteitsoefeningen uit te voeren. Pfff valt dat effe tegen als je nooit aan krachttraining hebt gedaan :shock:.

Bon, laten we hopen dat dit toch wat zal afdoen!

Na loopjes van 3 en 4 km, heb ik dinsdag 6km en gisteren 8km gelopen tegen een vrij rustig tempo (tussen de 6:00 en 6:30 minuten per km). Bij die laatste loop extra gelet op techniek (en dan vooral op rencadans). Normaal heb ik telkens rond de 160 passen/min, nu wou ik graag naar de 170 en op termijn naar de 180.

Dit weekend nog een rustig loopje van 5 a 6 km om terug km's op te bouwen met opnieuw de focus op rencadans. Gewoon Z1 of Z2, niks bijzonders!

Trainingsgegevens v donderdag 28 sept;
Afbeelding
Plaats reactie