2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door BlackScorpion »

Misschien kan je toch best een extra dagje rust inlassen, gewoon dat de knieën even kunnen recupereren en een beetje genezen voor je ze terug aan het werk zet. 2 keer per dag nog insmeren eventueel en misschien de volgende keer met een steunverbandje rond de knieën lopen voor 1 loopje. Zo heb ik het gedaan toen ik de laatste keer last van een knie had. Nu ja, ik heb geen extra dag rust genomen, maar dat was omdat ik op de loopdag echt niets meer voelde. Maar ik heb wel 2 keer per dag ingesmeerd en ingespoten met Reflex en voor 1 loopje een steunverband gedragen voor de zekerheid.

In ieder geval, ondanks de blessure: goed bezig!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 20 jan 2021, 18:53Ik weet dat ik een paar lappen rond mijn oren ga krijgen :oops:
Bij deze ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sporterkertje schreef: 20 jan 2021, 18:53Deze middag naar de running winkel in Oostende en heb ik me daar Brooks aangeschaft. :D Ik had mijn Nikes aangetrokken om naar daar te gaan, en die pijn in mijn knieën en benen begon terug erger tot hevig te worden.
Met het testen van die Brooks begon de pijn terug te verminderen. Oef, dan ligt het toch aan het schoeisel.
Je hebt een verstandige man :D .
Het is in elk geval zo, dat, kniepijn bij iemand die net begint te lopen, doorgaans het gebruik van verkeerde loopschoenen is.
Maar ... eigenlijk is het ook niet ideaal om te gaan testen voor nieuwe schoenen als je pijn hebt.
Reden is, dat je niet je "natuurlijke loophouding" aanneemt, en daardoor een "afwijkende meting" kan hebben.
Mijn runningcenter weigert zelfs te testen, als je met blessures, of pijn langskomt.
sporterkertje schreef: 20 jan 2021, 18:53:D Ik weet nu wel dat ik goede loopsloefies heb gekocht. :D
Da's al een opluchting :lol: , blijkbaar heb je dus toch de juiste sloefkes gekocht.
Zowel ikzelf als mijn vrouw hebben redelijk "scheve" achterpoten, en lopen dus al jaar en dag met behoorlijk corrigerende schoenen.
Voor mij is dat al jaar en dat "brooks". Tot voor kort "Brooks Beast", en sinds kort de "Brooks Addiction".
En inderdaad ... als de schoenen aan vervanging toezijn, dan komen mijn knieën mij dat vertellen :ugeek: .
Mijn vrouw heeft ook lange tijd met Brooks gelopen (ik dacht de "Adrenaline"), maar die doet het nu met Saucony.
Tot op heden volgen wij altijd redelijk slaafs de raad van het runningcenter op, en tot nu toe hebben we daar nog geen spijt van gehad, en lopen we toch al enige tijd blessurevrij.

Toch nog één kleine opmerking : "luisteren naar je lichaam" is een uitspraak die je hier met regelmaat tegenkomt, maar probeer toch voorzichtig te zijn als je pijn hebt. Soms is het beter om een loopje over te slaan, of je schema wat uit te stellen, tot je weer pijnvrij bent.

En met "pijnvrij" bedoel ik dus wel niet de pijn wegwerken met Voltaren, Dafalgan, ibuprofen, ... daarmee kan je de pijn wel wat verzachten, maar uiteraard neem je niet de oorzaak van de pijn weg. Blijkbaar waren het deze keer de verkeerde schoenen, en gezien het met je nieuwe "sloefjes" blijkbaar wel goed gaat, zal dat wel de oplossing zijn, maar toch een beetje opletten in het begin ;) .

Veel loopplezier in elk geval nog.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

en sinds kort de "Brooks Addiction".

En met "pijnvrij" bedoel ik dus wel niet de pijn wegwerken met Voltaren, Dafalgan, ibuprofen, ... daarmee kan je de pijn wel wat verzachten, maar uiteraard neem je niet de oorzaak van de pijn weg.



Ik heb ook scheve poten volgens de scanning van mijn voeten, en daar hebben ze mij ook Brooks Addiction aangewezen.

Ik was zo benieuwd en enthousiast naar die nieuwe sloefies dat ik ze toch wou uittesten. Gisteren heb niets geen pijn meer gehad na het lopen, tot deze nacht. De pijn kwam terug opzetten. :evil:
Ik ga morgen niet lopen want de pijn is terug veel erger geworden en maandag ga ik ook niet, want ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad bij Delhaize, en maandag mag ik starten. Yes :D
Nu wacht ik liever met lopen om mij niet te forceren, dat ik van mijn eerste werkdag niet al in de lappenmand beland. En het gevoel van mijn knieën zegt ook van rust.

Met andere woorden, alles valt mooi op zijn plooi. Nu effe rust tot maandag op mijn werk, en daar heb ik heel wisselende uren.... kan ik voor het werk of na het werk toch mijn toertje te doen. :D Maar eerst mijn knietjes hun zin laten doen :P
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 21 jan 2021, 12:01Met andere woorden, alles valt mooi op zijn plooi. Nu effe rust tot maandag op mijn werk, en daar heb ik heel wisselende uren.... kan ik voor het werk of na het werk toch mijn toertje te doen. :D Maar eerst mijn knietjes hun zin laten doen :P
Goed plan ;) .
Nu is het al lang geleden, maar toen ik pas begon te lopen, had ik ook zo nu en dan wel eens blessures.
Te snel opnieuw beginnen lopen heeft mij een paar keer zuur opgebroken (waarna ik nog langer in de lappenmand lag).

Laat je ook niet vangen door het feit dat de pijn verdwijnt als je aan het lopen bent. Dit kan soms zo zijn, omdat, door het lopen de doorbloeding van de spieren (en de pezen) verhoogt, en daardoor de pijn (tijdelijk) verdwijnt.

Destijds was voor mij de regel : terug beginnen lopen als ik volledig pijnvrij ben + 2 extra rustdagen.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Hoi collega-lopertjes

Zoals verwacht is het weer een tijdje geleden dat ik nog iets geplaatst heb hier, en het is ook een tijdje geleden dat ik mijn toertje heb gelopen :cry:

In verband met mijn knieën en benen was het een radicale ramp. Vanaf donderdag Ipbrufen geslikt en voltarengel gebruikt. Ook goed gerust omdat ik wist dat ik vanaf maandag kon starten op mijn nieuw werk (Delhaize). Maandag eerst nog een ipobrufen in mijn kas geslagen en vertrokken naar mijn werk. Kerdieje.... ik heb afgezien van de pijn die eerste dag. Voor het slapen gaan nog zo'n ipobrufen geslikt, benen ingesmeerd en gaan slapen.
Gisteren was het uiteindelijk iets beter, maar gisteren avond toch nog een pijnstiller genomen en mijn benen ingesmeerd. Tot nu toe (woensdag 16u) heb ik geen pijn meer. :P Hopen dat het zo blijft, want het is een zalig gevoel.
Als het zo blijft ga ik vanaf maandag terug proberen met mijn loopjes, ik wil niet overhaast zijn, en de week is nog niet om ;)

Er is iets dat van mijn hart moet want het was een slag in mijn gezicht en ik wil het hier kwijt omdat ik me heel goed voel bij jullie.

Gisteren op het werk waren 2 collega's over het hardlopen bezig. Omdat ik nieuw ben in die groep dacht ik van een mooi gespreksonderwerp te hebben om een beetje sociaal te zijn in de groep.
Ze bekeken mij, begonnen te fluisteren tegen elkaar en ze gingen weg.
En ik die dacht dat lopers onder elkaar een soort familie is, elkaars ervaringen vertellen enz...... niet dus :cry:
Ik heb me tot nu heel slecht gevoeld met dat voorvalletje van gisteren.

Sorry van mijn neerslachtigheid, maar ik moest het kwijt.

In ieder geval we gaan duimen en véél kaarsjes branden (hoewel ik niet gelovig ben :lol: ) dat ik maandag terug kan starten met lopen.

Sportieve groetjes aan iedereen, en dank je wel om hier in de groep mij goed te voelen. :D 8-)
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Lekkere collega's en heb jij.
Nou hier is iedereen gelijk.
En daarom is het hier ook zo laagdrempelig.
Ik hoop dat je snel weer kan lopen.
Maar doe aub rustig aan. En stap veel tussendoor.
Daardoor wordt je sterker en houd je het langer uit. En let goed op jezelf.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »


martmarbus schreef: En stap veel tussendoor.
Daardoor wordt je sterker en houd je het langer uit. En let goed op jezelf.
Dat stappen is geen probleem, nu doe ik dagelijks 10.000 tot 15.000 stappen op een dag. Daarvoor met moeite en veel geluk 9000.

Met het lopen maandag ga ik het bekijken wat de pijn zegt. Ik heb hier ook de raad gekregen om te wachten met lopen tot je 2 dagen echt pijnvrij bent. Die raad ga ik zeker opvolgen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Een heel goede instelling. Top
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 27 jan 2021, 16:13Gisteren op het werk waren 2 collega's over het hardlopen bezig. Omdat ik nieuw ben in die groep dacht ik van een mooi gespreksonderwerp te hebben om een beetje sociaal te zijn in de groep.
Ze bekeken mij, begonnen te fluisteren tegen elkaar en ze gingen weg.
En ik die dacht dat lopers onder elkaar een soort familie is, elkaars ervaringen vertellen enz...... niet dus :cry:
Ik heb me tot nu heel slecht gevoeld met dat voorvalletje van gisteren.
Hier in elk geval wel.
Geen reden om je slecht te voelen.
Ik loop nu zo'n 300 km/maand, waarvan 2 tempolopen van 8 km per week, 3 x 10 km/week en 2 x 12 km + één keertje per maand een halve marathon.
Laat ons zeggen dat ik iets meer loop dan de gemiddelde start-to-runner :lol: :lol: :lol: .
Maar ooit heb ik die start-to-run ook gedaan, en als ik dan zo'n S2R'er zie, die in de eerste lesjes zit, dan heb ik daar evenzeer respect voor.

Respect omdat ik weet waar die persoon mee bezig is ...
Respect omdat ik weet voor welke uitdagingen hij/zij staat ...
Respect omdat zij uit hun zetel zijn gekomen, en het toch maar doen ...
...

Het forum is momenteel jammer genoeg iets rustiger dan het enkele jaren geleden was, maar datzelfde respect en ook het bijstaan van iedereen met raad en daad, en ook even dat duwtje geven als het even moeilijker is, ik heb het allemaal gezien, gelezen en ook zelf geschreven hier.

Dus jammer van de reactie van jouw "collega's", maar weet wel dat dit niet de gemiddelde reactie van een medeloper zou mogen zijn.

Dus zet het van je af, je bent goed bezig, hou dat voor ogen.
sporterkertje schreef: 27 jan 2021, 16:13In ieder geval we gaan duimen en véél kaarsjes branden (hoewel ik niet gelovig ben :lol: ) dat ik maandag terug kan starten met lopen.
Als je nu pijnvrij bent, dan moet dat zeker en vast lukken.
Hopelijk was het probleem enkel maar de schoenen.
Ik kom in elk geval, na het weekend even lezen hoe het alweer verlopen is.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Dank je voor de aangename woorden, het zijn jullie woorden die mij opkrikken. Hier in de groep heb ik me altijd heel goed gevoeld. Ik lees ook altijd jullie verslagen, en die zijn ook heel aanmoedigend en soms ook wel heel leerrijk.
Het viel mij ook op dat het hier rustiger is met de aantal lopertjes tegenover een aantal jaren geleden (2013 dat ik hier startte). We kunnen misschien terug wat meer reclame maken over deze forum ;) 8-)

Tot nu toe ben ik nog steeds pijn vrij, hopen dat het zo mag blijven want mijn bloed en lichaam kriebelt om terug in mijn loopschoenen te springen, mijn verstand zegt van zeker af te wachten tot maandag.
Ik was ook al aan het denken dat die pijn komt door die hellingen te doen met dijk op en dijk af te lopen. Dat ga ik de eerste weken toch maar laten.
Van de apotheker heb ik ook de raad gekregen om te lopen op het natte vaste gedeelte van het strand, het geeft een betere demping en is daardoor beter voor mijn knieën en benen. Zij is ook een loopster en zij geeft die raad aan iedere beginnende loper/ster. (dat vertelde ze mij). Ik heb nog een heel weekend om mijn hoofd te breken waar ik zou gaan lopen :D

Ik wens iedereen een heel fijn en een sportief weekend, keep et safe en tot maandag.
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Plaats reactie