Dagboek RigolleM

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door zoefje »

Soms kan je gevoel je echt voor de gek houden he? Beter op deze manier dan andersom [emoji6]. Lekker bezig hoor!
De 10 mijl bereikt!!! :D
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Gisteren les 19 van S2R gelopen (5L, 1S, 6L, 2S, 7L, S2, 8L, 1S - 32')

Onmiddellijk het gevoel dat het vandaag lastig ging worden, en dat was ook zo. Ik heb zaterdag wel 65km met de MTB gereden en normaal ging ik zondag lopen maar ik was totaal nog niet hersteld.
Het tempo lag duidelijk lager dan anders en ik strompelde ook te vaak.
Ook begon mijn rechtervoet 4' voor het einde terug in te slapen, en tegen dat ik aan de laatste wandelpassage was, zat de voet volledig verdooft. Dit begint ook wat te demotiveren om nog verder te lopen.
Normaal loop ik nog tot de plek waar mijn fiets staat, maar nu heb ik dat stuk nog verder gewandeld, duidelijk een 'off day' vandaag.
Hartslag was duidelijk ook lager vandaag, dus ik denk dat ik wat vermoeid aan mijn loopje ben begonnen. Hopelijk woensdag een pak beter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door zoefje »

We hebben allemaal wel eens een off day, hopelijk woensdag een betere dag!
De 10 mijl bereikt!!! :D
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

De moed niet laten zakken nu, het komt wel goed ;)
Inhale the future. Exhale the past.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door fann »

Een lage hartslag wil zeggen dat je conditie goed is ...

Als ik jouw looptijden zie en de afstand die je daarbinnen loopt vind ik echt dat je goed bezig bent. Je loopt echt al wel behoorlijk snel voor een STR en je hartslag blijft precies toch redelijk laag.

Wat die slapende voet betreft weet ik niet goed wat de oorzaak zou kunnen zijn - het lijkt alsof de bloedtoevoer niet voldoende is... Draag je iets wat knelt ?
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

fann schreef:Een lage hartslag wil zeggen dat je conditie goed is ...

Als ik jouw looptijden zie en de afstand die je daarbinnen loopt vind ik echt dat je goed bezig bent. Je loopt echt al wel behoorlijk snel voor een STR en je hartslag blijft precies toch redelijk laag.

Wat die slapende voet betreft weet ik niet goed wat de oorzaak zou kunnen zijn - het lijkt alsof de bloedtoevoer niet voldoende is... Draag je iets wat knelt ?
Hartslag zakt natuurlijk tijdens de wandelstukken, tijdens het lopen ligt deze normaal ergens tss de 155-165bpm. Ik verzuur rond 175bpm (ooit lactaat test gedaan in UZ). Tijdens het wandelen zakt de HR naar 130bpm (1' wandelen) of 120bpm (2' wandelen).
Dit is de grafiek van gisteren:
Afbeelding

Ik merk ook dat mijn conditie in stijgende lijn is, maar gisteren wou ik harder maar kon niet harder en de inspanning voelde net hetzelfde.

Ik heb 8 jaar gefietst (weliswaar 5 maand stil gelegen) dus ik verwachtte wel dat ik het iets beter ging gaan dan een beginnende STR die ervoor nog nooit had gesport. Ik had het in begin vooral lastig met mijn spieren/pezen, maar dit is nu zo goed als weg. De HR lag in het begin rond de 175bpm (tijdens het lopen) en hier zie ik dat het al een stuk is verbeterd.

Ik maak mij dus de meeste zorgen met die slapende voeten. Ik heb al plaatjes onder mijn zool laten zetten, die moeten voorkomen dat mijn voet inzakt (gezien op zo'n drukplaat), andere sokken, schoenveters aan de voorvoet losser gemaakt. Ik ga de volgende keer rond de wreef wat meer lossen, en zien of dit beterschap brengt. Het knelt inderdaad ergens maar ik kan er mijn vingers niet op leggen waar precies. Ik merk dat het bovenaan de voet begint, maar na enkele minuten is de volledige voet verdoofd. Links heb ik er blijkbaar minder last van en gezien dat deze aan de wreef toch meer los stond.
Gebruikersavatar
Bubbels**
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2013, 22:22

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door Bubbels** »

Niet opgeven, je bent echt lekker bezig!
Zoals al gezegd: we hebben allemaal wel eens een off day. Laat die gewoon zo snel mogelijk achter je en kijk vooruit ;)
De volgende keer gaat het vast weer stukken beter!!
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Gisteren mijn 20ste les gelopen (8L, 1S, 8L, 2S, 8L, 1S, 8L, 1S - 37')

Ter vergelding van maandag eventjes wat doorgelopen (daarom wat hogere hartslag) maar beginnen doseren naar het einde toe.
Het ging terug goed en met de voeten ging het ook beter, zat eerst wat te los maar nu de slaapperiode kunnen uitstellen tot minuut 30', dus ben op de goede weg aan de wreef nog ietske losser maken.
De Finse piste van de Brielmeersen in Deinze is 2,5 km en dat is eigenlijk het doel om die 2x te lopen op het einde van STR, nu zat ik er al over... :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door M_N_M »

goed gelopen. Als je omslagpunt op 175 ligt, dan is 172bpm als max voor je volledige loop zeker niet slecht.

Hou er ook rekening mee dat je waarschijnlijk (als ex-fietser?) een lactaattest laten doen hebt via een fietstest?
Deze is niet exact gelijk met een looptest. Als je omslagpunt op 175 ligt bij fietsen, ligt dat hoogst waarschijnlijk hoger bij het lopen ;)

Het hangt er natuurlijk ook wel van af hoe lang de lactaattest geleden is.. Als je ondertussen een lange tijd stilgelegen hebt (je bent een paar maand out geweest dacht ik?), kan je omslagpunt ondertussen al gedaald zijn.

De beste maatbeker als beginnend loper is nog steeds de praattest: ben je aan het hijgen en puffen => je loopt te snel. Ben je nog in staat om een praatje te maken => je zit goed!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door martmarbus »

Je loopt lekker. Je gaat goed.
Hoe is je voet?
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie