My Achillesheel - Help?

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Stephniie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2015, 21:41

My Achillesheel - Help?

Bericht door Stephniie »

Hi!

Ik ben helemaal nieuw hier, maar kon niet echt een topic vinden dat een antwoord gaf op mijn probleem/pijn.

Ik heb sinds een paar dagen een hele rare pijn aan de buitenkant van mijn rechterhiel. Nuja, de pijn zit zowat tussen mijn hiel en enkel, tegen de achillespees aan. Als ik gewoon blootsvoets door het huis lopen. Ik had niet echt pijn meer tegen de avond en trok mijn nikes aan om met ons hondje te gaan wandelen. In eerste instantie ging dit, na een tijdje werd het weer enorm pijn doen.

Ik loop sinds een tweetal weken met Nike Lunarglides, daarvoor met Free Runs. Gisteren kon ik mijn Lunarglides zelfs niet aanhouden. Ik had twee stappen gezet en echt megapijn, gewisseld naar de free runs en de pijn was een beetje beter, en ben een toerke gaan lopen. Not the best idea. :(

Ik voel de pijn op blote voeten vooral als ik op mijn tippen ga staan, of wanneer ik dus tijdens het wandelen mijn voet afzet van de grond. Daarnet merkte ik een kleine verdikking op de zijkant van de pees.

Ik zou nu gewoon graag weten of iemand een idee heeft waar ik mee te maken heb? Wat ik best zou kunnen doen? Ik ben gewoon een beetje gefrustreerd, heb door een werkongeval een hele tijd buiten strijd geweest, en was zo blij weer te kunnen lopen. En dus: Help?

Groetjes,
Stephanie
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Holenmens »

Je gaat van een neutrale vrij minimalistische schoen met 8mm heel drop naar een antipronatieschoen met 11mm heel drop? Dat zijn wel heel verschillende schoenen. Als je niet overproneert kan een antipronatieschoen wel problemen geven. Waarom heb je de laatste gekocht?
Stephniie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2015, 21:41

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Stephniie »

Holenmens schreef:Je gaat van een neutrale vrij minimalistische schoen met 8mm heel drop naar een antipronatieschoen met 11mm heel drop? Dat zijn wel heel verschillende schoenen. Als je niet overproneert kan een antipronatieschoen wel problemen geven. Waarom heb je de laatste gekocht?
Omdat ik merkte dat ik meer demping kon gebruiken. Door het werkongeval had ik 4 gebarsten wervels, en het lopen met de demping van de Lunarglides zorgde voor een pak minder pijn. Ik heb de Lunarglides gekocht omdat die bij de Nike Factory store aangeraden werden voor meer steun en demping.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er voor de rest zelf weinig van ken, daarom dat ik nu dus internet zit af te snorren naar meer info. :)
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Kaath »

Demping heeft volgens mij niets te maken met overpronatie of antipronatie
Stephniie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2015, 21:41

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Stephniie »

Kaath schreef:Demping heeft volgens mij niets te maken met overpronatie of antipronatie
Daar heb ik het ook ni over. ;) ik voel in ieder geval dat de zool van de Lunarglides veel meer demping geeft. Het kan allemaal in mijn hoofd zitten natuurlijk.

But, not the question, ik vroeg me vooral af of iemand misschien zou kunnen zeggen wat het net zou zijn dat zo'n pijn doet, en wat ik het beste zou kunnen doen. Warmte of ijs leggen? Wel of niet stretchen? Zou rust de beste remedie zijn, of kan ik best doorbijten?
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Holenmens »

Wat Kaath zegt doet er wel degelijk toe. Demping heeft niets met pronatie te maken. Voordien liep je op Lunarglides, een schoen zonder pronatiecorrectie, dus je voet kon op een natuurlijke manier de landing opvangen. Je land met je voet en je voetboog vangt de grootste klap op. Nu heb je een schoen met correctie (en meer demping maar dat doet er hier even niet toe) en een hogere hak. Je voet kan niet meer op dezelfde manier de klap opvangen en word dus op een manier belast die jij niet gewend bent. De pezen en spieren zijn dus niet voldoende ontwikkeld. Vooral de "heel drop" heeft een grote impact, als je van nature op je midden/voorvoet land en je gaat plotseling op je hiel landen ga je dat wel merken. Als je inderdaad op je midden of voorvoet land ben je sowieso beter af met een schoen met een lagere heel drop, je zal je rug een stuk minder belasten dan wanneer je op je hiel land. Loop maar eens op blote voeten bijvoorbeeld, je "veert" op je voorvoet en je land met je voet automatisch onder je knie. De schok bereikt je rug dus niet omdat de impact gedempt word door je voet en beenspieren.

Je mag er vanuit gaan dat je schoenen de oorzaak van je problemen zijn. Remedie: oude schoenen weer aan en je afstand en tempo een stuk minderen de komende tijd (maanden).

Succes!
Stephniie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2015, 21:41

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Stephniie »

Holenmens schreef:Wat Kaath zegt doet er wel degelijk toe. Demping heeft niets met pronatie te maken. Voordien liep je op Lunarglides, een schoen zonder pronatiecorrectie, dus je voet kon op een natuurlijke manier de landing opvangen. Je land met je voet en je voetboog vangt de grootste klap op. Nu heb je een schoen met correctie (en meer demping maar dat doet er hier even niet toe) en een hogere hak. Je voet kan niet meer op dezelfde manier de klap opvangen en word dus op een manier belast die jij niet gewend bent. De pezen en spieren zijn dus niet voldoende ontwikkeld. Vooral de "heel drop" heeft een grote impact, als je van nature op je midden/voorvoet land en je gaat plotseling op je hiel landen ga je dat wel merken. Als je inderdaad op je midden of voorvoet land ben je sowieso beter af met een schoen met een lagere heel drop, je zal je rug een stuk minder belasten dan wanneer je op je hiel land. Loop maar eens op blote voeten bijvoorbeeld, je "veert" op je voorvoet en je land met je voet automatisch onder je knie. De schok bereikt je rug dus niet omdat de impact gedempt word door je voet en beenspieren.

Je mag er vanuit gaan dat je schoenen de oorzaak van je problemen zijn. Remedie: oude schoenen weer aan en je afstand en tempo een stuk minderen de komende tijd (maanden).

Succes!
Dus moet ik eigenlijk op zoek naar een schoen met de eigenschappen van m'n free runs, maar een dikkere zool? Ik ga in ieder geval zeker een keertje langs in 1 van de rslab, zij zullen me misschien beter op weg kunnen helpen met een schoen.

Wel zonde natuurlijk, nu ik de Lunarglides new nieuw kocht. Sjaanske dat'k ze in een outlet vond en niet volle prijs in de winkel.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Kaath »

Inderdaad beter naar een goed runningcentrum gaan,zodat die kunnen bepalen welke schoenen je nodig hebt.

Ik denk niet dat verkoopsters van een Nike shop daar ervaring mee hebben.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door fann »

Ook altijd oppassen met schoenen kopen in een outlet - het rubber verduurt ook bij het stilstaan - schoenen van een vorig seizoen (of zelfs enkele seizoenen ervoor) kopen is dus niet altijd verstandig
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: My Achillesheel - Help?

Bericht door Kaath »

Inderdaad,want ik heb nu gezien dat er een datum in mijn schoenen staat :)
Plaats reactie