Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door Holenmens »

Er is nog niet echt een topic hierover, misschien wel interessant om eens te kijken hoe er gelopen word; volgens een schema, of gewoon zoals het uitkomt.

Ik heb de laatste tijd met het oog op marathonlopen voornamelijk duur- en tempolopen gedaan. Wegens omstandigheden geen echt schema kunnen volgen. Vorig jaar een schema van MyAsics gebruikt, niet ontevreden over maar wel redelijk uitdagend. De komende weken is de kern van mijn trainingen HIT, oftewel korte snelle interval met weinig recuperatie. Ondertussen ga ik me in de http://souplessemethode.nl/ verdiepen en aan de hand hiervan een schema samenstellen. Hopelijk heeft dit weer eens een paar nieuwe PR's op 5-10 en 21,1km tot gevolg.
TiffanyS
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2015, 15:02

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door TiffanyS »

Ik ben begonnen met het schema van start to run tot 5km. Dat ging heel vlot, geen enkele les moeten opnieuw doen. Dat was wel in een grote groep, dus dat werkte ook nog eens extra motiverend.
Daarna alleen de 5km blijven lopen en verder opgebouwd tot 8km, maar na een tijdje heb ik het een beetje laten hangen en geraakte ik met moeite nog 1 keer in de week de deur uit voor een loopje.
Nu volg ik het start to run schema tot 10km en dat werkt toch wel veel beter dan zomaar wat gaan lopen. Voor mij toch :)
Morgen begin ik aan les 4, en mijn doel is dus vlotjes de 10km halen (is mij al 1 keer gelukt, maar dat heeft mij wel veel moeite gekost) en hopelijk mijn snelheid en hartslag wat verbeteren :)
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door fann »

Ik loop in een club dus wij volgen gewoon de trainer :lol: :!: :lol:

Maar ik denk dat wij basic voor de opbouw van 0 - 5, 5 - 10 en dan 10 - 15 de schema's van Start To Run gevolgd hebben. Telkens wel met een lange overbruggingsperiode ertussen. In die overbrugging wordt er elke woendag met een trainer getraind en moeten we 2 keer zelfstandig lopen.

In die overbruggingsperiode moisten we onze trage duurloop telkens een beetje uitbreiden: bv van 30 minute lopen bij de test STR naar 50 minuten bij de aanvang van 5 tot 10 km.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door Dannieke »

Ik heb altijd alleen gelopen: S2r voor 5km, Keep running naar 10km, dan een schema op de keeponrunning site van 21km (15weken, recreatief2, 3 trainingen per week).
En om af te sluiten heb ik in januari het 42km schema afgewerkt van de keeponrunning site (ook 15weken, recreatief2, 4 trainingen per week)
Die laatste 2 schema's vind je op: http://www.keeponrunning.be/loopschemas
Na de Wings For Life Run volgende zondag, ga ik het verkorte marathonschema volgen van 10 weken, ook op recreatief2-niveau.
Daarin ga ik dan beginnen met fasetraining: een lange duurloop met progressieve snelheid op nuchtere maag. Trainen op vetzuurverbranding dus.
Uiteindelijk hoop ik dan vlot te kunnen blijven lopen lang nadat de koolhydraatvoorraad op is.
Volgende doel: Marathon Amsterdam uitlopen onder 4u10
Nadeel: Loopjes van 10 of 16km stellen eigenlijk niet veel meer voor, maar blijft wel leuk ;)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door zoefje »

Ik ben net als zovelen gestart met start to run 0-5 km, daarna ging het opbouwen naar de 10 haast als vanzelf. Niet dat het zo snel omhoog vloog of zo qua kilometers, maar steeds een ander blokje pakken tussendoor zorgde ervoor dat ik omhoog ging. Moet wel zeggen dat ik mezelf een limiet opgeef van wat ik qua aftand mag lopen, zodat ik niet ineens in een week 2 km erbij pak of zo, 500 meter is prima en nu ik op de 12 km zit twijfel ik of ik dan gerust 13 km kan lopen als ik lekker bezig ben.
Heb wel op internet zitten snuffelen hoe ik het lopen het beste kan aanpakken na S2R, nu loop ik 1x in de week een intervalletje, 1x een korter stukje maar dan iets vlotter, 1x per week mag ik rustig aan een lang stuk lopen, dat vind ik het meeste genieten. Heb nog geen last van spierpijn of iets dergelijks gehad.
De 10 mijl bereikt!!! :D
hilde-
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2014, 11:44

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door hilde- »

[quote="zoefje"
Heb wel op internet zitten snuffelen hoe ik het lopen het beste kan aanpakken na S2R, nu loop ik 1x in de week een intervalletje, 1x een korter stukje maar dan iets vlotter, 1x per week mag ik rustig aan een lang stuk lopen, dat vind ik het meeste genieten. Heb nog geen last van spierpijn of iets dergelijks gehad.[/quote]

Hoe doe je die intervallen concreet, Zoefje?
Recent heb ik STR afgewerkt, als ik traag genoeg loop haal ik een half uur. Ik schat dat ik net iets meer dan 7km per uur loop. Voorlopig wil ik proberen die 30 minuten te blijven rondmaken. Daarna ben ik er nog niet uit. Misschien gaat mijn snelheid vanzelf omhoog? Misschien moet ik deze 'snelheid' :roll: aanhouden en wat langer lopen. Het is zoeken en afwachten.
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door zoefje »

Door interval gaat je snelheid wel rustig aan omhoog tijdens de andere loopjes zeg maar. Althans dat begin ik te merken. De allereerste intervallen hebben uit het keep running programma gehaald, bijvoorbeeld 500 meter rustig lopen en daarna 100 meter versnellen. Ik loop mezelf altijd wel eerst even rustig warm en loop daarna ook rustig uit. Vandaag heb ik het eens anders gedaan, ik heb na ongeveer 10 opwarmen 4 minuten in een hoger tempo gelopen, daarna 1 minuut rustig tegen wandelen aan, dat 10x herhaalt en daarna rustig uitgelopen/gewandeld. Uit het keep running schema kun je intervallen halen, ik had deze van all4running.nl, die blijf ik nu voorlopig aanhouden. Ik loop wel met een hartslagmeter, de polak m400, die kan ik instelling op tijd en op afstand zodat ik mijn interval van te voren kan programmeren, scheelt een hoop tellen en kijken op het horloge.
De 10 mijl bereikt!!! :D
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door Kaath »

Ik ben begonnen met start2run.
Daarna ben ik op mezelf gaan uitbreiden ,elke keer stukje verder.
Ik heb bijna 1,5 jaar alleen alles gelopen.
Vorig jaar op een schoolloopje in gesprek gekomen met een vriendin van vroeger die ook loopt en hier een straat verder woont.
Sindsdien lopen we 2 dagen per week samen,tenzij ze niet kan. 1 keer loop ik nog alleen,vind ik ook wel zalig :)

Maar ik volg geen schema,loop waar ik zin in heb en hoe ik me voel op die dag.
Meeste loopjes zijn toch een 10 , 12 km ,soms meer en dat 3 keer per week

Hier ben ik tevreden mee,ik ben blij met vooruitgang ,maar ik ben geen strever van nature.
Ik loop voor m'n plezier met af en toe een wedstrijdje .

Echt intervallen doe ik niet meer na m'n kwetsure vorig jaar.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door Kaath »

Ik heb net m'n gegevens van vorig jaar van de 10 Miles gezien.
Toen heb ik het uitgelopen aan gem.7,5 km/u ,nu 9,5 km/u
Dus ik maak vorderingen met m'n eigen methode hihi
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Welke trainingsmethode/schema gebruik je?

Bericht door Dannieke »

Kaath schreef:Ik heb net m'n gegevens van vorig jaar van de 10 Miles gezien.
Toen heb ik het uitgelopen aan gem.7,5 km/u ,nu 9,5 km/u
Dus ik maak vorderingen met m'n eigen methode hihi
Wat een evolutie Kaath! :)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Plaats reactie