te dik om te lopen

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
vanovic
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2015, 20:27

te dik om te lopen

Bericht door vanovic »

Ik ben de laatste jaren echt te zwaar geworden, ik weeg zo'n dertig kilo teveel. Ik wilde vandaag opnieuw beginnen met start to run, maar in vergelijking met mijn vorige pogingen ( toen mijn gewicht normaal of dicht bij normaal was) voelde ik dat mijn gewicht nefast was en ben ik gestopt. Ik heb de eerste minuut gelopen, maar toen voelde ik al: dit gaat niet gaan. Tijdens het eerste blokje van twee minuten ben ik ergens halverwege gestopt.

Mentaal is dit een opdoffer, maar ergens ook een motivatie dat ik eerst gewicht moet verliezen. Iemand hier positieve verhalen mee?
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: te dik om te lopen

Bericht door Dannieke »

Welkom hier! Er zijn wel meer mensen met overgewicht begonnen met lopen hier. Ik zat zelf "maar" op 12kg overgewicht, dus dat valt nog mee.
Maar er zijn ongetwijfeld mensen hier die nog wat meer gewogen hebben.
In één van de lessen zegt Evy dat je ook alles kan wandelen in't begin. Eventueel snel en traag wandelen.
In ieder geval blijven bewegen en gezond eten zou moeten helpen om dat gewicht te doen dalen.
Het is niet omdat je nog niet kan blijven lopen, dat je daarom nooit S2R zal kunnen afwerken.
Bouw rustig op, doe de 30 lessen al wandelend en probeer daarna nog eens.
Je kan ook toewerken naar het gewicht dat je vorige keer had toen S2R wel lukte die eerste lessen.
Veel succes en blijf vooral je voortgang posten, je kan hier veel steun vinden! ;)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: te dik om te lopen

Bericht door zoefje »

Hoi Vanovic!Ik had ook fiks overgewicht en na die in eerste instantie voor een deel kwijt te zijn geraakt merkte ik dat zeker met lopen! Maar inderdaad, wat Dannieke schrijft, begin met wandelen!!! Pak gewoon de lessen van evy en ga in het wandelen wisselen van tempo. Wist je dat je met wandelen heel veel vet kan verbranden, bovendien krijgt je conditie en en stofwisseling een aardige boost hiervan. Succes, je kan het echt!!
De 10 mijl bereikt!!! :D
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: te dik om te lopen

Bericht door jabli »

Positief verhaal nodig ?? Hier komt het.
In maart 2014 woog ik nog 104kg (1.63m) Ben beginnen op mijn voeding letten, wandelen en zwemmen.
14 juli 2014 (96 kg = 40 te veel) de eerste keer gaan lopen en 4 maanden later liep ik 30'.
Nu, 7 maanden later, loop ik 3x per week 4 à 10 km ( = 1/4 marathon heb ik hier ooit gelezen !!). En ik weeg 82 kg (en waarschijnlijk nog altijd 1.63m).
Al is het maar elke dag 1 minuutje langer ! Jij kan het ook !!!
Volhouden ! Beetje bij beetje lukt het, zelfs met 30kg overgewicht.
YES, you can !!!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: te dik om te lopen

Bericht door Hellothere »

Hello, hier nog eentje die als dikkertje ben gestart.
Ik ben ook de S2R gestart met een 20kg overgewicht en dat helpt natuurlijk niet echt, als je denkt als een sierlijke hinde door het bos te zweven dan ;) .

Ook opletten dat je niet in een vicieuze cirkel belandt, zoiets van ... ik ben te dik om te lopen, dus moet eerst afvallen ... om er nadien achter te komen dat je niet afvalt omdat je niet loopt (of sport) ... (wel goed wetende dat bewegen maar voor 20% meetelt als je wil afvallen, wat je eet en drinkt, en ook wanneer telt voor die andere 80 %).

Ik heb destijds doorgezet (wat ik jou ook aanraadt, probeer alleen niet te snel te lopen) heb na de S2R de tijd en afstand wat opgebouwd, om dan, tijd en afstand met 10% op te bouwen. Na een viertal maanden zat ik zo aan 10 KM, en de eerste drie maanden ben ik 16KG afgevallen (ook wetende dat ik de eerste maand niets ben afgevallen, integendeel, iets bijgekomen).

Weet ook dat de eerste lessen voor iedereen zwaar zijn. Je doet iets wat je lichaam niet gewend is. Zelfs met een (flink) overgewicht, zal je merken dat, naarmate je conditie toeneemt, het lopen iets gemakkelijker wordt. Waar je je gewicht wel parten kan spelen, tov je iets lichtere loopcollega's is snelheid. Je moet uiteraard, bij elke stap die je zet, die extra kilo's ook meeduwen. Als je overgewicht blijft, is het wel mogelijk dat je iets trager blijft, maar hoe dan ook, het lopen zelf zou gemakkelijker moeten worden, zelfs met enkele kilo's meer, en tijdens de S2R is de snelheid nog niet aan de orde. 30 minuten kunnen lopen (hoe snel of traag maakt niet uit) is nu het doel.

Wat wel interessant is om te weten, als je met overgewicht loopt :

1. Draag goed dempend schoeisel. Als je naar een running center gaat om je loopschoenen aan te schaffen, zal je ook zien dat er modelletjes zijn voor zwaardere mensen, met specifieke demping.
2. Als het mogelijk is, probeer die S2R op zachtere ondergrond te doen (bos / park), probeer beton te vermijden.
3. Eén nadeel dat ik als dikkertje destijds had, was redelijke problemen in de onderrug. De onderste rugwervels zijn immers de enige verbinding qua skelet tussen je boven- en onderlichaam, en krijgen toch wel flinke opdoffers als je loopt. Bijkomende krachttraining (spierversteviging) van rug- en buikspieren kunnen hier wel helpen. Steviger spieren, betekenen ook steviger ondersteuning, en daar zal je rug je dankbaar voor zijn.

Gewoon gaan verder zou ik zeggen. In het begin even doorbijten, maar het zal snel beteren.
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: te dik om te lopen

Bericht door jabli »

Jaja, volmondig akkoord met Hellothere.
Lopen blijft voor mij (nog altijd 20 kg overgewicht) ook traag (7km/u) maar het gaat wel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: te dik om te lopen

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Wat moet ik daar aan toevoegen? :D .Ik ben ook gestart met overgewicht en 0% conditie, na een paar maanden te hebben gewandeld en wat conditie opgebouwd te hebben ( pas op, van wandelen vermager je niet maar kweekt wel wat conditie aan) ben ik gestart met STR. Ik heb de fout gemaakt van te veel in een te korte tijd te willen doen met als gevolg blessures :( , dus, geduld is een schone zaak, lukt het niet in 10 weken doe er dan 11, 12 of zelfs meer weken over.
In tegenstelling tot Jabli, Hellothere en anderen let ik niet veel op mijn voeding, ik ben een bourgondiër hé :lol: , ik heb vroeger ook allerlei diëten geprobeerd en ook jojo gespeeld :mrgreen: maar door het lopen ben ik vermagerd en dat blijft nu zo, wel mag ik de maandag niet op de weegschaal staan :lol: .
Put moed uit onze verhalen, laat je hoofd niet hangen, waar een wil is is een weg. Post hier geregeld je ervaringen en je zal merken dat je niet alleen staat. VEEL SUCCS ;) Dirk.
Inhale the future. Exhale the past.
keet
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:46

Re: te dik om te lopen

Bericht door keet »

Grappig, ik ben begonnen met lopen om conditie op te bouwen en lekker bezig te zijn buiten. Besloten om maar niet te veel aan afvallen te denken (ben ook veel te zwaar). Nu wil ik afvallen om beter te kunnen lopen. Bovenstaande verhalen zijn voor mij ook heel bemoedigend.
Helemaal mee eens dat je niet in de voorwaarden van eerst afvallen (of eerst goede outfit, schoenen, tijd of wat je ook maar kunt bedenken) moet voldoen om te kunnen gaan lopen. Gewoon gaan.
vanovic
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2015, 20:27

Re: te dik om te lopen

Bericht door vanovic »

Bedankt voor de lieve reacties, doet ontzettend veel deugd. Echt waar.
Beginnen met wandelen, lijkt me inderdaad het beste. Ik heb ook thuis twee halters waarmee ik intussen mijn lichaam kan verstevigen, want idd in de onderrug had ik gisteren het meeste last.
Wat voeding betreft, hoe zijn jullie de meeste kilo's kwijtgeraakt?
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: te dik om te lopen

Bericht door fann »

Eigenlijk begint alles met gezond eten en vooral matigen...

Ik was eerst ongeveer 10 kg op mezelf vermagerd maar ben dan een condititiestest bij het onafhankelijk ziekenfonds gaan doen (gratis voor leden). Ze geven je dan een beweegplan - je kiest zelf wat je doet (wandelen, fietsen, zwemmen). Ik heb bij hun ook een eetplan gevolgd van 2 keer 10 weken.
Ik ben hierdoor nog eens 24 kg vermagerd (op één jaar).
Plaats reactie