Trainingtempo

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Alain Aerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2014, 21:47

Trainingtempo

Bericht door Alain Aerts »

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat ik na 4 weken lopen nu al 16,4 km loop in 1u34 en mijn maat die jonger is geen 5 km aan een stuk kan lopen.
Ik ben 50 jaar en heb nooit gelopen wel heel men leven sport gedaan (wielrennen en gevechtsport). Zou het mogelijk zijn om tegen juni een marathon mee te lopen. Ik geef ni vlug op da zeg ik erbij. Mvg alain
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Trainingtempo

Bericht door Holenmens »

Kunnen wel, of het verstandig is is een tweede. Je conditie kan dan wel goed zijn door het fietsen, je gestel is nog niet op lopen aangepast. Pezen, gewrichten en botten passen zich maar langzaam aan. Hier gaan wel een paar jaar overheen. Stressfracturen, scheenbeenvliesontsteking, achillespeesproblemen zijn de zaken waar je tegen aan kan lopen.
Maar als je niet geblesseerd raakt en je hebt niet echt een tijdsdoel en je wil hem alleen maar uitlopen kan het wel. Misschien moet je jezelf niet teveel vastpinnen op die afstand en eerst eens kijken of je een fatsoenlijke halve kan lopen binnen een redelijke tijd. Als dit niet vlot binnen de 2 uur lukt zou ik er niet aan denken om een hele te lopen. 42km is erg ver en 4,5uur lopen is heel erg lang als je halverwege al aan het afzien bent.

Succes!
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Trainingtempo

Bericht door Dannieke »

Tja, ik loop een halve marathon ook niet binnen de 2 uur, maar ben toch bezig aan een marathon schema.
Er zijn ook mensen die 5,5 uur doen over een marathon en hem toch uitlopen.
Hangt een beetje van persoon tot persoon af. Niets forceren en rustig opbouwen. Ik heb wel 2 jaar loopervaring, dus kans op overbelasting is klein.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Trainingtempo

Bericht door Hellothere »

Ik kan enkel maar toevoegen dat, als je nog niet gelopen hebt (zelfs als je al andere sporten beoefend), na 4 weken 16,4 km lopen op 1u34 behoorlijk uitzonderlijk is. hopelijk is het vermogen van je spieren en pezen om jouw tempo te volgen, en zeer snel op te bouwen even uitzonderlijk, en blijf je blessurevrij. Misschien even vermelden dat sommige blessures heel traag opbouwen. Mensen die systematisch overbelasten, en pas na enkele maanden in de lappenmand belanden, zijn, jammer genoeg, verre van uitzonderlijk.

Dat jouw maat na diezelfde 4 weken, met een min of meer normale opbouw nog geen 5 km aan een stuk loopt, kan dan weer wel als zeer normaal beschouwd worden.

Verder sluit ik mij volledig bij Holenmens aan ... een marathon lopen is één ding, er op het moment (en zeker ook achteraf) ook nog plezier aan beleven is een ander verhaal. Kijk eerst wat je op een halve marathon presteert, en denk, op basis van jouw bevindingen daar, na over een volledige marathon.

Het is overigens altijd beter om tussentijdse doelen te stellen als je begint met lopen. Mensen die beginnen lopen met de idee om tegen een bepaalde periode een marathon te lopen, haken dikwijls onderweg af, omdat het toch een behoorlijke opbouw is die je moet doen. wij raden aan om te focussen op 5km, 10km, 10Miles, halve marathon, marathon, ... en pas naar het volgende doel te kijken als het vorige bereikt is. Veel motiverender in elk geval, en je lichaam zal je er ook voor dankbaar zijn.

Hou ons in elk geval op de hoogte, ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Trainingtempo

Bericht door Dannieke »

Ik kan er ook nog bij vermelden dat ik de verdere opbouw van meer dan 20 km lopen toch anders ervaar dan toen ik van 5 naar 10km ging; van 10 naar 16km, enz...
Vanaf 20 km is het "another ball game" zouden de Amerikanen zeggen.
Je lichaam gaat anders omspringen met energie, je moet nog meer gaan letten op eten/drinken en je bent ook al een heel stuk langer onderweg; dat vind niet iedereen even plezant...
Ik weet zelf nog altijd niet of ik de marathon echt leuk ga vinden :D
Maar ik wil absoluut die afstand minstens één keer gelopen hebben, daarna zie ik wel waarop ik mijn training baseer.
Als ik de 42km haal zal ik wel zien hoe hard het kriebelt om daarop een betere tijd te lopen.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
NarN
Berichten: 355
Lid geworden op: 18 mar 2014, 21:18
Locatie: Tessenderlo

Re: Trainingtempo

Bericht door NarN »

Dannieke schreef:Maar ik wil absoluut die afstand minstens één keer gelopen hebben
Ik wil tegen mijn kleinkinderen kunnen zeggen dat ik een marathon gelopen heb :) Eerst trainen en kijken of het mogelijk is en dan een 'epic' marthon zoeken. NY zal wat ver zijn maar Parijs of Berlijn is doenbaar.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Trainingtempo

Bericht door Kaath »

NarN schreef:
Dannieke schreef:Maar ik wil absoluut die afstand minstens één keer gelopen hebben
Ik wil tegen mijn kleinkinderen kunnen zeggen dat ik een marathon gelopen heb :) Eerst trainen en kijken of het mogelijk is en dan een 'epic' marthon zoeken. NY zal wat ver zijn maar Parijs of Berlijn is doenbaar.
Hier hetzelfde
Ik wil in 2020 een marathon meelopen,liefst in NY.
Maar of ik het ook leuk vind zo'n lange afstand is nog af te wachten,ik ben bang dat het saai,eentonig wordt.
Ach ik zie wel wat er op me af komt,eerst m'n rondjes deze winter weer doorkomen :D
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Trainingtempo

Bericht door Holenmens »

Haha, jullie zien het anders dan mij, ik loop alleen tegen mezelf. Als ik alleen 42km loop in een goede tijd heb ik dezelfde voldoening van als wanneer ik dit in een "grote" marathon doe. Mij zul je dus niet gauw zien bij de eerder genoemde evenementen. Liever kleinschalig waar je niet te veel last hebt van anderen en je nergens hoeft te wachten aan drankposten e.d. Marathon Zeeuwsch Vlaanderen is de volgende, max 750 lopers deze keer en veel natuur.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Trainingtempo

Bericht door Dannieke »

Mja, een beetje wachten aan een post ga ik niet erg vinden als ik 42 km loop ;)
Verder hou ik wel van massa evenementen, als ze goed georganiseerd zijn.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Alain Aerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2014, 21:47

Re: Trainingtempo

Bericht door Alain Aerts »

Hey bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren 24.2km gelopen in 2u36 min misschien geen heel goede tijd maar voor mij super vindt ik, bij mij primeerd ook eender de afstand dan de snelheid. Met 50 jaar is het voor mij ook niet mogelijk om veilig echt toptijden te lopen volgende week ga ik voor de dertig km. Ik loop nu 5 dagen tussen de tien en vijftien km en 1 lange afstand. Is dit te veel. Ik ben echt verslaafd geworden aan lopen, op mijn rustdag mis ik mijn loopuurtje. Mvg. Alain
Plaats reactie