Diti is running

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Diti is running

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Vandaag terug de schoentjes aangetrokken om 10 Km te lopen, het is mooi weer dus we zagen het zitten, zeker na het groen licht dat ik van de kinesiste gekregen heb :) . De start was goed maar na ongeveer 1 Km kreeg ik terug een pijnscheut net boven de knie, hetzelfde als de vorige keer :evil: , dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en al vloekend terug naar huis gewandeld.
Volgende vrijdag is de Kerstloop in Brugge, ik zal me zeer koest houden en hopen dat het tegen dan over zal zijn.
Groetjes :( Dirk.
Inhale the future. Exhale the past.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Diti is running

Bericht door Dannieke »

Een weekje kan wonderen doen, duimen maar!
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Diti is running

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Inderdaad Dannieke, dat weekje kan wonderen doen. Gisteren een 5 tal Km afgelegd, op het gemakske en opgelet naar eventuele mankementen. Mijn knie is nog niet 100% maar goed genoeg bevonden, tijdens het lopen en na afloop en het stretchen niets alarmerend gevoeld, dus Kerstloop Brugge here i come :D . Groetjes ;) Dirk.
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Diti is running

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Gisteren dus naar de Kerstloop geweest. In de Beurshalle viel de goede organisatie al direct op, de wegwijzertjes naar de kleedruimtes, douches, secretariaat enz. deden hun werk goed, alles verliep vlot en ordentelijk. we waren natuurlijk vroeg, misschien daarom :) , een half uurtje voor de start was er al een gezellige drukte maar geen chaos, een pluim voor de organisatie.
Aan de start was het anders, plaats maar eens 5000 ongeduldige lopers waar ze moeten zijn, het was een duw hier, een por daar, niet goed voor de concentratie :( . Ik had post genomen op ongeveer 50 m voor de start en na het startsein zette de meute zich in beweging.
Vreemd genoeg konden we al lopend de startlijn overschrijden en weg waren we. De eerste 2 Km was een inhaalrace, de traagste hadden zich weeral vooraan gezet, ik werd natuurlijk ook voorbij gestoken, en hoe, ze steken voorbij en lopen dan vlak voor jouw voeten zodat je moet inhouden en het ritme kwijtraakt :evil: , enfin jullie zullen zoiets ook wel eens meegemaakt hebben.
Nadien was het echt genieten, lopen door de verlichte Brugse binnenstad :D . Op de hoek van enkele straten stonden doedelzakspelers ons moed in te blazen en tijdens de doorgang in de Beurshalle werden we opgehitst door djembé spelers. daar was ook de bevoorrading, Ik heb wijselijk geen bekertje genomen, Langemark indachtig was een douche niet wenselijk :mrgreen: .
Aangekomen bleek dat ik een tijd had van 57 min 53 sec wat een gemiddelde snelheid is van 10,37 Km/u, ik was daarmee de 1390° op 2500 lopers op de 10 Km wat een goed resultaat is voor mij :) .
Ik had mijn nieuw speeltje om, de Polar M 400; Runkeeper heeft me een paar keer in de steek gelaten en ik zou de Polar toch als kerstcadeau gekregen hebben, het is gewoon een paar weken vervroegd :) . Ik ga die de komende weken eens goed testen, meer nieuws zal ongetwijfeld volgen. Groetjes ;) Dirk.
Inhale the future. Exhale the past.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Diti is running

Bericht door fann »

Voor mij nog maar eens een bevestiging van het idee om weg te blijven van dit soort evenementen :lol: :o :lol: :o
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Diti is running

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Vandaag weer mijn parcourtje gelopen, maar het ging niet goed :( . Misschien dat Brugge nog wat opspeelt of een beginnende verkoudheid, feit is dat de geest wilde wel maar het lichaam sprak dat tegen, ik moest echt werken om mijn kilometers te halen.
Dankzij mijn Polar zie ik nu dat ik het grootste gedeelte in zone 5 loop, volgens Polar is dit de maximale training maar wat is de mening van het forum? Ik ben niet buiten adem na afloop, de spreektest loopt vlot, ik heb niet de indruk dat ik me afbeul.
Groetjes ;) Dirk.

https://flow.polar.com/training/analysis/40527388
Inhale the future. Exhale the past.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Diti is running

Bericht door Dannieke »

Volgens mij moet je de instellingen van je hartslagzones eens nakijken. Gemiddeld 155 zit bij mij in zone 3.
Voor mij (33 jaar en max bpm190) is dat als volgt:
Rust: 78
Zone 1: 132 - 143 (warming up/cool down)
Zone 2: 143 - 155 (lange duurloop >20km)
Zone 3: 155 - 166 (lang wedstrijdtempo <20km)
Zone 4: 166 - 178 (kort wedstrijdtempo <12km)
Zone 5: 178 - 190 (Sprints / Interval)

Bovenstaande is niet berekend met formules, of door mijn horloge!
Ik heb ze zelf ingesteld, puur op wat mijn (loop)ervaring is en wat ik voel tijdens een bepaalde hartslag.
Ik weet tijdens het lopen aan de hand van mijn ademhaling al, welke hartslag ik heb. Ik hoef zelfs niet naar mijn horloge te kijken.
Als ik me moet beginnen concentreren qua ademen (4 passen, 4 passen uit) en het gedaan is met gezellig rondkijken of meezingen met muziek, dan weet ik dat ik richting 165 bpm aan't gaan ben :mrgreen:

Daarom vind ik dat marathonlopen zo interessant: heel die opvatting kan je laten varen vanaf km25, want dan gaat je hartslag steeds verhogen, ook al blijf je netjes dezelfde snelheid aanhouden, je voelt je ook niet slechter ofzo, maar als je op je horloge kijkt, staat daar na 30km toch 163bpm bij bv 10km/u (waar ik anders rond 150 zit) en dat blijft er vreemd uitzien (maar is wel normaal)

Veel succes met het uitzoeken van je hartslagzones! Hoe meer loopervaring, hoe gemakkelijker dat is ;)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Diti is running

Bericht door Holenmens »

dirk.vancoillie.5 schreef:Vandaag weer mijn parcourtje gelopen, maar het ging niet goed :( . Misschien dat Brugge nog wat opspeelt of een beginnende verkoudheid, feit is dat de geest wilde wel maar het lichaam sprak dat tegen, ik moest echt werken om mijn kilometers te halen.
Dankzij mijn Polar zie ik nu dat ik het grootste gedeelte in zone 5 loop, volgens Polar is dit de maximale training maar wat is de mening van het forum? Ik ben niet buiten adem na afloop, de spreektest loopt vlot, ik heb niet de indruk dat ik me afbeul.
Groetjes ;) Dirk.

https://flow.polar.com/training/analysis/40527388
Je hfmax ligt waarschijnlijk een stuk hoger dan de theoretische. Een test zal je werkelijke waarde beter bepalen http://www.prorun.nl/training/hartslagm ... requentie_
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Diti is running

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik heb vandaag de raad van Holenmens opgevolgd en mijn hfmax berekend, volgens de gewone methode is die 164 bpm (220 - 56), de formule van de website geeft 169 bpm aan ( 214 - 80% van 56), iets meer dus. Dan de nauwkeurige meting, de fysische test, een intensieve interval training en dan nog liefst heuvel opwaarts :o , een heuveltje was rap gevonden nl dat die ik altijd oploop, eerst de startplek gemarkeerd en 200 m verder het keerpunt." Loop 5- 6 x 200 tot 300 meter in een hoog tempo en dribbel vervolgens als pauze de afstand terug". dat moest ik doen dus een eerste maal de heuvel op, dat ging redelijk :) , de tweede maal was al minder en na de derde maal was mijn batterijtje leeg (het was nochtans een Duracelleke :mrgreen: ), op karakter heb ik nog een vierde klimmetje er uit geperst maar toen was 't vat helemaal af. Na die test bleek ik een hfmax van 177 te hebben wat realistischer is denk ik :D , na een minuutje of twee was mijn adem en hartslag tot normale proportie herleid en heb ik mijn parcour van 5 Km gelopen aan een gemiddelde snelheid van 9,5 Km/u een rustig tempootje om wat te bekomen :P
Groetjes ;) Dirk.
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Diti is running

Bericht door Holenmens »

Dat zal er al meer op trekken. Maar het zou me niet verbazen als je echt hfmax nog een slag of 5 hoger ligt. Het probleem met de test is vaak dat je al aan het verzuren bent terwijl je nog niet aan maximale inspanning zit. Als het weer wat warmer wordt zou je nog eens kunnen proberen. Ook bij mij klopt er van de berekening niet veel, 175 in theorie en 188 in de praktijk. Bij de laatste test ging het licht bijna uit, een aantal km's op 183 en een laatste 500m op 188.
Plaats reactie