Dagboek Punbe

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Ook maar eens een dagboekje aanleggen dacht ik zo. Lijkt me een goede motivatie om te blijven door zetten om de beentjes vooruit te krijgen.
Momenteel heb ik les 4 gisteren gelopen, tot mijn verwondering gaat het best goed, na de eerste les had ik een beetje spierpijn maar dat heeft me niet tegen gehouden om er bij de 2 de les terug in te vliegen.
Het lopen als een hobbelende slak valt goed mee, als ik mijn schaduw zo bekijk ziet het er best keurig uit. Heb mezelf getrakteerd op een goede sport BH, waardoor alles loopt als een tierelier, behalve die delen die niet horen te bewegen ;)
Schat dat mijn tempo ook gemiddeld is, we zijn uiteraard nog geen jong dartel veulen in de wei maar moet me toch niet vooruit slepen zoals ik verwacht had.

Toch zit ik momenteel met een bepaalde angst in mijn lijf, iedere keer als ik met een les begin heb ik schrik dat dit wel eens de les zal zijn die mijn motivatie doet kelderen omdat tijdens het lopen zal blijken dat ik het niet kan volhouden, dat die les te zwaar voor me is en dan zou ik me rot schamen, zeker als het in één van de eerste lessen zou gebeuren ... de gedachte 32 en geen x-aantal mini minuutjes kunnen lopen aan één stuk... zou me vrees ik een enorme klap geven in het volhouden, ook al kijk ik nu al uit naar elke les, zou zelfs iedere dag willen gaan lopen maar omdat dit wordt afgeraden doen we dat toch maar even niet.

Had mezelf nooit gezien als een loper :oops: , in mijn jonge jaren :lol: liep ik vaak, op school deed ik ook altijd optie sport als extra vak, liep mee aan veldloop, spurten,... zalig. Maar naarmate ik meer "vrouwelijk" dan puberaal ;) werd liep ik steeds minder, de starende blikken naar mijn midden-bovenstuk door de hormonaal gestuurde breinen van sommigen vond ik maar niks. Daarna nog wel eens geprobeerd om terug te starten met lopen maar nooit vol gehouden, of ik kreeg snel pijn aan mijn enkels en/of knieën of ik vond gewoon niet de fut om er aan te beginnen en iedere uitvlucht was goed genoeg om niet te gaan.
Deze keer ben ik vast beraden om door te bijten, wil meer conditie en als het even kan hoop ik dat het mij gaat helpen om nog een paar hardnekkige "ikwilblijvenplakken" kilo's van me af te schudden. Weet iemand hier eigenlijk hoelang het kan duren eer je van lopen kunt/zult afvallen? Want vind het soms raar, sommigen zeggen dat het goed kan dat je helemaal niet afvalt van lopen, of dat je er zelfs van bij zult komen ... Maar dat vind ik zo gek, ik let al heel erg op mijn voeding, ben hierdoor al 8 kg kwijt, als ik blijf letten op mijn voeding en blijf lopen moet er toch gewicht af kunnen??? of zie ik dat zo verkeerd? Ik eet nu al minder kcal dan ik als vrouw zou mogen, puur met het doel om gewicht te verliezen, als ik dat dan nog eens combineer met sporten moet er toch, logischerwijs, extra af kunnen... :?:
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
LievenJ
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 aug 2013, 10:03

Re: Dagboek Punbe

Bericht door LievenJ »

In het begin is er vooral spieropbouw. Spieren zijn zwaarder dan vet dus zal je in het begin een gewichtstoename kunnen vastellen. Laat je hierdoor echter niet ontmoedigen want die betekent dat je spieren aan het opbouwen bent.
Natuurlijk moet je best ook op je voeding letten maar als ik je post goed lees, doe je dat al.

Ik zou zeggen vooral de moed niet opgeven, alle begin is moeilijk!
Dolfijntje85
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 feb 2012, 19:04

Re: Dagboek Punbe

Bericht door Dolfijntje85 »

Het is geen schande als je eens een les ni haalt hoor! Je kan altijd een weekje herhalen als je voelt dat het nog,wat moeilijk gaat.
Maar vooral ni opgeven want het geeft o zo veel voldoening als je telkens weer je,grenzen verlegd

Nog veel succes!!
6/3/16 Antwerp Urban trail, 17/4/16 Antwerp 10 miles,5/6/2016 Great breweries 25K
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Punbe

Bericht door fann »

Ik ben door te "dieten" en te lopen (en ook wat te zwemmen) 23 kilo afgevallen.
We aten toen ongeveer 1500 kcal per dag, wel gezond (dus geen papjes en zo maar 3 volwaardige maaltijden en 2 tussendoortjes).

Ik ben een tijdje moeten stoppen met lopen en eet ondertussen terug iets meer en ik ben ongeveer 5 tot 6 kilo terug bijgekomen.


Maar nu blijft m'n gewicht terug stabiel en daar ben ik heel gelukkig mee.
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Dagboek Punbe

Bericht door El Pollo Diablo »

punbe schreef: ...
we zijn uiteraard nog geen jong dartel veulen in de wei maar moet me toch niet vooruit slepen zoals ik verwacht had.
...
Aha, nog iemand die op zoek is naar haar innerlijk dier! Hopelijk vind je snel je veulen en hou je intussen een dagboek bij: 't gaat plezant worden als ik zo op je eerste post af ga. :D
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

:lol: El pollo Diablo, laten we hopen hé ;) Beroepsmisvorming vrees ik, alé hobby misvorming, zit in de paarden :mrgreen: alé erop of ernaast erin is niet aan mij besteed :lol: Ben trouwens een vrouw dus zou wat ingewikkeld worden...

Nochtans ben ik niet het typische blondje (bruin-blond en met een behoorlijk verstandelijk niveau), maar gisteren toch even stupido geweest :oops:
Vol goede moed in mijn trainingsoutfit gegleden, mp3 'tje in mijn oren en go, tijdens het lopen, dacht ik al fuck, deze les is best stevig :shock: maar lekker vol gehouden, tot ik de zalige woorden hoorde van ons Evy: proficiat, je les zit erop, volgende week starten we al aan je 7de les...
:? euh 7de les...even tellen, oeps verkeerde les opgezet, heb er dus even eentje geskipt haha

Stel me nu enkel de vraag, en nu? Les 6 nog eens doen of gewoon doorgaan met les 7? Of mss les 5 eens als tussendoortje? :mrgreen:

En hebben jullie dat ook? Kom hier in dit boerengat nooit geen kat tegen en nu met lopen, constant mensen die ik "ken". En natuurlijk altijd als ik net het stukje wandelen bereikt heb haha, die zullen ook denken, lopen??? wandelen ja.

En nog één probleem, gisteren beetje last van mijn knieën grrr maar ja waar ligt het nu aan, zet ik mijn voeten fout neer (wandel nogal met mijn tenen naar binnen), ligt het aan de ondergrond (deze is altijd hard, want de zachte berm is hier enkel goed om je nek te breken of je enkels), zijn het gewoon de pezen/gewrichten/spieren die moeten wennen aan mijn nieuwe levensstijl, ga ik mss toch te snel, is het omdat ik door mijn volle onoplettende enthousiasme een les ben overgeslagen,... :?:
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Voila se, les 7 was een feit en heb er echt van genoten. :D

Was even aan 't twijfelen wat ik nu ging doen, omdat ik les 5 per ongelijk overgeslagen was, mss niet de beste keuze maar mij gewoon gewaagd aan les 7 en het liep als een tierelier.
Moet alleen eens opzoek naar een andere route, want deze heb ik nu wel gezien... heb hem nu al in alle mogelijke richtingen gedaan en 't is prima zo, op naar iets nieuws.

Zijn er mss goede sites om looproutes op te bekijken, mss zelfs met afstanden bij zodat ik ook eens weet hoever ik nu eigenlijk loop?
Heb ergens berekend dat ik ongeveer een 3,7 km gelopen/gewandeld heb, is dit eigenlijk goed of niet goed?

Blijf alleen wat last hebben van mijn linker knie en dat zint me niet zo... maar geen idee waar het aan ligt.
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
Fieke87
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 feb 2014, 12:10
Contacteer:

Re: Dagboek Punbe

Bericht door Fieke87 »

Op zich kan het niet zoveel kwaad dat je een les hebt overgeslagen. De lessen zijn gemaakt voor een heel breed publiek en als er eens een kleine aanpassing is kan dat geen kwaad. Zorg er gewoon voor dat het niet te vaak gebeurt want de lessen zijn er natuurlijk wel met een reden.
Als je echt last begint te krijgen (dan bedoel ik iedereen heeft wel eens een pijntje, maar dit zou maar een dag of 2 mogen duren) dan zou ik wat trager gaan lopen om de belasting op je gewrichten te verminderen. Snelheid opbouwen kan je altijd nog achteraf, maar niet als je moet stoppen door de knieen
Looproutes kan je op verschillende plaatsen bekijken en zelf ingeven. Runkeeper vind ik persoonlijk de beste, maar je hebt er een hoop bvb looptijden.nl, endomundo,... de meesten hebben ook een app waarmee je kunt tracken met je smartphone als je die hebt.
Using Tapatalk
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Punbe

Bericht door fann »

Heb ergens berekend dat ik ongeveer een 3,7 km gelopen/gewandeld heb, is dit eigenlijk goed of niet goed?

In les 6/7 wandel je toch nog veel hé. Ik weet niet echt volgens welk schema je loopt maar volgens ons schema liepen we toen ongeveer 15 minuten en wandelden 10 minuten. 3.7 km afleggen lijkt me dan veel.

Ben je zeker dat je toch niet te snel loopt ?


Wij hebben onze STR gelopen a rato van 7 km per uur, leek in het begin veels te traag maar bijna iedereen heeft wel letselvrij het einde gehaald.

Nu lopen we een overbrugging om vlot 50 minuten te leren lopen tegen hetzelfde traag tempo om dan vanaf september op te bouwen naar de 10 km.
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Hey fann,

Heb het berekend via looptijden.nl... weet niet of die heel correct zijn.
Les 7 is als ik me niet vergis 24 min lopen en wandelen, dacht iets meer lopen dan wandelen.

Kan het toch netjes volhouden en kan nog praten, herstel ook snel,... dus geen idee of ik te snel loop. :oops:
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
Plaats reactie