canicross - tips & bevindingen

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

canicross - tips & bevindingen

Bericht door veerle&zena »

Sedert kort ga ik met mijn bordercollie lopen. Ondertussen lopen we samen toch zo'n 10 à 15 km.
Ik heb niet het gevoel dat zij daar vermoeid door is. Wanneer we thuis komen crosst ze nog wat verder met mijn 2 andere bordercollies.
Over canicross en wat het met je hond doet is weinig geweten.
Voedingssuplementen nodig voor hond ?
Tot welke temperatuur ? honden kunnen immers niet zweten
Wie tips en bevindingen heeft .... GRAAG ! - laat maar komen
flatcoatjrt

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door flatcoatjrt »

Geen canicross ervaring hier. Maar wel ervaring met het rennen met een hondenmaatje. Hij rent afstanden van 10-13 km nu.

Wat temperatuur betreft denk ik dat het per hond verschilt, en ook in welke omgeving en op welke ondergrond je loopt.
Mijn Oudduitse Herder (halflanghaar) heeft het vrij snel warm. Als we een asfalt route hebben moet ik toch vanaf een graad of 18 gaan zorgen dat hij ergens op de route verkoeling kan zoeken in het water.
En ik neem drinkwater voor hem mee als er geen sloten op de route zijn waar hij in kan, idem als we een strand route doen.
Asfalt wordt erg heet en geeft brandwonden aan voetzooltjes dus daar moet je wel voor oppassen.
Fietsen wordt afgeraden boven een temperatuur van 20 graden. Dezelfde temperatuur hou ik ook ongeveer aan, zeker als hij niet tussendoor kan koelen door te zwemmen.

Gr mirjan
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door veerle&zena »

bedankt Mirjan,
ik doe ook niet echt canicross hoor - maar dus gaan lopen met de hond die er blijkbaar toch van geniet
ik loop in de bossen en daar is de ondergrond dus vooral zacht
Nu zijn er overal plassen en dan stop ik dus effectief af en toe om haar te laten drinken.
Maar we zijn pas gestart samen en in de zomer dus nog niet gelopen.
lopen met de hond is echt tof - het geeft een boost tot en met. Ik weet niet of ik nog zonder zou kunnen.
Krijg jij soms negatieve reacties van mensen die je passeert ?
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door TeamBlue »

Ik heb canicross ervaring. Wat jij doet is veronderstel ik niet echt canicross; canicross betekent snelheden van 15km/h met een hond die jou continu fel vooruit trekt.
Uit je uitleg neem ik aan dat je gewoon lekker gezellig gaat lopen met je hond ;)

Honden moeten ook opbouwen. Dus niet onmiddellijk 15km gaan lopen met je hond; neem hem eerst mee op kleinere loopjes, en dan steeds meer. Ook een hond kan spierpijn hebben, maar kan dit jou niet vertellen, dus hou er rekening mee.

Voedingssupplementen hoef je je geen zorgen om te maken. Gewoon goed op je hond letten; staat hij mager? Geef hem dan wat bij. Heeft hij overgewicht? Geef dan wat minder. En natuurlijk altijd een bakje water :)

Wat betreft temperaturen; daar moet je goed op letten. Een keer 20 graden begint het asfalt heel gemakkelijk op te warmen. Je moet maar zelf eens met je blote voeten een stukje lopen; je zal al snel merken dat dat pijnlijk is. Ik ga regelmatig in hoge temperaturen lopen met mijn honden; maar ik zoek dan koele plaatsen op zoals een bos, of rond een meer. In een bos blijft het lekker koel ;)

Als je hond gevoelig is aan zijn kussentjes, kan je altijd PawWax kopen. Mijn Border Collie had in haar 1e twee levensjaren snel last van kussentjes die volledig openlagen. PawWax kan je gewoon bij de apotheker kopen en legt een beschermende laag op het kussentje.

Wil je in de winter in de sneeuw gaan wandelen? Smeer dan wat vaseline op de kussentjes. Dat houdt het pijnlijke zout weg en zorgt ervoor dat er geen samengeklompte ijsblokjes tussen de kussentjes gaan irriteren. Ben je gaan lopen op strooizout? Spoel dan achteraf de poten van je hond goed af!

Zo... :D Als je nog vragen hebt; stel je ze maar
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door veerle&zena »

bedankt voor de goede tips Teamblue.
Doe jij dan ECHT canicross ?
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door TeamBlue »

Neu, ik loop ook gewoon gezellig met de hond :D Heb het wel eens geprobeerd, maar die snelheden hou ik niet lang vol. Ik hoor wel eens snelheden van gemiddeld 20km/h op de 8 km...

Je hebt trouwens clubs waar ze het je kunnen leren (en je hond leren trekken) moest je interesse hebben :) Daar leren ze de hond 'jagen' op iemand die voor je uit fietst :)

Mijn hondjes vinden het zo ook wel geweldig, en als je dan toch gaat lopen, kan je ze evengoed meenemen niet? :)
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door Dannieke »

Nu ben ik wel jaloers...ik mag nog niet gaan lopen met mijn pup van 4 maanden oud.
Nog 5 à 6 maanden geduld en dan kunnen we "S2R" doen met de hond, want ook hij moet ergens beginnen hé :)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door veerle&zena »

nee hoor. zo snel hoeft het nu ook niet te gaan.
Maar mijn Zena vindt het ook fantastisch - en met 2 lopen is toch fijner ! Het geeft meer een doel in het lopen.
Krijg jij nooit NEGATIEVE reacties ?
Soms hoor ik mensen zeggen, ochere dat beestje, zo moeten trekken.
Ten eerste vergeten ze dat ik daar ook wel achter moet lopen.
Ik loop natuurlijk niet zo met mijn tong uit mijn mond :D Maar het is evengoed een inspanning
En ten tweede, zij is zeer enthousiast als ze de riem ziet.
Dus ik zie dit zelf toch helemaal niet als dierenmishandeling .... iemand ????
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door veerle&zena »

@Dannieke
tof ! nog eventjes geduld effectief.
En het moet je hond ook echt wel liggen.
Ik heb zelf 3 bordercollies en het lukt enkel met Zena.
Gipsy is veel te nieuwsgierig, wil overal ruiken, stop onverwacht, ... lees : GEVAARLIJK !
Zita is 1 jaar, maar niet gewoon van aan de leiband te lopen, dus dat lukt al helemaal niet.
alvast succes gewenst. je zal ervaren dat dit echt tof is
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: canicross - tips & bevindingen

Bericht door TeamBlue »

Hey Veerle,

Ik heb tot nog toe nog nooit negatieve reacties gehad neen. Wel veel bekijks met mijn twee sjarels bij mij. Ik vind mensen die hun hond de godganse dag binnenhouden meer aan 'dierenmishandeling' doen dan 8-)
Let wel dat je je hond niet aan een halsband laat trekken, maar doe hem een goed passend tuigje aan. Trekken aan de halsband kan letsels opleveren :)

En inderdaad, mensen vergeten vaak dat je er zelf ook wel achter moet hollen. :lol:
Plaats reactie