Poging tot halve marathon

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Cami
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 mar 2014, 18:30
Contacteer:

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Cami »

en ik ben ook vertrokken ...

hop, hop naar die halve marathon !!!
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Gisterenochtend kwam de tweede les van Keep Running er dan aan: 35 minuten.

"Dat is te doen, dat heb ik al eerder gedaan".

Helaas pindakaas, had ik intussen ook al mijn borstband teruggevonden van die verdomde hartslag meter.
En verdomd was het inderdaad. Ik wou dit keer mooi op hartslag lopen: tussen de 150 en de 160. De eerste 5-tal minuten is mij dat ook gelukt. Maar toen kwam mijn eerste bergop; hartslag steeg naar 170 en ik kreeg hem maar niet omlaag.

Ondanks al mijn verwoede pogingen om trager te lopen en die HR naar beneden de krijgen, bleef hij steken op 170, soms zelf naar de 180 :(

Zeer frustrerend, zeker omdat achteraf dan bleek dat ik EFFECTIEF 1km/h trager had gelopen dan normaal: een gemiddelde van slechts 7.4... En dan nog zo een hoge hartslag? Trager lopen, kon ik haast niet, dan zei mijn lichaam mij van over te schakelen op wandelen.

Uiteindelijk dus op 35 minuten maar 4.3 km gelopen en 45 hoogtemeters behaald. Teleurstellend :evil:

Hopelijk vlot dat intervalgedoe wat beter
Cami
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 mar 2014, 18:30
Contacteer:

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Cami »

Hela, je niet laten ontmoedigen he, de ene dag is de andere niet.

Ik weet niet wat vandaag zal brengen, maar ik probeer vooral te genieten van mijn loopjes. Rustig lopen, probeer, je vooral niet druk te maken in je hartslag. Vooral niet te vlug beginnen. Je hebt nog alle tijd. De duurloopjes zijn het ideale middel om daar aan te werken. Je gaat zien over een week of 2-3 gaat het allemaal veel beter.

(Straks zit ik hier ook te zagen dat het vandaag bij mij niet lukt ;) )

Volgend loopje mag je ❤️ helemaal uit de bol gaan tijdens de interval.
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door El Pollo Diablo »

Ai, een anti-teamBlue dag. Ik heb er zo ook al gehad. Niet fijn, maar probeer het van je af te zetten: volgende keer beter.
Cami
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 mar 2014, 18:30
Contacteer:

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Cami »

Ik heb gisteren de Telefacts reportage bekeken. We moeten deze Keep Running vooral gebruiken om onze basisconditie op te bouwen, dus echt traag lopen. Proberen die hartslag laag te houden en niks forceren.

Ik ga dat ook echt proberen en alleen tijdens de intervalsessie een keer lekker zot doen :lol:
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Ja! Gisteren dan de interval training... Wist niet goed wat ik ervan moest verwachten

Het begon al goed; ik was op mijn gemakske aan het inlopen. Evy had mij namelijk gewaarschuwd dat we even op het gemak zouden opwarmen. Die zwaaiende armen liet ik op het spitsuur van het Zonienwoud maar even achterwege.

Allison Crowe begeleidde mij met de lyrics "I know that I am running as fast as I can
And I know that that's not very fast at all"... Wat wil je zeggen Evy...?

Na een beetje rond te huppelen (jaja, eerst eens goed voor en achter mij gekeken of er niemand was) kreeg ik snel een steek in mijn zij... Oei dat laat ik dan maar strategisch achterwege. Gewoon rustig verder lopen, dat lukt ook wel. En dan realiseer ik mij waarom het vandaag zo vlot gaat... Ik heb de honden opnieuw een tuig aangedaan en rond de middel gebonden. Onze jongste zal niet echt vooruit trekken, maar dat beetje spanning op de lijn doet wel goed! Hmmm, volgende keer dan toch maar zonder hond? Die mogen immers niet mee in Brussel. We zien wel.

En dan zegt ons Evy "Nu gaan we stretchen: leg je been op 1 meter hoogte". Ja halloo, kon je dat nu niet even eerder waarschuwen? Na wat rondkijken, uiteindelijk dan maar beslist mijn voet tegen een boom te zetten. Uhm ja, zeer efficient dit, me realiserend dat ik voor ik vertrok al gestretcht had!

En dan begonnen we eraan; 25 minuten lopen met 4 intervallen. 1e interval: alles gegeven! Wow, wat lijken 30 seconden opeens lang! Na 20 seconden besefte ik dat ik dit geen 4 keer zou kunnen doen. Maar toch aan hetzelfde tempo de 30 seconden kunnen afmaken. Oké, nu recupereren. En dan zegt Evy "zo meteen gaan we nog eens 30 seconden lopen". Oké Evy, dat gaan we doen! Een paar minuten lang heb ik gewacht op haar. Ik vroeg me al af of ik het niet gemist had, toen ze dan eindelijk zei 'Ja, NU!'. Daar gaan we dan, deze keer versneld, maar gematigder gehouden dan de 1e keer. De hartslag piekte al naar 180. Geen probleem, daarna weer op het gemakje. De 3e keer van't zelfde.

En dan zei ze "Zo meteen gaan we de laatste keer versnellen"... Jaja Evy, uw begrip van 'zo meteen' heb ik allang...'SH*T, 't is begonnen'
Een laatste keer alles gegeven, niets gematigd, lopen Vicky!! En dat horloge maar piepen. Logisch, mijn hartslag ging naar 188! En dan weer op het gemakje uitlopen. En ik had het gevoel dat ik nog een keer kon. Neen, erger... Ik had het gevoel dat ik nog een keer WOU!

Dit is echt mijn ding. Op kracht en discipline lopen, niet gematigd, maar GAAN en doorbijten!
Na het einde van de les geen verzuring, geen krampen, geen pijn, geen moeheid, geen 'leegheid'. Integendeel; zin om er nog eens tegenaan te gaan!

Ik kan weer 5.7km op 40 minuten tijd op mijn kilometerteller bijschrijven. Valt goed mee gezien ik de eerste en de laatste 10 minuten héél traag heb gelopen plus ergens tussendoor daar dat stretch gedoe moest meetellen. Mooi!

Laat dinsdag maar komen! I'll kick some butt(?)!! Alé... als ik de honden terug in het gareel hang natuurlijk :mrgreen:

Ps: mijn excuses voor het lange verhaal. Maar ik vond het geweldig :D Dan mag ne mens dat al ne keer hé
Cami
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 mar 2014, 18:30
Contacteer:

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Cami »

Zalig ....

Heb er ook van genoten (van je verhaal en de intervallen).
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door El Pollo Diablo »

Aha, toch iemand die huppelt! Flink zo :D
Dat stretchen overviel me ook eerlijk gezegd. Ik leg m'n been op de leuning van een zitbank - bijlange geen meter hoog maar met mijn gebrek aan souplesse... die boom is wel goed gevonden!
Fijn ook om te lezen dat die intervallen vlot zijn gegaan en dat ze duidelijk jouw ding zijn. Wees gerust, je gaat je hart kunnen ophalen :D
Oh, en zeker niet excuseren voor lange verslagjes, 't was tof om te lezen :)
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Hip Hoi!

Gisteren (jaaaa, ik moest dinsdag gaan maar was na een dag plamuren in slaap gevallen in de zetel :oops: ) ging ik dan opnieuw voor de 30. Dat moet lukken he. Deze keer besloten toch nog eens mijn best te doen voor die hartslag. Ik dacht "Foert, dan zie ik er maar belachelijk uit, of loop ik maar als een slak, ik loop ten minste".

Zo gezegd, zo gedaan. Gemiddeld hartslagske van 152 dacht ik, en een maximum van 168 ofzo. Wel last van mijn kuiten, die tragere manier van lopen is mijn lichaam precies niet gewend. Gemiddeld 7.6 km/h gelopen wat dus inderdaad héél traag is. Maar hey, in mijn vorig verhaal van 35 minuten liep ik ook maar dat tempo en lag die HR véééél hoger. :)

Morgen 38 minuten dan maar; moet lukken!
Cami
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 mar 2014, 18:30
Contacteer:

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Cami »

Heb ook constant het gevoel dat ik meer aan het 'snel'wandelen dan aan het joggen ben. Maar ik denk dat we er goed aandoen ... Hopelijk loont het in september he ;)

En die 38min morgen dat lukt ook !
Plaats reactie