JollyRoger met wife en kids

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door martmarbus »

Op 830mtr na. Maar ik vind het wel een prestatie.
Je krijgt van mij een staande ovatie.
Geweldig gedaan
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door Hellothere »

JollyRoger schreef: 11 nov 2023, 09:43Heb ik nu de 10 miles gedaan? :?
Ongeveer dan toch eh ;) .
En bovendien voor een beginnend loper, en de eerste keer dat je die afstand doet, op niet zo'n slechte tijd.
Bovendien ook nog met een hartslag die min of meer onder controle is.
Je kan zeker overwegen om er een kilometertje of zo aan te breien.

Toch heel goed gedaan in elk geval.

PS : ik ben niet zo avontuurlijk, dat ik routes "on the fly" probeer. Als ik eens een nieuwe route wil proberen, teken ik die altijd eerst even uit op afstandmeten.nl . Bespaart je verrassingen "in real life".
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

---
Klaar voor de volgende blunder? Blijkt de route die ik heb uitgedacht langs verlichte banen geen 10 km maar eigenlijk 12 km te zijn ...
Nu ga ik mij toch echt houden aan die 12 km voor een tijd ;)
---
Polar 15112023.png
Polar 15112023.png (331.57 KiB) 686 keer bekeken
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door martmarbus »

Schitterend gedaan.
Maar voor een training zou ik voor een lagere hartslag gaan. Meer in het groen dus.
Polar heeft een heel mooie trainingsprogramma tool. Zeg dat je naar de 21km wil trainen dan komt er een trainingsprogramma uitrollen waar je verliefd op wordt. Echt waar. Daarbij komt dat je je horloge zo kan instellen dat je een pols trilling krijg bij het overschrijden van de hart frequentie welke bij de zones hoort.
Je bent goed bezig.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door Hellothere »

En dat doe je eigenlijk toch niet zo slecht.
Je zit nu op 6:45 min/km (oftewel zo'n 8.8 km/u).
Ik zou dus even die afstand aanhouden met enige regelmaat, en toch even bekijken of je deze met iets meer comfort (lees lagere hartslag) kan lopen.
Over snelheid hoef je je geen zorgen te maken, dat komt vanzelf, als je lichaam zich aanpast aan jouw loopritme.

PS : Het is mij niet zo heel duidelijk hoe dikwijls je loopt, maar uiteraard is het niet nodig om elke keer zo'n langer loopje te doen. Ik persoonlijk loop op de "werkdagen" (2 à 3 keer per week) zo'n 10 km aan een redelijk tempo, en een langere loop in het weekend (tussen 16 en 21 km), waarbij ik trager loop, en de hartslag in Z3 te doseren. Best jezelf hier niet aan spiegelen, ik heb er vele jaren over gedaan vooraleer ik op dat tempo zat).

Ideaal voor jou lijkt me een korte tempoloop (snelheid winnen), eventueel intervallen (kracht winnen) en een duurloop (afstand winnen).

Hou ons in elk geval op de hoogte.
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

---
Ik loop 3 x week en soms gaan we dan in het weekend nog eens Mountainbiken. Is het echt ongezond als ik 3 x 12 km zou blijven lopen of heeft dat een nadelig effect naar de toekomst toe? Zou wel graag wat sneller worden maar heb mij nu afgelopen maandag echt ingehouden om in de groene zone te blijven lopen maar dat was niet makkelijk ... Serieus aan de teugels getrokken dus. Heb gevoel nadien dat dit meer van de benen heeft gevraagd dan wanneer ik een pas sneller loop.

Dat van dat programma in Polar ziet er idd wel mooi uit, komen ook stretch oefeningen enzo bij op de rustdagen dus vraagt wel wat meer toewijding dan wat ik nu doe is mijn indruk.
---
Polar 20112023.png
Polar 20112023.png (540.76 KiB) 663 keer bekeken
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door Hellothere »

Hoi,

Het kan zeker geen kwaad om 3 X per week die 12 km te lopen, als je daar de tijd voor hebt ;) .
Het lijkt me inderdaad ook belangrijk dat je die hartslag onder controle houdt, maar als je voelt dat je comfortabel loopt, en dat ook comfortabel kan, why not.

Zelfs al doe je dat met 3 maal per week een 12K duurloopje, dan zal die hartslag wel dalen (conditie betert sowieso- en zal die snelheid toenemen (kracht betert ook). Alleen zal het misschien iets langer duren. Conditie en kracht bouwen zich op verschillend tempo op.

Vandaar dat ik een combi tempolopen (snelheid/kracht) + intervallen (kracht) en duurlopen (conditie/uithouding) voorstelde.

Als ik jouw hartslagzones tijdens je loopjes bekijk zit je in elk geval redelijk goed, je loopt niet in Z5, overwegend in Z3 en een stukje in Z4 dat iets mag minderen. Als je enkel duurloopjes gaat doen, zou ik me focussen op "comfortabel" lopen. Als je voelt dat de benen goed en soepel zitten, en je moet niet op de "adem trappen", dan zou ik zeker dat tandje bijsteken. Het is altijd leuk als je voelt dat je sneller kan lopen, zonder dat je lichaam zegt dat het toch een beejte veel wordt.

Ik weet niet of je nog loopt met "wife and kids", maar een beetje de regel bij de "start to run" destijds (toen we nog massaal liepen met de S2R podcasts en de zoetgevooisde stem van Evy in onze oren), dat je nog vlot een gesprek moet kunnen voeren tijdens het lopen, ofwel de muziek moet kunnen meezingen :lol: .

Wel belangrijk is dat je hartslagzones correct zijn ingesteld uiteraard.

Of om een lang verhaal kort te maken : als je enkel duurloopjes gaat blijven doen, zorg dat het comfortabel aanvoelt (geen extreme belastingen van de gewrichten, niet zo snel gaan lopen dat het onaangenaam voelt, en vooral : niet buiten adem lopen).

Dan kom je op een punt dat het lopen zelfs leuk wordt (stel je voor :lol: ), en je zelfs gaat uitkijken naar je volgende loopjes.

Verder gelden de "golden rules" :

- Respecteer de rustdagen, zeker als je in opbouw bent, en dus je lichaam nog altijd zwaarder belast dan het gewend is.
- Tijdens die rustdagen kan/mag je gerust andere zaken doen, zoals mountainbiken of krachttraining. Bedoeling is, dat je het lichaam op een andere manier belast dan tijdens het lopen.
- Luister naar je lichaam (maar dat is de rode draad door gans dit forum).
- Als je langer / verder gaat lopen : draag de juiste schoenen (een running center kan je zeker helpen).

Succes, en hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door martmarbus »

JollyRoger schreef: 22 nov 2023, 08:09
Dat van dat programma in Polar ziet er idd wel mooi uit, komen ook stretch oefeningen enzo bij op de rustdagen dus vraagt wel wat meer toewijding dan wat ik nu doe is mijn indruk.
---

Polar 20112023.png
VWB de core oefeningen
Dan mag ook fietsen of wandelen zijn. als je maar de rusttijd benut
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Update 2024 - De wife is momenteel niet meer aan het lopen wegens zorg voor haar moeder en carriere ... de "oudste" zoon gaat af en toe nog wat MTB'en. De "jongste" zoon die mag van mijn part wat minderen want die doe fitnes oefeningen en daarachter altijd 8 km lopen dus dat is voor iemand van zijn leeftijd in mijn ogen genoeg, school gaat voor he! Ik loop nu om exact te zijn 12,5 km 3 x week en hopelijk kan ik dat volhouden.
Afgelopen maandag puur op gevoel gelopen en tempo zo hoog mogelijk gehouden om toch 12,5 km uit te houden.
Woensdag echt gelet op mijn hartslag en temp aangepast.

---
Polar 06012024.png
Polar 06012024.png (524.86 KiB) 443 keer bekeken
Polar 08012024.png
Polar 08012024.png (504.01 KiB) 443 keer bekeken
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door martmarbus »

Wat een mooie grafieken.
Ik zie dat het heel goed doet.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie