JollyRoger met wife en kids

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Plaats reactie
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Loopje van 5 km waarbij ik ongeveer in de helft toch wat last had van linker scheenbeen en bovenkant linker bovenbeen. Dan maar wat meer gewandeld. Nadien met fiets nog wat extra beweging genomen om af te ronden 8 km maar vergeten de horloge te laten meten ...
Horloge die ik gebruik is van Amazfit
Bedoeling van het fietsen is om nog wat extra conditie te krijgen.
Laatst gewijzigd door JollyRoger op 02 mei 2023, 13:13, 4 keer totaal gewijzigd.
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door Hellothere »

Beste JollyRoger,

Fijn om te zien dat jullie met zijn allen aan de loop zijn.
De horloges van Amazfit ken ik niet zo goed (ik ben een fervente Garmin Fanaat), dus ik kan geen oordeel geven.
Ook over de training is het moeilijk om te oordelen, gezien je de horloge pas laat hebt opgezet.

Ik stel echter wel vast dat je overwegend in Z5 loopt (ik zie toch dat je het merendeel van de tijd "in het rood" loopt (Z5). Bij een opbouw zou dit niet mogen, en zou je rustiger moeten lopen.

In principe loop je idealiter in Z2-Z3 (je loopt nu uitsluitend in Z4/Z5).

Mogelijkerwijze zijn de instellingen van je horloge niet optimaal ingesteld.
Als je, bij het instellen van je horloge enkel je leeftijd en geslacht hebt ingegeven, dan wordt ervanuit gegaan dat je maximale hartslag gelijk is een (220-leeftijd).

Het bepalen van de correcte hartslag is toch niet onbelangrijk.
In dit forum is wel wat documentatie, maar het is, na veel tijd, moeilijk om dit terug te vinden.

Kijk bij gelegenheid eens naar hier. Dit is een oud topic, maar toch nog steeds (in mijn ogen) actueel. Ik raad je zeker aan om dit even door te nemen. Vooral de methode van Karoven kan interessant zijn. Ik denk het goed is om even te bekijken wat jouw echte actuele hartslag is, en nog beter wat jouw rusthartslag is. Dan kan je een behoorlijke hartslag zou moeten zijn.

Je zegt dat je "bouwjaar" 1972 is, dan zou je max HR 169 zijn (220-(23023-1972)) Ik heb de indruk dat jouw reele maxhr hoger is. Dus, als je een hartslag zou bereiken die hoger is dan 169, zou je eigenlijk deze moeten instellen als MaxHr (is altijd een beetje zoeken, ik heb ooit een hartslag van 192 gehaald, terwijl mijn MaxHr theoretisch 174 was, ik zag toen wel "zwarte vlekken".

Hoe dan ook, als je conditie wil opbouwen, dan blijft de gouden regel : hartslag onder controle houden !!!!

Ik kijk met spanning uit naar het vervolg hier !!!!
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Lopen gisteren ging naar mijn gevoel al wat beter.
Heb het wel een beetje verandert en loop nu eerst 1 km om dan even te wandelen en dan loop ik 4 km of iets langer uit in 2 x
Nieuwe schoenen doen ook goed, al meteen veel minder last en lijkt nu te beteren.
Jaja, ik weet het ... had alles maar eerst goed moeten lezen en checken vooraleer er aan te beginnen als nen halve gebakken ;)

Qua hartslag denk ik ook wel dat mijn horloge niet 100% betrouwbaar is.
Mijn hartslag in rust 's morgens gemeten met deze horloge zou 85 zijn.
Screenshot_2023-04-20-08-13-46-631.png
Screenshot_2023-04-20-08-14-28-785.png
Laatst gewijzigd door JollyRoger op 25 apr 2023, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Alhoewel ik volgens mijn horloge 80% in het rood loop voelt dit niet zo aan voor mij. Ook al zou ik mijn max HR eens testen is dit niet instelbaar voor zover ik kan vinden in mijn horloge :oops: Naar mijn gevoel loop ik niet in het rood. Heb nog wel wat last of eerder gezegd vervelend gevoel aan mijn linker hamstring maar niet meer zoveel als een week geleden. Probeer zo rustig mogelijk te lopen en meer kan ik voorlopig niet doen denk ik ...
Screenshot_2023-04-29-12-58-32-118.png
Laatst gewijzigd door JollyRoger op 29 apr 2023, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Screenshot_2023-05-01-15-12-49-432.png
Screenshot_2023-05-01-15-13-10-815.png
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door Hellothere »

ok,

Nu ook effe tijd gehad om je posts ook te lezen en even mijn licht te laten schijnen.
JollyRoger schreef: 20 apr 2023, 09:12 Nieuwe schoenen doen ook goed, al meteen veel minder last en lijkt nu te beteren.
Jaja, ik weet het ... had alles maar eerst goed moeten lezen en checken vooraleer er aan te beginnen als nen halve gebakken ;)
Daar dienen forums zoals dit voor.
Er wordt wel niet zoveel meer op gepost, maar het bevat nog wel een schat aan informatie, die nog steeds actueel is ( zoals bijvb. het topic over lopen met een harstlagmeter waar ik eerder naar verwees.
JollyRoger schreef: 27 apr 2023, 10:12 Alhoewel ik volgens mijn horloge 80% in het rood loop voelt dit niet zo aan voor mij. Ook al zou ik mijn max HR eens testen is dit niet instelbaar voor zover ik kan vinden in mijn horloge :oops: Naar mijn gevoel loop ik niet in het rood.
Beginnersfoutje is toch dikwijls dat "het gevoel" niet correct kan ingeschat worden.
Het is dus wel goed dat je die hartslagmeter in het oog houdt, maar een correcte instelling van de MaxHr zou wel fijn zijn (ik weet niet of dit met jouw horloge mogelijk is). Ik loop zelf met Garmin, en daar kan ik het perfect instellen zelfs volgens Karvonen (combi marhr / rustpols).
Het is toch belangrijk om niet al te lang in het rood te lopen. Je bent dan anaeroob aan het trainen, en dit gaat de algemene conditie niet verbeteren.
En net die conditie gaat ervoor zorgen dat je uithouding betert, en je dus op een bepaald moment langer (en dus verder) gaat lopen.
Ik loop inmiddels al en 15 tal jaren, en vertrek NOOIT zonder hartlagmeter.
Eergisteren (1 mei) liep ik een wedstrijdje in Knokke (10K). Het voelde al bij al redelijk vlot (onderweg nog een vlotte babbel kunnen doen), en toch zat ik voor 48% in het rood.
Als training is dit dus totaal onproductief.
Nu is het wel zo dat tijdens wedstrijden heel wat mensen aan een hoger tempo lopen, en zich van die hartslag niets aantrekken, maar dit mag uiteraard de regel niet worden.
Maar ik ga ervan uit dat jij voorlopig (nog) geen wedstrijden loopt :) .
JollyRoger schreef: 27 apr 2023, 10:12Heb nog wel wat last of eerder gezegd vervelend gevoel aan mijn linker hamstring maar niet meer zoveel als een week geleden. Probeer zo rustig mogelijk te lopen en meer kan ik voorlopig niet doen denk ik ...
Als je in principe evenwichtig opbouwt dan moet je altijde redelijk pijnloos blijven lopen. Je kan 2 soorten "pijn" hebben :
- spierpijn : dit komt doorgaans door verzuring. In principe verzuren spieren als je te weinig zuurstof kan toevoeren om ook melkzuur af te voeren. Meestal komt dit omdat je de spieren te lang belast of omdat je te weinig zuurstof kan toevoeren (lees : te veel in het rood loopt). Naarmate je beter getraind bent betert dit doorgaans vanzelf.
- overbelasting : dit is vervelender, omdat overbelastingsblessures meestal traag opbouwen, bij systematische overbelasting van de pezen en de spieren, kan dit resulteren in blessures die evenveel tijd nemen om te genezen, en waardoor je gauw enkele weken in de "lappenmand" ligt (waardoor veel mensen afhaken).

Of om een lang verhaal kort te maken, er zijn 2 zaken die je moet opbouwen als je wil lopen een een redelijk tempo, en waar de opbouw best een beetje rustig verloopt :

- Conditie : Hier gaat het om het onder controle houden van de hartslag, en de zorg voor een evenwichtige zuurstoftoevoer. Naarmate de conditie betert zal je langere tijd een aan lagere hartslag kunnen lopen, en zal je VO2 max (weet niet of jouw horloge die berekent) stijgen. Een goede conditie staat "equivalent" met een beter uithoudingsvermogen, je zal dus langer kunnen lopen.
- Kracht : Hier gaat het om de opbouw van de spieren. Ook dit gebeurt best gedoseerd. Heel veel blessures ontstaan doordat de spieren te snel te intensief belast worden. Vandaar ook dat de "rustdagen" tussen de loopdagen ook belangrijk zijn. Het geeft die spieren de kans om te herstellen. Kracht staat equivalent met snelheid. Hoe sterker de spieren, hoe hoger het tempo na enige tijd zal liggen. Een goede training zijn intervallen (tussentijdse versnellingen) of hellingen (bruggen bijvb.).

Het is een hele boterham geworden, hopelijk ben je er iets mee.
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: JollyRoger met wife en kids

Bericht door JollyRoger »

Voila, loopje ging me redelijk goed af. Pijn of eerder lastig gevoel aan de linker hamstring is veeeeel minder dus hopelijk gaat dit de goede kant op.
Hieronder mijn 1ste poging tot het plaatsen van een afbeelding :!:
Waar ik enkele weken terug precies rond de 170 zat met mijn HR zit ik nu precies al wat lager.
Ik ga er toch werk van maken om dit preciezer te weten en in het oog te houden.

Afbeelding
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Plaats reactie