Hallo!

Alle nieuwe leden stel je snel even voor hier.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Thomaso
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2023, 19:26

Hallo!

Bericht door Thomaso »

Hallo, laat ik me even snel voorstellen.
Mijn naam is Thomas, ik ben 25 jaar oud en ik heb besloten om met hardlopen te beginnen omdat ik altijd al iets met mijn lichaam wilde doen en lichamelijk actief wilde zijn, maar ik vond altijd excuses om het niet door te zetten.
Nu ben ik vastbesloten om te slagen. Daarom ben ik hier en ik kijk ernaar uit om jullie ervaringen te lezen en mijn enthousiasme met jullie te delen!

Bedankt voor het welkom!
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Hallo!

Bericht door JollyRoger »

Welkom Thomas, niet veel beweging hier en hopelijk houdt dat je niet tegen om er toch aan te beginnen. Ben zelf ook beginnend dus kan ik helaas niet veel tips geven behalve wat ik tot hiertoe verkeerd heb gedaan ;)
Een lichaam van 25 kan al wat meer verdragen dan een lichaam van 50 denk ik dus de marge is bij jou groter. Toen ik 20-25 was ben ik wel redelijk actief geweest. 4 x week powertraining + lopen en later 4 x week gevechtsport telkens lessen van 3 uur + zelfstandige geweest enz enz

Was het enkele maanden geleden beu om telkens thuis te komen en met het ganse gezien in de zetel te hangen en ben beginnen lopen maar dan zonder een programmatje te volgen en dacht dat het een goed idee was om te lopen tot het niet bijna niet meer gaat. Initieel was het mijn bedoeling om 3 km te lopen en nadien nog wat te fietsen voor wat extra oefening voor de beentjes en in een later stadium wat krachtoefening bij te doen.
Het lopen vond ik naar mijn eigen verbazing eigenlijk wel heel leuk (... kan er zelf nog niet aan uit hoe dit komt ... zal de leeftijd zijn? ) en ben dan eigenlijk denk ik te snel van 3 naar 5 km gegaan lopen en 6 km fietsen. Echter sinds enkele weken pijn aan mijn linkerbeen bovenaan en heb nu een week rust ingezet. Ik denk dat dit is omdat ik op fietspaden loop omdat die afwateren en mijn linkerbeen vroeger het beton raakt dan mijn rechterbeen ... ik weet het niet.

Dus doe het rustig aan en verwacht niet te snel resultaat zou ik zeggen.

Cia Filip
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hallo!

Bericht door Hellothere »

Hallo Thomas,

Geduld loont, en sorry voor de late reactie.
Enkele jaren geleden, toen het "start to run" programma nog heel actueel was (en daar ganse bevolkingsstammen mee zijn gaan lopen) was dit een echt levend forum.

Zo nu en dan doen we een poging om het forum te reanimeren, maar dit lukt niet altijd tijdig (ik ben zelf nogal afwezig geweest wegens "paasverlof".

Hopelijk weerhoudt het je niet om aan te slag te gaan met je loopavontuur.
Als je nog geen loopervaring hebt (en ook geen andere sportieve bezigheden) is het wel aangeraden om rustig van start te gaan.
Eigenlijk blijf ik nog steeds het S2R programma aanraden, omdat het op een "gedoseerde" manier helpt om zowel conditie als kracht op te bouwen.

Je verlengt de looptijden op een verantwoorde manier, en bovendien bouw je, door steeds langer te lopen enige kracht op in de beentjes.

Fout die heel veel beginners maken, is om een beetje te snel uit te startblokken te schieten, en dat wreekt zich op 2 vlakken :

=> Te lang aan één stuk gaan lopen. Je gaat dus langer aan één stuk doorlopen dan je conditie eigenlijk aan kan. Als je even op dit forum ziet, vind je nogal wat topics over lopen met een hartslagmeter en hartslagzones. Ga je vanaf het begin al te lang lopen, dan zal het lopen zwaar en onaangenaam aanvoelen, wat niet echt motiverend is. Het is zoveel leuker om rustig op te bouwen, en je vooruitgang (en dat kan zeer snel gaan) te zien.

=> Te snel gaan lopen. Natuurlijk is het fijn om wat snelheid te hebben, als je gaat lopen. Dat kan wel even duren. Waar uithouding gelijk staat aan conditie (goede VO2 max), staat snelheid gelijk aan kracht. Te snel gaan lopen kan voor een overbelasting zorgen van spieren en pezen, en dus ook voor blessures, waardoor je met regelmaat "in de lappenmand" ligt en ook hier heb je het risico dat je opgeeft omdat je hierdoor besluit dat het lopen toch niets voor jou is.

Om een lang verhaal kort te maken : bouw rustig op, en neem te tijd om beetje bij beetje aan zowel kracht als conditie te werken. Het moet tenslotte leuk blijven. De tijd dat men geloofde dat je alleen maar je niveau kan opkrikken als je ook echt afziet, is reeds lang achter de rug.

Laatste raad nog : open een "dagboek" op deze site (onder "forum => eigen ervaringen => Dagboeken / verslagen".

Er zijn op deze site niet écht veel aktieve leden meer, maar de enkelen die er nog zijn zullen je zeker met "raad en daad" bijstaan (misschien is een beetje geduld wel nodig).

Ik kijk er in elk geval naar uit om het "vervolg" te lezen van jouw loopavonturen.
Plaats reactie