Back in business

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Back in business

Bericht door M_N_M »

Actief dagje gisteren!

We zijn met de trein gegaan en vanaf het station dan te voet via de voetgangerstunnel maar dat was toch ook 5km wandelen eer we (over de inschrijving & naar de bagage dropoff) aan start waren.

Daarna 16km lopen en dan terug wandelen, maak de som maar even => ik was moe gisterenavond :lol:

Over het lopen zelf: ik heb mezelf blijkbaar toch weer onderschat! Ik loop niet zo vaak "snel" op training (ik loop voornamelijk zone 2 en 3, buiten bij korte intervallen ga ik praktisch nooit in zone 4) dus ik kon moeilijk inschatten wat er in zat en buiten die 5km tempoloop van een halve week terug had ik weinig referentiepunten.

Het volledige verhaal: zoals gewoonlijk loop ik de 10 miles met een loopvriend (er waren ook nog 2 vriendinnen bij, vandaar dat we in wave 4 zaten om te starten ipv wave 2). Kwa niveau zijn we wat aan mekaar gewaagd en het is altijd wat een "wedstrijdje" om als eerste over de lijn te gaan. Na de start konden we al vlug tempo maken (ondanks dat we helemaal niet vooraan het wave 4 vak zaten want we waren veel te laat aangekomen). Eerste km zei het klokje 4:37/km dus last van de "tragere" lopers hadden we zeker niet. 2e km stak mn vriend nog een tandje bij en gingen we naar 4:31/km. Ik vond het wel wat stevig wetende dat het nog 14km was maar ik wou ook niet plooien dus dacht, ik hou bij want van zodra hij weg is, vind ik die nooit meer terug.

Daarna kwam de klim als aanzet voor de daling richting kennedy tunnel. Daar was het even wat drukker, de eersten begonnen reeds te stappen dus het tempo ging iets omlaag (4:51/km), daarna was er ook de afdaling richting Kennedytunnel en ik kon weer wat recuperen (4:37/km) en zag mn hartslag weer zone 3 gaan ipv zone 4.

Toen heb ik een tijdje vooraan gelopen en ik voelde dat dat tempo wel ging lukken voor 16km dus ben ik er maar voor gegaan.

Zo is het eigenlijk de volledige wedstrijd door gegaan (hij eens voorop, ik eens voorop maar telkens hooguit een paar meter van mekaar).

Aan de finish was ik uiteindelijk één metertje voorop (beide geen energie meer over voor een eindspurt) maar de officiele tijd was gelijk dus we zijn beide erg tevreden.

Een nieuw PR!! 2 minuten minder van vorig jaar.

Ik denk dat het weer ook wel een serieuze rol gespeeld heeft. Meestal is het op de dag van de 10 miles warm en nu was het grijs en af en toe zelf aan het regenen. Aangezien ik niet goed tegen de warmte kan, zal dat dus zeker een rol gespeeld hebben.

Hoe dan ook heel tevreden met deze tijd en nieuwe PR, zeker omdat ik (voor de triatlon) vooral op duur/uithouding focus en niet meer op snelheid.
export.jpg
export.jpg (221.74 KiB) 1343 keer bekeken
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Back in business

Bericht door Hellothere »

Geestig toch wel, die verslagjes van de 10 miles.
Vroeger toen hier nog ettelijke tientallen mensen met regelmaat postten, was het altijd likkebaardend toekijken naar de vele verslagjes hier na de 10 miles.

Ikzelf heb jammer genoeg niet meegelopen. De afgelopen 6 maanden net iets teveel geplaagd geweest door blessureleed (rechterknie die het met regelmaat niet eens is met mijn loopaktiviteiten).

Normaal had ik het plan om 1 mei de halve marathon te lopen, maar heb die nu teruggeschroefd naar 10K :mrgreen:

Soit, we blijven bezig, no stress.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Back in business

Bericht door M_N_M »

Miserie!!! Mijn triatlon vriend is vorig weekend ziek geworden en hij zag het niet meer zitten dus we hebben geannuleerd (ik zag het niet zitten om alleen 6u met de auto te rijden) :cry:
Maar al die trainingsarbeid zomaar laten voorbij gaan, dat zou ik niet zijn..

Vandaag dus gebruik maken van de brugdag... Met de auto gepakt en gezakt richting vosselare put voor een "solo triatlon".
Eerst 1.9km zwemmen in de oude leie, daarna direct de fiets op voor 90km en om af te sluiten nog een halve marathon..

Akkoord, het wedstrijdgevoel was er niet en alles was wat rustiger dan het normaliter zou zijn in wedstrijd maar we zijn toch fier dat we alweer een halve in de benen hebben. Nummer 3 is binnen!!

Alles ging goed tot de laatste 3km van de HM, dan begon ik het toch moeilijker te krijgen en was het toch even tanden bijten en de (kilo)meters aftellen. Hartslag ging plots een stuk hoger, ik kreeg last van de warmte en het parcours dat ik uitgestippeld had ging de laatste 3 km door hoog gras en oneffen terrein, niet echt ideaal...

De statistiekjes voor de geïnteresseerden:
SOLO-TRI.jpg
SOLO-TRI.jpg (228.12 KiB) 1332 keer bekeken
Nu gaan we even (of zelf voorgoed) stoppen met halve trialons. Er kruipt veel tijd in en ik ga wat tijd maken voor mijn nieuwe vriendin (leren kennen in Mallorca tijdens onze fietsweek een paar weken terug). Ik ga sowieso blijven zwemmen, fietsen & lopen maar alles aan iets lager pitje en meer waar ik zin in heb.. Mogelijks doe ik in juni nog eens een kwart triatlon maar ik ga even overschakelen naar "niets moet, alles mag". De marathon van Rotterdam staat ook al lang op mijn "wishlist" maar door de voorbereidingen van de triatlons die er de laatste 3 jaar telkens waren, is dat nog nooit gelukt dus wie weet is dat wel iets voor volgend jaar... Wordt vervolgd!!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Back in business

Bericht door martmarbus »

Wat een prestatie. Top gedaan
En laat het pitje maar wat lager staan. Dat is ook niet erg
Fijne tijden met je vriendin
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Back in business

Bericht door Hellothere »

Kan inderdaad geen kwaad om het "pitje" een beetje lager te zetten.
Jij bent sowieso zodanig verslaafd dat je wel aktief blijft.

Geniet maar van het "niets moet, alles mag" gebeuren, en van de tijd die vrijkomt voor de vriendin.

Succes.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Back in business

Bericht door M_N_M »

Nog even een kleine update, inmiddels toch terug wat doelen geprikt :lol:
* 20/08 zwem ik Damme-Brugge mee (4km)
* 10/09 doe ik de "In Flanders Fields" kwarttriatlon mee in Ieper
* 22-23-24/09 doe ik in Nieuwpoort het long course weekend mee (vrijdag 1.9km zwemmen, zaterdag 90km fietsen en zondag de halve marathon lopen)
* 1/11 doe ik (naar jaarlijkse traditie) de halve marathon mee (donkmeerloop)

Het trainingsvolume is wel sterk afgenomen dus de prestatie zal ook wel wat minder zijn, uitdoen (en wat proberen genieten) is het doel!

Ik heb wel 2 weken op het strafbankje gezeten kwa lopen.
Ik had altijd pijn in mn hiel/achillespees na het lopen (na mijn halve triatlon in mei). Ik ben er blijven mee lopen (welliswaar op lager pitje, sinds eind mei nooit meer dan 12km in één loopje gelopen denk ik) maar in plaats van beter werd het enkel slechter. Tijdens het lopen was het niet erg pijnlijk maar de ochtend erna wel altijd wat pijn en "moeilijk in gang raken". Na een half uurtje actief ging het er wel terug uit maar het was zeker niet ok.

Vandaar net 2 weken rust ingebouwd (waarvan wel één week op reis geweest). De voet lijkt nu terug volledig OK 's ochtends dus vanavond ga ik eens proberen of een kort loopje (5-6km) lukt (en vooral hopen dat het morgenvroeg nog steeds pijnvrij is).
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Back in business

Bericht door Hellothere »

Goed bezig !!!! (en fijn om je zo nu en dan nog even te lezen).
Opletten wel met die achillespees, heb ik ooit ook toch lange tijd mee gesukkeld, is een beetje een "sluipende" blessure (komt stilletjes op, in begin heb je geen last tijdens het lopen, en dan blijft het gewoon).

Wel de tijd geven om te herstellen.
Probleem met een achillespeesontsteking is dat die even traag geneest als opkomt, dus wel goed in het oog houden, en overbelasting proberen te vermijden.

Toch fijn om je nog even te lezen.

Keep up the good work.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Back in business

Bericht door M_N_M »

Even een kleine update want alweer lang geleden!

De zwemwedstrijd Damme-Brugge (4km) werd helaas geannuleerd dus daar valt weinig over te vertellen (de waterkwaliteit was niet goed).

De "In Flanders Fields" triatlon in Ieper heb ik wel gedaan en was goed verlopen:
* 1km meter zwemmen in 21:22 (tempo 2:03 min/100m) => door de warmte waren wetsuits verboden
* 40 km fietsen in 1u11 op een toch wel glooiend parcours (33.2 km/u)
* 10 km lopen in 58:32 (5:55 min/km)

Het lopen was ferm onder mijn niveau maar het was de warmste septemberdag sinds de metingen dacht ik (het was 30+° en volle zon) en bij zwemmen heb je daar minimaal last van, bij fietsen iets meer maar nog doenbaar maar ik loop echt enorm slecht in de hitte dus dit waren toch 10 zware km's voor mij. Gelukkig waren er veel bewoners die onderweg zorgden voor verkoeling (tuinslang/drinkwater/..)

In het long course weekend heb ik enkel het zwemmen (2km) & fietsen (90km) meegedaan. Ik heb last minute mijn loopticket (21.1km) nog verkocht aangezien ik onvoldoende getraind had door blessure in de hiel/achilles. Het ging net wat beter maar het kwam enkele weken te vroeg en ik wou niet terug naar af gaan dus heb (met pijn in het hart) besloten om die dus te schrappen.

De halve marathon aan het donkmeer op 1/11 doe ik ook mee en de pijn in de hiel/achilles is kwasie volledig weg. Dit weekend heb ik sinds lang nog eens 16.1km (10 miles) gelopen aan rustig tempo (5:50min/km) en geen pijntjes op moment zelf en de dagen erna.

Deze maand dus wat meer focus op lopen (in de week ga ik een toertje van 10km en een toertje van 7km proberen doen en in het weekend dan een lange loop) maar het zal te laat zijn om nog veel snelheid te winnen. Op 1/11 zal het dus geen toptijd worden (vorig jaar had ik een tijd rond de 1u45) maar we gaan al blij zijn als we deze pijnvrij tot een goed einde brengen. Ik ga voor 1:59:59 dit jaar :lol:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Back in business

Bericht door Hellothere »

Bedankt voor de serie verslagen, toch altijd fijn om te lezen.

PS : Gelukkig dat je beslist hebt om het een beetje rustiger aan te doen :lol: :lol: :lol:
JollyRoger
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Back in business

Bericht door JollyRoger »

5:50 is toch niet bepaald een rustig tempo? Da's alles uit de kast halen denk ik voor mij. Gdvd wat een prestaties
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Plaats reactie