tenenloper

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
WendyS
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:39

tenenloper

Bericht door WendyS »

Zo'n 4 weken terug begon ik STR; morgen loop ik sessie 12.

Al van kinds af aan loop/stap ik op m'n tenen. Vandaag de dag, als volwassene, probeer ik er op te letten om m'n voeten mooi af te rollen bij het stappen, maar als ik er niet bij nadenk verval ik vlug in het tenenlopen.
Bij STR nu zorgt dit echter voor problemen. Als ik m'n voet telkens van de hiel naar de tenen afrol, krijg ik heel snel erge pijn in m'n kuiten. Die pijn gaat na het lopen wel weer over. Nu probeerde ik 2 lessen geleden eens op m'n tenen te lopen en dat ging beter voor m'n kuiten, maar na het lopen zwollen m'n enkels helemaal op en deden 2 dagen erg pijn. Vorige les heb ik dus terug mooi afgerold. Terug last van m'n kuiten, maar m'n enkels zijn beter. De pijn in de kuiten evolueert ook wel een beetje. Tijdens de eerste minuten lopen is het erger en naar het einde toe gaat het iets beter. Het is op zich echter heel vervelend, want ik kan de loopstukken eigenlijk heel goed aan. Ik ben niet buiten adem of moe, maar door de pijn is het soms lastig vol te houden.

Ik heb hier eigenlijk 2 vragen over:
1) her en der op fora lees ik dat er discussie is over wel of niet op de tenen lopen. Ik vind er echter heel weinig over terug op internet. De pijn in m'n enkels deed me concluderen dat dit toch heel slecht is. Weet iemand hier meer over?
2) Ik vraag me af of de pijn in m'n kuiten zal evolueren. Ik hoop dat m'n kuitspieren op termijn gewend raken aan de beweging en minder pijn gaan doen. Want anders vrees ik dat ik langere stukken niet vol zal houden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen die hier vroeger ook veel last van hadden, en nu minder? Of die last bleven hebben?
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: tenenloper

Bericht door Holenmens »

Als je op een andere dan je normale manier gaat proberen lopen ga je vooral pezen overbelasten. Deze kunnen gaan opspelen, vooral achillespees is gevoelig en kan tot lelijke blessures leiden. Voorzichtig opbouwen dus. Wat betreft hiel of voorvoet landen; landen op hiel belast de knieen, op voorvoet de enkels en kuiten.
Waarschijnlijk loop je het veiligst op je natuurlijke manier. Geforceerd lopen lijkt me niet direct bevorderlijk. Er is waarschijnlijk een reden waarom je van nature op je voorvoet land nietwaar?
WendyS
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:39

Re: tenenloper

Bericht door WendyS »

Dank je voor je reactie!

Ik weet niet waarom ik zo loop, heb als baby zo leren lopen en m'n ouders hebben er nooit naar laten kijken. Ik weet ook niet of dit nu nog te achterhalen valt.

Feit is dat ik met m'n 'natuurlijke' manier van lopen, op m'n voorvoet dus, mezelf heel veel pijn bezorgde aan m'n enkels, die ook de dagen nadien bleef.
Als ik op m'n hielen loop is dit pijnlijk aan de kuiten, maar alleen op het moment zelf. Het lijkt me dat dit gezonder is.

Ik hoor vaak dat je goed je voet moet 'afrollen', maar als ik jou nu hoor kan het dus toch ook zonder?
WendyS
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:39

Re: tenenloper

Bericht door WendyS »

Vandaag les 12 gelopen en al meteen van bij de start voelde ik dat m'n enkels en kuiten veel beter waren. De laatste 2 loopstukjes, 4 en 5 minuten heb ik zelfs volledig pijnloos gelopen!
Het ziet er dus naar uit dat mijn benen en voeten gewoon moeten wennen, en dat bet wel 'los zal lopen' :lol:
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: tenenloper

Bericht door Holenmens »

Dat afrollen is iets wat je zelf maar voor een klein deel kan bepalen, als je mid- of voorvoets landt is er weinig af te rollen. Voorvoet landen is trouwens niet "slechter" of beter wat blessures betreft.

Stukje Wikipedea:

"Er wordt vaak gediscussieerd over wat de perfecte hardlooptechniek is. De beste lopers landen meestal met de bal van de voet op de grond (voorkant van de voet) om daarna de achterkant van de voet iets naar beneden te laten veren en daarna weer omhoog. Recreanten landen vaak op de achterkant van de voet en wikkelen daarna de voet af naar voren. Het probleem hiervan is dat je lang aan de grond blijft en voor snelle lopers is het natuurlijk het belangrijkste om zo snel mogelijk te lopen. Er zijn ook lopers die met een platte voet landen. Dan blijf je lang aan de grond en veer je ook niet omhoog. De techniek is per afstand ook verschillend. Een sprinter loopt bijna met zijn benen in een hoek van 90 graden. Deze tilt zijn knieën dus tot heuphoogte op. Voor een langeafstandsloper is dit bijna onmogelijk om vol te houden tijdens een lange afstand."
WendyS
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:39

Re: tenenloper

Bericht door WendyS »

Dat afrollen bepaal je denk ik wel voor een stuk zelf als je kiest op welk deel van je voet je landt?
In elk geval had ik heel veel last bij het landen op de voorvoet, en gaat het beter als ik dat niet doe. Zal waarschijnlijk ook afhangen van zwakke plekken.
Alfred

Re: tenenloper

Bericht door Alfred »

Het belangrijkste is dat je voet zeker niet landt voor de knie, en liefst zoveel mogelijk onder je eigen zwaartepunt.
Of je daarbij eerst een hiel-, middenvoet of voorvoetlanding maakt is in feite van ondergeschikt belang omdat het verschil dan slechts het eerste contactpunt betreft: op het moment dat het volle gewicht neerkomt is het impactverschil tussen de 3 stijlen bij een landing onder (of max. een klein beetje voor) het lichaam niet zo groot meer.

Je eigen loopstijl, maar ook schoenkeuze zal daar ook een rol in spelen, klassieke loopschoenen verhogen de hiel met meer dan een centimeter tegenover de tenen waardoor je meer naar een hiellanding wordt gestuurd. Het tegenovergestelde is de minimalistische schoen, die de hiel weinig of niet verhoogt en je bij gebrek aan demping eerder zal laten neigen naar een voorvoetse landing om de schokken op natuurlijke manier te absorberen (zoals bij blootvoets rennen).

Als je last had bij het landen op de voorvoet ligt het misschien aan het neerwaarts duwen van de tenen (m.a.w. het forceren van een voorvoetse landing bij te grote paslengte en/of met schoenen met hoge hiel)? De voeten zouden volledig relax moeten zijn.
WendyS
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:39

Re: tenenloper

Bericht door WendyS »

Dank je wel voor de uitleg Alfred! Ik heb de afgelopen weken doorheen mijn loopsessies veel aandacht besteed aan de manier waarop ik mijn voeten neerzet, en nu lijk ik de juiste manier gevonden. Ik heb de laatste 2 weken grotendeels pijnloos kunnen lopen :)
Maar je uitleg blijft iets om mee te nemen tijdens mijn volgende looprondes!
Plaats reactie