Started to run

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Started to run

Bericht door El Pollo Diablo »

Hallo

Hier nog iemand die beslist heeft om het op een lopen te zetten.
Even mezelf wat voorstellen: 38-jarige man, die de voorbije 15 jaar heel hard zijn best gedaan heeft om niet verdacht te worden van het hebben van een conditie. Goed, ik doe quasi al mijn verplaatsingen met de fiets, heb nog een tijdje enthousiast gemountainbiket, maar eigenlijk niks structureel. Tel daar een zittend beroep bij en een beetje een 'foert' mentaliteit wat eten betreft (ook al ben ik al ruim 22 jaar vegetariër) en het wordt wel al duidelijk denk ik zo... Mij alleszins wel de voorbije paar maand en uiteindelijk heb ik (eindelijk) de beslissing genomen om een en ander om te gooien: Stoppen met roken (ruim 20 jaar gedaan), beginnen met 'iets' van sporten, en mijn voedingsgewoonten aanpassen.

In mijn omgeving verspreid dat ik dit allemaal zat te overwegen, en 't resultaat is dat we nu met drie mensen aan 't stoppen met roken zijn. Eén van die intussen ex-rokers liep voordien al en, ook al weet ze 't niet, ze heeft me ergens wel gemotiveerd om ook te beginnen lopen.

Dus, eerst nog de Gentse Feesten afgewerkt (stoppen met roken en beginnen sporten tijdens de Gentse Feesten zou gedoemd tot mislukken zijn geweest) en op 31 juli mijn laatste sigaret gerookt. Daarna naar zo'n speciaalzaak gegaan om goede schoenen te gaan halen (wat nodig was, ik zet mijn voeten blijkbaar nogal rampzalig slecht neer) en op aanraden van een aantal andere lopers een hartslagmeter besteld, die morgen geleverd wordt.

Ik heb bewust een paar dagen gelaten tussen het stoppen met roken en het beginnen met lopen, maar vanochtend was 't dan eindelijk zo ver: Ontieglijk vroeg opgestaan (6u), yoghurtje naar binnen gewerkt en met Evy in de mp-3 speler naar buiten.

't Was, euhm, interessant. De muziek is niet meteen mijn ding maar ik begrijp dat hele zware metal niet aan iedereen besteed is en misschien ook niet de beste loopmuziek is. Evy zelf viel ook best mee. Ze babbelt godzijdank niet te veel, beetje aanmoedigen mag best, zolang ze maar niet té enthousiast wordt.
Het lopen zelf, want dat is waar 't uiteindelijk om draait, viel al bij al toch nog beter mee dan verwacht. Een beetje té rap gelopen (babbelen zou met horten en stoten zijn geweest) maar 'k heb wel alles kunnen lopen wat gelopen moest worden en uiteindelijk zelfs zonder al te veel moeite (behalve dat die oordopjes niet zo goed bleven zitten). Ook interessant: tijdens het lopen zelf niet extreem veel getranspireerd, maar eenmaal terug thuis regende het na een paar minuten van me af. Uitgesteld zweten, raar concept.

Nu zijn we dus al aan 't ander eind van de dag, en kan ik al een eerste balans opmaken.
  • - 's Ochtends vroeg lopen valt precies nog goed mee. Minder warm, en véél minder volk op straat (ja, er is een zekere schroom - wie me bezig zou zien zou begrijpen waarom :)). Heb nu nog een weekje vakantie, maar vanaf volgende week zou 't moeilijk worden om 's avonds nog te gaan lopen.
    - Yoghurtje voor 't lopen is op zich geen slecht idee, maar de volgende keer toch beter eentje met ander fruit dan appel.
    - Ik voel toch wel wat spierpijn in mijn bovenbenen maar ik vermoed dat dat volstrekt normaal is (zie ook volgend puntje ;)).
    - Het is inderdaad héél aanlokkelijk om te overdrijven en rapper te lopen dan eigenlijk zou mogen.
    - Ik heb eigenlijk best wel zin om overmorgen opnieuw te lopen.
Gesponsord bericht
Wil jij ook stoppen met roken? Kijk dan zeker eens op Stop met roken
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Started to run

Bericht door flightleader »

Van de één Gentenaar, vegetariër naar de andere Gentenaar vegetariër: Welkom!
Misschien komen we elkaar in het Gentse wel eens tegen!
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Started to run

Bericht door bloem »

Leest lekker weg, dus blijven schrijven... maar natuurlijk vooral ook blijven lopen !! ;)
Welkom !

(ps: yoghurt voor 't lopen - mét of zonder appel - bezorgt me sowieso zure oprispingen... doe mij maar een banaan, zonder yoghurt ;) )
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Started to run

Bericht door El Pollo Diablo »

The day after de eerste loop.
Trots gemeld aan mijn mede-gestopt-met-rokens dat de eerste date met Evy goed verlopen is. Er was er eentje een beetje verbijsterd over 't vroege uur: "ik begrijp dat je wil lopen als 't koeler is, maar half zeven?!?!" :)

Nog altijd tevreden over gisteren, maar toch nog altijd wat spierpijn in mijn bovenbenen. Op internet een anatomische tekening gevonden, maar zoals de grote bard het al (ongeveer) zei: "there are more things in your legs, El Pollo, than are dreamt of in your fantasy". Morgen toch maar wat voorzichtig en aandachtig lopen.

Verder mijn hartslagmeter ontvangen. Nu weet ik weer waarom ik uurwerken met batterijen het instrument van de duivel vind. Heel wat gepruts en knopjes duwen later is 't ding hopelijk goed afgesteld (mijn gewicht?? Da's ten eerste heel onbeleefd om te vragen, en ten tweede weet ik dat helemaal niet. En 'te veel' kan ik ook al niet kiezen. Voorlopig maar gegokt en eens op zoek naar iemand met een weegschaal. 't Resultaat zal tegenvallen). Daarna online bij Polar nog even registreren en wat software gedownload en dan even getest door gewoon wat rond te lopen. Blijkbaar ben ik tijdens die test vier seconden dood geweest. Note to self: niet friemelen aan die borstband want anders registreert ie niks.

@flightleader: gelet op jouw loopniveau hoop ik voor mezelf dat, als we mekaar tegenkomen, 't binnen een week of tien, vijftien is ;) En na een blik op je blog geworpen te hebben denk ik dat er genoeg gesprekstof zal zijn: katten, gamen, scifi,... zelfs schoenen blijkbaar: Saucony stabil cs2 zijn de banden die de meneer van Runner me aanraadde :)

@bloem: bedankt voor 't compliment! Ik doe mijn best om 't zo aangenaam mogelijk te houden en 't schrijven maakt volgens mij wel deel uit van mijn motivatieproces. Dat van die banaan ben ik nog tegen gekomen, misschien moet ik die toch weer eens beginnen eten. Mijn vroegere tandarts haatte bananen, zei dat je net zo goed je tanden kon poetsen met suiker. En aangezien zij degene was die met scherpe dingen in mijn mond ging heb ik altijd braaf geluisterd naar haar :)
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

2e loopje

Bericht door El Pollo Diablo »

Tweede uitstapje met Evy! Na een paar valse starts (Ow, 't is nog maar vier uur. Ah, en nu kwart na vijf...) toch om 6 uur uit de veren en na een grondige evaluatie besloten om de yoghurt met kers eens te proberen - ook al hoort die kers eigenlijk op een taart. Maar voor taart was 't misschien nog wat vroeg. Waarom bestaat er eigenlijk geen yoghurt met banaan?

Na wat gepruts met de hartslagmeter (Ah ja, die band moet om. Dju die moest wat vochtig zijn) uiteindelijk toch buiten geraakt. Eerst nog wat gedoe om de satellieten te vinden (Suzy, waar ben je?) maar uiteindelijk was alles in orde en konden Evy en ik er aan beginnen.

't Was een beetje met een bang hartje dat ik er aan begon, maar na een minuutje lopen reageerden mijn spieren al enthousiast: "Hey, dat hebben we onlangs nog gedaan en dat was plezant. Kom jong (niet verwarren met een bepaalde Noord-Koreaanse leider), we gaan dat nog doen. En die madam in uw oren vindt het precies ook leuk". Dus ben ik maar braaf verder blijven lopen en wandelen. 't Zingen en babbelen heb ik maar achterwege gelaten want 'k voelde zo ook wel dat meer dan twee zinnen er niet gingen in zitten.

Ik had het gevoel dat het vandaag eigenlijk wel vlotter ging dan maandag, 't was precies ook rapper gedaan. Misschien omdat 't de eerste keer meer 1 minuut lopen, 1 minuut stappen was, en dat er nu al meer met twee minuten gewerkt wordt waardoor 't minder opvalt.

Eens de training voorbij moest ik nog een klein stukje huiswaarts wandelen en werd ik nog ingehaald door een "echtere" loopster: aerodynamisch meer verantwoord dan ik, relaxed, goed tempo: 't was duidelijk dat ik nog een ganse weg te gaan heb. Maar, ik zie die weg wel zitten. 't Zal even duren maar ik geraak er wel.

Intussen ook eens mijn gegevens bekeken: ik heb blijkbaar een tempo- en maximale training gedaan:
Deze training verhoogde je anaerobe uithoudingsvermogen. Hij verbeterde je maximale zuurstofopname (VO2max), snelheid, efficiëntie en prestaties. Deze trainingsintensiteit wordt aanbevolen voor relatief korte oefeningen. Een warming-up vóór de training en een cooling-down daarna zijn belangrijk.

# Tijd in sportzones Onderlimiet Bovenlimiet
Zone 5 19% 00:04:31 164 hsm 182 hsm
Zone 4 24% 00:05:53 146 hsm 164 hsm
Zone 3 21% 00:05:08 131 hsm 146 hsm
Zone 2 33% 00:08:09 109 hsm 131 hsm
Zone 1 1% 00:00:15 91 hsm 109 hsm
(Sorry voor platte opmaak, tables lukken precies niet)
  • Duur: 00:24:20
    Gem. HF: 140 hsm
    Max. HF: 175 hsm
    Calorieën: 313 kcal
    Afstand: 2.92 km
    Gem. tempo: 08:20 min/km
    Trainingsbelasting: 59
Ik ga me op dit moment nog niet blind staren op deze cijfers - lijkt me vrij zinloos gezien het gebrek aan conditie. Binnen een paar maand daarentegen zal het wel interessant worden om eens te vergelijken :)

Wat wel vervelend is, en hoe absurd 't ook klinkt, maar toen ik thuis kwam van 't lopen had ik écht zin in een sigaret! Blijkbaar nog steeds de associatie sigaret -> beloning. Niet dat ik van plan ben om daar aan toe te geven -en de goestig is nu weer over- maar ik dacht toch even 'wat krijgen we nu?'

Ah, en de yoghurt met kers gaf geen problemen bij 't lopen. Eva zou zeggen "Ziedetsie, altijd miserie met appels".
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Started to run

Bericht door Hellothere »

Dit is er nog een die ik ga volgen zie ;)

Zoals bloem al eerder zei, leest lekker weg, en als je even enthousiast loopt dan je schrijft dan is succes gegarandeerd.

Probeer inderdaad wel op te letten dat je niet te snel gaat, op 't gemakske, Evy zal de meerdere keren herinneren aan de praattest, en dat lukt je blijkbaar niet altijd, zodat je toch net iets te snel loopt.

Je hartslaggegevens bevestigen dat overigens, je zit 19% van de tijd in zone 5, en dat moet je, tenzij je intervallen gaat trainen, vermijden. Als je teveel anaeroob traint, dan riskeer je verzuring omdat je niet voldoende zuurstof aanvoert die de spieren nodig hebben, en onvoldoende afvalstoffen (melkzuur) afvoert. Bovendien gaat je conditie op deze manier niet vooruit zoals je zou willen.

dus nu best rustig aan doen als je binnenkort aerodynamisch verantwoord wil uitzien, en dat leuke tempo ook wil kunnen aanhouden.

Maar als ik je enthousiasme lees, weet ik zeker dat je der komt.

PS : Yoghurt met banaan bestaat wel, verkeerde merk gekocht zeker :lol: :lol: :lol: . Voor instant energie is, zoals bloem ook al aanhaalde een banaan zonder yoghurt de ideale energiebom. Nadien dan maar je tandjes goed poetsen, zodat je tandarts ook tevreden blijft. Ik ben ondertussen nog een pakje ouder dan jij, verorber met regelmaat bananen voor het lopen, zeker op wedstrijd, en heb nog steeds al mijn tandjes.
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Started to run

Bericht door flightleader »

El Pollo Diablo schreef:
@flightleader: gelet op jouw loopniveau hoop ik voor mezelf dat, als we mekaar tegenkomen, 't binnen een week of tien, vijftien is ;) En na een blik op je blog geworpen te hebben denk ik dat er genoeg gesprekstof zal zijn: katten, gamen, scifi,... zelfs schoenen blijkbaar: Saucony stabil cs2 zijn de banden die de meneer van Runner me aanraadde :)
Gelukkig loop ik niet al te snel ;) En voor een gesprek mag je al zeker niet te snel lopen of anders gaat het niet echt vlotten.

Voor het vinden van die satelliet alvast één tip: gewoon je horloge ergens buiten leggen op de vensterbank, terras,... en juist voor je vertrekt aandoen.
Yoghurt met banaan bestaat :roll:

Veel succes ik ga je zeker blijven volgen.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

3e loopje

Bericht door El Pollo Diablo »

Laatste van deze week. Spijtig, en niet alleen omdat mijn vakantie er quasi op zit.

't Wordt stilaan een routine: opstaan om 6u, yoghurtje, hartslagspullen, en naar buiten.
Ik luister of kijk nooit op voorhand wat er gaat komen qua les, dus ik was wel benieuwd hoe we de week zouden eindigen: chill of pittig. Sowieso was ik van plan om te proberen trager te lopen om uit die zone 5 te blijven, en tot nu toe heb ik alles vlot kunnen uitlopen - met zelfs nog extra benzine in de tank- dus ik zag het wel zitten.
Tijdens het lopen voelde ik me helemaal zen. Beetje rondkijken, beetje genieten van 't moment, hallo poezebeest, dag meisje op de fiets (en een minuut later Evy die zegt dat ik niet rapper mag lopen als er publiek is.... neenee, enkel m'n buik wat ingetrokken :)) en dag mevrouw in de wagen die me met een blik van onbegrip bekijkt (ze was nogal euhm, omvangrijk). 't Moet niet altijd Marc zijn die de dingen groet...
Af en toe een blik werpend op mijn uurwerk (hartslag nog goed? Tot hoeveel mocht ik gaan? Iets in de 160. Probeer voor alle zekerheid niet boven de 160 te komen) doen Evy en ik ons ding: ik loop, zij babbelt, prima taakverdeling.
Intussen ben ik echt helemaal in mijn sas, en bij de volgende keer wandelen denk ik zelfs "allez, nu al?" maar ik doe het toch maar. En ik ben helemaal in touch met mijn innerlijke euhmm, geen tijger, da's een vleeseter, mijn euhm, innerlijke gazelle? Neen, nogal vrouwelijk. Mijn innerlijk hert. Yep, dat is het. Ik ben een hert. Een statig hert. Met een gewei om 'u' tegen te zeggen. Noem me Robbe en leg een handdoek in mijn nek. Ik ben Bambi maar dan wat volwassener en wat zwaarder. Ik ben familie van Rudolph en ik doe hem straks wel de groetjes. Ik draaf (door) en ik huppel, ik ben, woooosh, voorbijgewoooshd door een loper die zo op een promo-affiche van een sportmerk zou passen. En 't kan mij eigenlijk niet eens zoveel schelen. Gedeeltelijk omdat ik toch net aan het wandelen was, maar ook omdat ik weet dat voorbijgewooshed worden er altijd bij zal horen en dat ik op een dag zelf ook wel eens iemand zal voorbijwooshen. En dan zal ik 'sorry' denken en 'volhouden! Laat je hierdoor niet ontmoedigen''.
Goed, terug naar het lopen. We doen dapper verder, maar daar zie ik ineens een bruggetje opdoemen. Ai, en ik zit al aan 160. 't Gaat verkeerd gaan. Beetje vertragen. 162, 164, 165. Tedju. Niet goed. Komaan, dalen. Jaah, flink zo. Hoe lang zou 't geduurd hebben? 10 seconden? Daar kan ik mee leven.
En dan is 't ineens gedaan. Evy zegt dat ik nu twee dagen mag rusten en dat 't tot volgende week is. Ja hoor, tot volgende week!

Als ik de zo de balans opmaak van mijn eerste week dan kom ik tot de -voor mij toch- verrassende conclusie dat ik het tot nu toe eigenlijk héél leuk vind. Goed, ik zat met een gigantisch vooroordeel ten aanzien van lopen (da's toch pokkesaai) maar ik moet mijn mening herzien: het is eigenlijk helemaal niet niet saai. Dus, ik ga zeker verder doen! Ben benieuwd wat Evy maandag in petto heeft voor me :D

Dus, mochten er nu mensen zijn die, net zoals ikzelf een tijd geleden, dagboeken aan 't lezen zijn om te proberen in te schatten wat die start2run inhoudt en of 't wel haalbaar is of plezant: ja, 't is haalbaar, ja 't is plezant, nee 't houdt nie zo veel in. 20 minuutjes, 3 keer per week, en 't is niet eens gedurig lopen, er wordt ook gewandeld. En ook jij kan een hert/gazelle worden. Of een tijger. Probeer het gewoon.

Nog even de cijfertjes: denk dat dit al heel wat beter is. 19 seconden in zone 5 dus. Met een maximum van 166 blijkbaar.
Zone 5 1% 00:00:19 164 hsm 182 hsm
Zone 4 30% 00:07:04 146 hsm 164 hsm
Zone 3 21% 00:04:54 131 hsm 146 hsm
Zone 2 33% 00:07:46 109 hsm 131 hsm
Zone 1 13% 00:03:07 91 hsm 109 hsm
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Started to run

Bericht door bloem »

:lol:
Flink zo ! maar 19 sec meer in zone 5, knappe verbetering ;)
Ge zijt goed bezig !
En idd. relativeren, er zal idd altijd wel iemand zijn die 'voorbijwhooshed'... uiteindelijk is zelfs de allersnelste man op aarde maar tijdelijk de snelste... ;)
Jouw tijd om voorbij te whooshen komt idd nog, als je maar blijft lopen! ;)
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Started to run

Bericht door Hellothere »

Heel goe bezig, en inderdaad, gewoon lopen zoals jij het comfortabel aanvoelt, en vooral proberen uit die behekste zone 5 te blijven.
Eventjes kan geen kwaad, zolang je nadien maar snel genoeg recupereert.

En dat 'whooshen" is nu inderdaad aan de orde. Iedereen is ooit, net als jij begonnen met die enkele minuutjes, dikwijls ook aan een pokkentempo. snelheid komt ooit vanzelf.

PS : Rudolph is geen hert maar een rendier (maar misschien ook ooit op jou van toepassing).
Plaats reactie