Hernia / Bulging Disc

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Hellothere
Berichten: 3157
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Bon, programma is dat ik nu een keer per week op de loopband loop, in het weekend overdag in een bos (daar ga ik stilaan opnieuw voor de 10 km), en een keer per week combinatie cardio (fietsen/step/summit) en kracht.
Heb ik gisteren voor de eerste maal gedaan, en ik moet bekennen dat ik nu voel dat sommige spieren wat verwaarloosd zijn geweest (vooral buikspieren, en bovenste ledematen zoals borst, schouders en biceps).
als (hopelijk al binnen enkele weken) de boel wat steviger en aangetrokken is, doe ik er nog een keertje per week een stuk beton bij, 's avonds.

Lopen valt nog steeds goed mee, dus ik ga nog steeds voor de 10 miles in april 2011.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Dimi »

De vraag die ik me stel is, in welke mate de bovenste spieren van belang zijn? De buik en rug en bekkenspieren zijn altijd belangrijk maar ik vraag me het nut af van de bovenste. Of doe je dat gewoon om te onderhouden of is er daar een reden voor?
Hellothere
Berichten: 3157
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Volledig terrechte opmerking,

Het trainen van de “bovenste” spiergroepen (borst/ schouders / biceps / triceps / bovenste rug) heeft inderdaad geen enkele toegevoegde waarde voor mijn loopprestaties, dus je hebt gelijk, puur voor het lopen hoeft dit niet.

Maar hoewel het niet duidelijk is dat mijn rugproblemen zijn veroorzaakt puur door het lopen, dan wel de combinatie lopen/slechte houding/gewicht opperden zowel de dokter als de fysiotherapeut dat het geen kwaad zou kunnen om niet enkel maar te lopen, maar ook een beetje krachttraining te doen, inderdaad vooral voor de lage/hoge buikspieren en de rugspieren.

Gezien ik dan toch een nieuw “krachtprogramma” diende te maken, heb ik er dan ook maar voor gekozen om gelijk alle toestellen / gewichten voor alle spiergroepen te trainen, dus ook naast de obligate buik/rug en been curles/presses/sit-ups (al dan niet reverse), heb ik er effectief nog de bovenrug, borst, schouders, biceps en triceps bij gedaan. Is een soort van “kracht-circuit” training die ik doe, en gezien ik de volledige “onderkant” toe t/m buik- en onderste rugspieren, neem ik er in een ruk de rest ook maar bij (en rendeert mijn fitness abonnement dan ook nog). Dus inderdaad niks met het lopen te maken, maar het is wel goed dat je de vraag stelt, ik zou hier inderdaad de indruk geven dat al deze zaken noodzakelijk zijn om te gaan lopen, niet dus :D

Gevaren bij het lopen is dat er zeer eenzijdig getraind wordt, en dat wil ik vermijden. Ik wil overigens ook op termijn terug beginnen aan spinning en bodypump (groepslessen spierversteviging).

Dus het schemaatje dat ik heb laten maken is uiteraard in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat de spieren mijn rug beter ondersteunen, maar ook om elders aan spierversteviging te gaan doen, zodat ik ook “ongestraft” nog andere zaken kan dien.

Steviger spieren is ook een beetje strakker figuur (tja waarom niet, een beetje ijdelheid kan geen kwaad), en bovendien een iets grotere spiermassa -> iets meer vetverbranding, wat ook aardig meegenomen is, want minder gewicht = minder belasting van de rug, dus onrechtstreeks helpen ook de bovenste spiertjes mijn rug :lol:

Momenteel sport ik 3 keer per week :

Dag 1 : 8 kilometer lopen (bos, dus in het weekend overdag). Bedoeling is om deze 8 kilometer systematisch op te drijven naar 10 kilometer, daar even te “consolideren” om dan verder op te bouwen naar 16 kilomter tegen midden april 2011 (de 10 miles, weet je nog wel  ).

Dag 2 : 30 minuten summit (toestel dat trapenlopen simuleert) / 30 minuten fietsen / 30 minuten cross-trainer + krachtcircuit (alle spiergroepen).

Dag 3 : 30 minuten lopen à 10 km/u + helling / 30 minuten fietsen / 30 minuten cross-trainer + krachtcircuit (alle spiergroepen).

Dus momenteel loop ik nog maar 2 keer per week, maar bouw de tijd van dag 1 wel op. De mountainbike blijft voorlopig op stal.

Doel is om, als de dagen wat langer worden op Dag 2 en Dat 3 opnieuw een halfuurtje in het park rondjes te gaan draaien.

Voila, het gaat dus niet om lopen alleen ;)
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Dimi »

mooi schema :D
Hellothere
Berichten: 3157
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Voila, gisteren 50 minuten gelopen, nog steeds geen probleem.
"Weekprogramma" blijft voorlopig zoals het is, dus vandaag rust, morgen summit/fietsen/crosstraining/kracht, woensdag rust, donderdag lopen(30 minuten bank)/fiets/crosstraining.

En volgende week zondag : yep ... 55 minuten.

Ga er zo wekelijks nog vijf minuten bijdoen tot einde November, dus, tot ik op 70 minuten zit, dat blijf ik doen tot einde januari ein dan .. op naar de 16 km.
Als iemand tips heeft, laat maar komen :lol:
Inge
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:13

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Inge »

Hellothere schreef:Voila, gisteren 50 minuten gelopen, nog steeds geen probleem.
Knap werk!
mamajolijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2013, 09:27

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door mamajolijn »

Oud topic, maar ik was benieuwd hoe het nu met je is.

Afgelopen kerst kreeg ik ook rugpijn met uitstraling in mijn rechterbeen. Begin maart een MRI gehad en het verdict was: een hernia op L5-S1 en artrose in de onderrug......ik ben pas 36.....
Nu is mijn normale sport volleybal en van mijn huisarts mag ik dit gewoon blijven doen zolang het goed voelt. Spierversteviging in buik en rug was ik al mee bezig. Gisteren voor het eerst weer hardgelopen (les 1 Renate Wennemars) en dat ging prima. Wel vandaag een afspraak gemaakt voor een loopscan en evt. nieuwe schoenen.

Heb je verder nog tips/trucs?
Hellothere
Berichten: 3157
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

mamajolijn schreef:Oud topic, maar ik was benieuwd hoe het nu met je is.
Heb je verder nog tips/trucs?
Met mij is alles prima, thanks.
Inmiddels loop ik (weliswaar zeer recreatief) nog zo'n 30 km/week, aan een gezapig tempo van zo'n 9 à 10 km/u, en zo nu en dan gooi ik er ook nog 'ns een wedstrijdje tussen.

Dus alles naar wens.

De krachttraining ben ik blijven doen, evenals regelmatig andere activiteiten in de fitness (cardio) en teven mountainbiken nu het weer een beetje beter wordt.

Echte blessures heb ik niet meer gehad.

ik denk dat alle tips min of meer zijn opgesomd in dit topic :

1. Lang genoeg tijd laten om dit soort van blessures te laten genezen (bij mij toch een paar maanden).
2. spierversteviging, zeker voor de onderste rugspieren.
3. Goede schoenen met voldoende demping.
4. Als je overgewicht hebt, daaraan werken.
5. Enkele maanden uitsluitend op zachte bosgrond lopen (beton vermijden).

Hier kom je al een heel eind mee. Met een pre-hernia moet je er wel rekening mee houden dat, wat verdwijnt van de tussenwervelschijven (slijtage) ook nooit meer terug komt. De rug zal dus nooit meer worden wat die voordien was.

De prognose in dit geval is blijkbaar afhankelijk van de "specialist" . De huisdokter adviseerde mij om de loopschoenen definitief aan de haak te hangen, en een andere minder belastende sport te zoeken.
De osteopaat heeft de rug behandeld, en gezegd dat ik na enkele maanden het lopen weer mocht opstarten gelet op heel voorzichtig zijn, en dus doseren.
De fitness coach (ook kiné) heeft een programma gemaakt, waardoor ik het lopen weer voorzichtig zou kunnen hervatten, in combinatie met andere cardio oefeningen, en spierversteviging.

Gezien ik heilig in de democratie beloofd, heb ik beslist om de meerderheid te volgen, en de raad van de huisdokter te negeren :lol: :lol: :lol: . Een beslissing die ik mij tot op heden nog steeds niet beklaag.
mamajolijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2013, 09:27

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door mamajolijn »

Hellothere schreef: ik denk dat alle tips min of meer zijn opgesomd in dit topic :

1. Lang genoeg tijd laten om dit soort van blessures te laten genezen (bij mij toch een paar maanden).
2. spierversteviging, zeker voor de onderste rugspieren.
3. Goede schoenen met voldoende demping.
4. Als je overgewicht hebt, daaraan werken.
5. Enkele maanden uitsluitend op zachte bosgrond lopen (beton vermijden).

Hier kom je al een heel eind mee. Met een pre-hernia moet je er wel rekening mee houden dat, wat verdwijnt van de tussenwervelschijven (slijtage) ook nooit meer terug komt. De rug zal dus nooit meer worden wat die voordien was.

De prognose in dit geval is blijkbaar afhankelijk van de "specialist" . De huisdokter adviseerde mij om de loopschoenen definitief aan de haak te hangen, en een andere minder belastende sport te zoeken.
De osteopaat heeft de rug behandeld, en gezegd dat ik na enkele maanden het lopen weer mocht opstarten gelet op heel voorzichtig zijn, en dus doseren.
De fitness coach (ook kiné) heeft een programma gemaakt, waardoor ik het lopen weer voorzichtig zou kunnen hervatten, in combinatie met andere cardio oefeningen, en spierversteviging.

Gezien ik heilig in de democratie beloofd, heb ik beslist om de meerderheid te volgen, en de raad van de huisdokter te negeren :lol: :lol: :lol: . Een beslissing die ik mij tot op heden nog steeds niet beklaag.
Dank je voor je uitgebreide antwoord!!
Nu loop ik geen lange afstanden, 5 km zo'n 3 keer in de week, op een rustig tempo, puur om mijn conditie te onderhouden.

Ik ben het met eens wat betreft de democratie, gelukkig vond mijn huisarts dat ik alles mocht doen zolang het goed voelt voor mijzelf. Dus ik volg haar graag in haar advies ;)
Wat betreft je tips, dat lukt eigenlijk al heel aardig:
1. Geduld om blessures te laten genezen, ben ik niet echt een ster in ;)
2. Spieroefeningen ben ik al een paar weken mee bezig, dus dat gaat goed komen.
3. Afspraak voor een loopscan is eergisteren gemaakt, helaas moet de portemonnee even wachten tot het vakantiegeld in mei.
4. Overgewicht heb ik 3 jaar geleden aan gewerkt en ben toen 27 kilo afgevallen, dus dat is nu goed.
5. Zachte ondergrond is hier lastig. Ik woon niet in een bosrijk gebied. Ik woon wel aan het strand, maar dat vind ik te zwaar lopen en zand schuurt in mijn schoenen.

We gaan het zien, de tijd zal het leren :)
Hellothere
Berichten: 3157
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

mamajolijn schreef:5. Zachte ondergrond is hier lastig. Ik woon niet in een bosrijk gebied. Ik woon wel aan het strand, maar dat vind ik te zwaar lopen en zand schuurt in mijn schoenen.
Sowieso heeft op los zand lopen geen toegevoegde waarde voor je opbouw. De energie die je daaraan verspilt staat niet in verhouding tot wat je daarmee wint.
Als je toch op het strand loopt, neem dan de vloedlijn, goede demping maar toch nog stevig genoeg, hoewel dat ook best een pak zwaarder is nog steeds.

Ik moet wel zeggen dat ik, na het terug beginnen lopen de ganse winter beton gemeden heb als de pest. Ben in oktober 2010 opnieuw gaan lopen, en pas iets voor de 10 Miles (vanaf maart 2011) heb ik het voorzichtig aangedurfd om opnieuw op beton te lopen.
Was wel organisatorisch een gans gedoe. Gezien ik de winter moest overbruggen, en verlichtte parken en bossen schaars zijn, moest ik mijn loopjes door de week verplaatsen naar de middag (met de auto naar een bos in de buurt rijden, vanop kantoor), oftewel in de fitness op de loopband trainen (wat ik dan weer haat, wegens tè saai). Gelukkig was het voor mij toen mogelijk om op het werk ook te douchen.

Maar als ik het zo lees, ben je al heel goed bezig. Hou ons dus in elk geval op de hoogte.
Plaats reactie