Knieblessure / kniebrace?

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Stevenvdr
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:08

Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Stevenvdr »

Ik heb sinds enkele weken last van pijn aan men linkerknie (door overdreven 20km te gaan lopen) ... Heb op doktersadvies 2 weken gerust en ontstekingsremmers genomen. Na deze 2 weken rustig 5km proberen te lopen. Dit lukte, maar de dag erna, tot op heden, terug zeer veel last van men knie. Vooral bij kracht te moeten zetten zoals een trap op/af, maar even zeer bij het gewoon stil zitten.

Ik heb ondertussen mijn loopschoenen laten controleren bij een running center, bleek dat mijn linkervoet bij landing naar binnen 'knikte'. Heb hiervoor aangepaste schoenen gekocht. Nu, ondertussen zijn we 3 weken verder, zo goed als niet meer gelopen en de klachten verminderen niet. Heeft iemand hier ervaring en/of raad mee? Ijs op leggen, zalven zoals algipan of voltaren gel? Ook heb ik schrik, dat wanneer de blessure genezen is en ik terug kan gaan lopen, dit gemakkelijker zal terugkomen. Heeft er iemand ervaring met een kniebrace om de belasting op de pezen te verminderen? Zoja, welk type/merk brace heb je goede ervaringen mee?

Ik heb volgende week allesinds een nieuwe afspraak bij men dokter, maar wou intussen tijd jullie mening eens horen..

Mvg,

Steven
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door zoefje »

Hoi Steven, wat ontzettend vervelend van je knie! Doe wel heel voorzichtig, als je meniscus kapot is door het lopen dan ben je heel ver van huis. Ik heb zelf wel met een kniebandage gelopen, maar niet vaak, het zit niet prettig en ik had het gevoel dat m'n knie alleen maar slapper werd.
Hoe het goed in de gaten en luister naar je lichaam.
De 10 mijl bereikt!!! :D
eriks
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 jun 2011, 08:30
Locatie: Helchteren

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door eriks »

Zou in eerste instantie afwachten wat de dokter erover denkt.
Wat ik op dit ogenblik aan het doen ben om mijn knieën te ontlasten, is dagelijks enkele kracht en stretch oefeningen en dit special voor de quadriceps (blijkbaar zijn die bij mij zo goed als onbestaande) en ga ook 1 maal in de week naar de fitness om die quadriceps | hamstrings te versterken. Ook wekelijks fietsen op een zwaardere versnelling, behoord tot mijn takenpakket ;) Wat een mens allemaal moet doen om te kunnen lopen :P
Wat mijn kiné ook meegaf is het dragen van een brace net onder je knie, alleen bij het lopen gebruiken. Dit zou ook de belasting op de knie verminderen.
Ga ik van zodra ik die brace heb gevonden in een winkel eens toepassen. vb: http://www.sportswear4u.nl/414%20Patella%20brace" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.defysiomarkt.nl/content/psb- ... -kniebrace" onclick="window.open(this.href);return false;
Stevenvdr
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:08

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Stevenvdr »

@Zoefje; 'K ga men best doen en je raadt in acht nemen! (want ik ben nogal aan de enthousiaste kant vrees ik, dus 't is niet gemakkelijk voor me! ;))

@Eriks; Bedankt voor de tips, kga (na het verdikt van dokter), zeker eens wat oefeningen proberen te doen! Die brace lijkt me ook wel zijn nut te hebben, zeker om terugkeer van de blessure te vermijden.

Bedankt en nog veel loopplezier! ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Hellothere »

Stevenvdr schreef:Bedankt en nog veel loopplezier! ;)
En vooral niet overdrijven. 20 km gaan lopen als je spieren, pezen en gewrichten daar niet klaar voor zijn is gewoon om moeilijkheden vragen.

Wacht in elk geval het verdict van de dokter af, en ook zijn/haar advies wanneer je de loopschoenen opnieuw kan aantrekken.

Gouden regel in elk geval blijft : NOOIT OPNIEUW BEGINNEN LOPEN ALS JE NOG ERGENS “IETS” VOELT.

Voor je het weten zit je in een sukkelstraatje zonder einde, en dat kan ook niet de bedoeling zijn hé.
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door zoefje »

Stevenvdr schreef:@Zoefje; 'K ga men best doen en je raadt in acht nemen! (want ik ben nogal aan de enthousiaste kant vrees ik, dus 't is niet gemakkelijk voor me! ;))
komt me bekend voor hoor :D
De 10 mijl bereikt!!! :D
Stevenvdr
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:08

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Stevenvdr »

Vocht in de knie volgens dokter en kraakbeen zou ontstoken zijn. Hij kon het zo moeilijk 'op't zicht' zeggen, binnen 3 weken een MRI scan gepland (nakijken kruisbanden, meniscus etc..). Indien deze ok zijn, zal het waarschijnlijk behandeld worden mbv een product dat in de knie wordt ingespoten ... Maar dus eerst de scan afwachten :)

Neneen, ik ben ondertussen geleerd hoor! Zoiets zal ik nooit meer doen, zonder degelijk opbouwend schema. Maar 't is nu gebeurd, 't verstand komt met de jaren zeker ;) (ben redelijk jong, haha)

'K ga braaf het advies van mennen dokter afwachten en opvolgen, voorlopig volledige rust!

Merci voor de raad ;)

Joe,
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Hellothere »

Stevenvdr schreef:. Indien deze ok zijn, zal het waarschijnlijk behandeld worden mbv een product dat in de knie wordt ingespoten ... Maar dus eerst de scan afwachten :)
Hmmm, klinkt als "cortisonen", zou ik toch proberen te vermijden. Ik hoor van nogal wat mensen dat het slechts tijdelijk werkt, en ze soms van de regen in de drup hellpt. Ik zou voorlopig proberen een voorschriftje los te krijgen voor een goeie ontstekingsremmer. Ik heb zelf nogal blessuregevoelige enkels en knieën, en de keren dat ik daar problemen mee heb (ontstekingen dus), was het redelijk snel opgelost door een tijdje biofenac te nemen.

hoe dan ook, dan moet je uiteraard nog altijd op zoek naar de oorzaak van de ontsteking, maar die lijkt me in jouw geval wel duidelijk.
Stevenvdr schreef:Neneen, ik ben ondertussen geleerd hoor! Zoiets zal ik nooit meer doen, zonder degelijk opbouwend schema. Maar 't is nu gebeurd, 't verstand komt met de jaren zeker ;) (ben redelijk jong, haha)
't zal wel zijn als je dat nog eens doet, mag je jezelf gerust een stamp onder de eigen kont geven.
Nu ja jeugdige overmoed is ons hier niet vreemd, alleen altijd jammer als je er op deze manier moet achterkomen uiteraard :mrgreen: .

Een magere troost, er zijn er hier ook ouderen die in dezelfde val trappen hoor. Bij sommigen zijn de jaren er wèl, maar het verstand nog altijd niet :lol: :lol: :lol:
Stevenvdr schreef:'K ga braaf het advies van mennen dokter afwachten en opvolgen, voorlopig volledige rust!
Geniet van de gedwongen rust, en binnenkort een gezonde, frisse, maar vooral rustige(r) start.
eriks
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 jun 2011, 08:30
Locatie: Helchteren

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door eriks »

Hellothere schreef: Een magere troost, er zijn er hier ook ouderen die in dezelfde val trappen hoor. Bij sommigen zijn de jaren er wèl, maar het verstand nog altijd niet :lol: :lol: :lol:
Wie bedoel je :P :P :P
Gelijk heb je ;)
Stevenvdr
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:08

Re: Knieblessure / kniebrace?

Bericht door Stevenvdr »

"Hmmm, klinkt als "cortisonen", zou ik toch proberen te vermijden. Ik hoor van nogal wat mensen dat het slechts tijdelijk werkt, en ze soms van de regen in de drup hellpt. Ik zou voorlopig proberen een voorschriftje los te krijgen voor een goeie ontstekingsremmer. Ik heb zelf nogal blessuregevoelige enkels en knieën, en de keren dat ik daar problemen mee heb (ontstekingen dus), was het redelijk snel opgelost door een tijdje biofenac te nemen."

Ik zit ondertussen aan mijn 2de doosje Aceclofenac 100mg (ontstekingsremmers) in combinatie met een kuur van een maand 'Dolenio' (iets om het kraakbeen op te bouwen/verstevigen). De scan zal (hopelijk) veel duidelijkheid brenngen! :)

Bedankt, ga ik zeker doen!
Plaats reactie