smartphone

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
nick35

smartphone

Bericht door nick35 »

hallo
ik heb sinds kort een smartphone gekocht en er apps gezet zoals runkeeper en runtastic.
zijn er hier nog mensen die dit gebruiken of weten hoe het werkt want mij lukt het niet.
alvast bedankt
marcelleken

Re: smartphone

Bericht door marcelleken »

nick35 schreef:hallo
ik heb sinds kort een smartphone gekocht en er apps gezet zoals runkeeper en runtastic.
zijn er hier nog mensen die dit gebruiken of weten hoe het werkt want mij lukt het niet.
alvast bedankt
Hallo nick35,

Zelf gebruik ik de Endomondo-app op mijn smartphone, 'k Heb Runkeeper ook nog wel een paar keer gebruikt, maar nu staat de app (nog) niet op mijn toestel. Bij zo goed als al die apps moet je eerst een account aanmaken. Dat kan in de app zelf (op de smartphone), of op de site van de app-maker zelf. Eens je de account hebt en ingelogd bent, kan je de app opstarten, en zal normaal gezien de GPS van je smartphone geactiveerd worden. Normaal (ik spreek nu over mijn Android-telefoon, maar neem aan dat bvb iPhone wel gelijkaardig zal zijn) zal je een icoontje van een satelliet zien 'pinken', bovenaan je scherm, en eens dat niet meer 'pinkt' zou je een goede GPS ontvangst moeten hebben.

Vanaf dan zou je in de app op de 'Start Activity' (of iets gelijkaardig) knop moeten kunnen drukken, en kan je dus beginnen met wandelen, lopen, fietsen... O ja, je kan ook op voorhand de soort sport selecteren, maar dat heeft niet zo heel veel belang, omdat je route en snelheid toch altijd worden opgeslagen, ongeacht het soort sport (tenzij je indoorsporten zou nemen, het zou dan misschien wel kunnen dat je GPS uitgeschakeld wordt).

Eens je dan gedaan hebt met je 'activity', druk je vanzelfsprekend op 'Stop', en dan zal normaal de optie krijgen om de activity op te slaan. Het zou kunnen dat je dit wel dient te doen als je smartphone is verbonden met internet, dus als je onderweg bent, en geen data-abonnement hebt, zal je moeten wachten tot je thuis bent (om dit bvb via WiFi te doen). Bij de meeste apps heb je dan ook de optie om te delen met Facebook en dergelijke, maar daar ben je (gelukkig) meestal niet toe verplicht. Als alles is opgeslagen/geüpload dan kan je je activity zien in de app zelf (maar is dikwijls nogal beperkt van grafiekjes), of op de site (inloggen met dezelfde login als in de app).

Nu, moest het zijn dat je je GPS niet krijgt ingeschakeld, dan zou je eens in de algemene settings van je smartphone moeten zien op welke manier je locatiebepaling gebeurt. Soms staat de GPS bewust uitgezet, omdat dit de batterijen spaart. Een app die gebruik wil maken van de GPS zal dan je locatie niet (of slechts bij benadering) kunnen bepalen. Bvb bij mijn SE Xperia Active (Android 2.3) kan de locatiebepaling ingesteld worden onder 'Instellingen' > 'Locatie en beveiliging' en dan 'GPS-satellieten' aangevinkt. Denk dat dat bij de meeste Android-telefoons vergelijkbaar is, maar weet niet hoe het zit met bvb iPhone, BlackBerry, Windows Phone, Symbian...

Zo, ik hoop dat je er toch iets wijzer uit zal geraken. Als er nog vragen zijn, dan horen we het wel hier. Veel succes!
Plaats reactie