afstand of tijd ?

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
sabinep

afstand of tijd ?

Bericht door sabinep »

Ik ben hier nog eens, ondertussen ben ik een 4tal weken aan het proberen om die "30" minuten te lopen
soms is de start heel moeilijk, na 10 minuten ben ik precies los en loopt het beter
ik heb recent eens de afstand laten meten door mijn man op de fiets, en ik was wat teleurgesteld :cry:
ik haal zeker die 5 km (nog) niet
ik probeer het tempo iets op te drijven, maar de ene dag lukt dat al beter dan de andere

ik vraag me af wat is het belangrijkste de 5 km of de 30 minuten ?

mijn man, een verwoed fietser, zegt ik dat ik tijdens de sessie zo een paar kortje "prikjes" moet geven, zo eventjes
rapper lopen om dan weer te vertragen
bestaan er daar schema's voor

ik ben anderzijds wel fier dat ik volhoud, en dat ik uitkijk naar het lopen, zo even het verstand op nul en genieten van de omgeving en de rust, ik heb zelfs gelopen in London, en geloof me 's morgens vroeg zijn er veel joggers bezig in Hyde Park

groeten
Sabine
Hellothere

Re: afstand of tijd ?

Bericht door Hellothere »

sabinep schreef:ik vraag me af wat is het belangrijkste de 5 km of de 30 minuten ?
Die 30 minuten zijn momenteel zeker en vast het belangrijkste. Er zijn overigens maar weinig Start-to-runners die op het einde van de reeks die 5 km in 30 minuten halen, dus zeker niets om je zorgen te maken.

Geniet nu maar van die 3 maal 30 minuten per week, Je zal overigens zien dat die snelheid na verloop van tijd sowieso toeneemt. Door regelmatig te gaan lopen win je kracht, en kracht = snelheid.

Je kan natuurlijk ook proberen om een parcours van 5 KM uit te stippelen, en dit dan te gaan lopen. Uiteraard zal je daar ook meer dan een half uur onderweg zijn, maar ook hier zal je merken, dat, na enige tijd, je die 5 KM sneller loopt, misschien tot je dan toch binnen dat half uur zit.

Let op, snelheid opbouwen is een werk van lange adem, verwacht niet dat je op een paar weken tijd ineens dubbel zo snel loopt.
sabinep schreef:mijn man, een verwoed fietser, zegt ik dat ik tijdens de sessie zo een paar kortje "prikjes" moet geven, zo eventjes
rapper lopen om dan weer te vertragen
bestaan er daar schema's voor
Je man heeft gelijk, dit zijn interval trainingen. Je hoeft dit overigens niet op elke sessie te doen, een keertje per week is voldoende, want het is best pittig.
Dit soort van trainingen zit opgenomen in het schema van de “Keep Running” (5 -> 10 KM).
Elke derde les van de week is een interval training waar je dus, samen met Evy, gaat lopen, en regelmatig flink versneld.

Op de 10 weken die het programma duurt, wordt de duurtijd van die versnellingen steeds langer, en worden de loopstukjes daartussen, waar je recupereert korter.

Door die versnellingen gaan je spieren nog aan kracht winnen, en kan je dus ook je snelheid verbeteren.

Als je het ‘(nog) niet ziet zitten om je 5KM al op te bouwen naar de 10, kan je ook een paar keer per week die 5KM gaan lopen, en dan 10 weken lang, 1 keer per week die derde les van de Keep Running.

Een andere vorm van intervallen is een zeer heuvelachtig parcours zoeken. Als er op je parcours zo nu en dan een flinke bergop zit, zal dit ook je kracht (en dus snelheid) zeker ten goede komen.
Rose86

Bericht door Rose86 »

Inderdaad, de tijd is het belangrijkste en ik denk dat er in het begin velen zeker niet aan de 5km geraken :)
Blijven trainen en dat komt wel goed, eventueel de Keep Running lessen volgen met intervallen, dan ga je ook wat sneller kunnen lopen.
Succes!
Farrah

Bericht door Farrah »

Ik ben blij dat deze topic aanwezig is, want zit met hetzelfde probleem.
Ik startte met lopen en mijn vriend fietste naast me, met de kilometric aan. Blijkt dat ik 37 minuten liep bij deze les, en ik maar een goeie 3.5 km liep.
Ik hou het wel vol! En daar ben ik blij om. Maar het resultaat van de aantal kilometers liet toch de wensen over. Zeker als men altijd zegt dat je na deze 10 weken les toch met gemak de 5 km moet kunnen lopen.

Dus, voor mij persoonlijk is de tijd belangrijker dan de afstand! De afstand volgt nog...
Hellothere

Farrah schreef:Zeker als men altijd zegt dat je na deze 10 weken les toch met gemak de 5 km moet kunnen lopen.
Zoals reeds verschillende malen aangehaald, slechts een absolute minderheid van de mensen die de S2R afmaken, lopen na die 10 weken 5 km op 30 minuten (en zeker niet met gemak ;) ).

Geniet dus voorlopig maar van de 30 minuten loopjes, de rest komt wel vanzelf. Je zal snel genoeg merken, dat je op die 30 minuten telkens toch iets langer kan lopen.
zeemeermin

Bericht door zeemeermin »

@farrah
Weer een reactie die mij ni alleen laat staan met mijn ondervinding dat ik die 5km op een zeeeer laag tempo loop, je bent zeker ni alleen!
Maar, we houden vol, kom maar op met da slakkentempo, we kloppen de haas wel ! :lol: :lol: :lol:
Hellothere

zeemeermin schreef:Maar, we houden vol, kom maar op met da slakkentempo, we kloppen de haas wel ! :lol: :lol: :lol:
Voila, die haas vertrekt met een rotvaart, en ligt een paar kilometer uitgeput met zijn 4 poten in de lucht. 20 minuten later komen jullie daar fris en vrolijk voorbij, en halen met gemak die 5 km.

Toch veel meer fun aan zo zeker ? :D .
Yvonne

Bericht door Yvonne »

Zo is dat, ik zal op mijn loop volgende week zien of ik hazen onderweg zie liggen! :lol:
Farrah

Bericht door Farrah »

Zeemeermin schreef:

@farrah
Weer een reactie die mij ni alleen laat staan met mijn ondervinding dat ik die 5km op een zeeeer laag tempo loop, je bent zeker ni alleen!
Maar, we houden vol, kom maar op met da slakkentempo, we kloppen de haas wel !
Sowieso! We lopen op ons "gemakje"
sabinep

Bericht door sabinep »

hallo allemaal
we zijn ondertussen alweer een paar maanden verder
EN mijn man had zondag het goede nieuws dat de toer die ik met mijn dochter loop in 40 minuten 5 km is !!
ik ben wel fier op mezelf

nu alleen een schema vinden om de winter door te komen, dit is niet zo evident met die korte dagen
maar we proberen vol te houden

alleen ivm mijn gewicht, is er nog niets verbeterd, integendeel zelfs, help

vele groeten
Sabine
Plaats reactie