Lopen in de zomer

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Lopen in de zomer

Bericht door Hellothere »

Hallo mede forummers,

Er bestaat reeds een topic "lopen in de winter".
Dat in de winter lopen niet altijd evenveel fun en evident is, is voor de hand liggend.
Het is koud, miezeig, laat licht vroeg donker, gevaarlijk, sneeuw, ijzel, ...

En dan is daar die lente, en dat merk je op vlaamse wegen en parken :-)
De zon is daar, het is langer licht, en joggend vlaanderen komt massaal buiten.

Maaaarree ... wat doen jullie als het nu extreem warm wordt ? Ikzelf niet zo heel veel, maar ik merk wel dat mijn hartslag 10-15 slagen hoger ligt voor dezelfde inspanning, dus putteke zomer lopen is ook niet echt "je dat", en que uitdroging, zonneslag/brand, .. misschien zelfs nog iets riskanter dan in de winter, hoewel de gevaren daar minder zichtbaar zijn, en als je de gevolgen merkt, het dikwijls te laat is.

Mijn vraag hoe gaan jullie daarmee om :

1. fysiek / inspanning : bij zeer warm weer is er traditioneel minder zuurstof in de lucht, veel meer stof, pollen, en ander fraais. bovendien verlies je enorm veel vocht omdat je lichaam probeert de normale lichaamstemperatuur te houden, en je hart flink weerwerk moet leven. Gevolg : hogere hartslag bij eenzelfde inspanning, sneller moe, snellere verzurging als je toch dezelfde snelheden wil aanhouden ...

Gezien voor mij de harstlag heilig is, zal het tempo sowieso lager liggen, maar ...

Wat doen jullie hieraan :

- Het rustiger aan doen ?
- Kortere trainingen ?
- Niet meer buiten lopen, en het houden op een loopband in een goed geventileerde sportzaal ?
- Een bos / park opzoeken waar je altijd schaduw hebt ?
- Extreem vroeg of laat gaan lopen (als het nog of al donker is) ?
- Stilletjes op een terrasje met een frisse pint gaan wachten tot het weer wat koeler wordt ?

2. Eten / Drinken :

Ik pas mijn eet-/drinkgewoontes niet echt aan. Wel zorg ik ervoor dat ik voor de loopsessie voldoende drink. Als (min of meer) ervaren sporter weet ik dat het te laat is als je dorst krijgt, en dat je dan al aan het uitdrogen bent. Na de loopsessie "re-hydrateer" ik me wel. Hiervoor zweer ik bij een lekkere koude Aquarius of AA-drink.
Tijdens het lopen neem ik nooit drank mee, wegens te onhandig, extra gewicht, ... Maar daar heb ik al een paar keer spijt van gehad, omdat ik echt zweet als een paard tijdens het joggen.

En jullie ?

3. Kledij :

Ook hier zondig ik tegen alle regels als het heel warm is, de regel is bij mij : zo weinig mogelijk (shortje en singletje) waardoor er nogal wat "bloot vlees" aan de zon wordt blootgesteld. Mijn sterrebeeld is "kreeft" maar de eerste warme zomerdagen zie ik er ook zo uit :-( .

Hoofdbescherming gebruik ik niet, want dat voelt dan weer klef en zweterig en genant.

En jullie ?

- Letten jullie tijdens hele warme dagen op kledij die toch licht is, maar bescherming biedt tegen de zon ?
- Hoofdbescherming (petje of zo) ?

Voila, weer iets om over te brainstormen, nee ? :-)
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Dimi »

Ikzelf heb geen ervaring met lopen in de lekkere warmte maar wel met inspanningen leveren.

Er is altijd evenveel zuurstof in de lucht maar de ozonconcentratie is hoger en die zorgt voor ademhalingsproblemen. Best is dan ook om inspanningen op het warmst van de dag te vermijden.

De reden waarom het hart sneller slaat is door de ingenieusiteit van het lichaam en zijn temperatuursregeling. Bij koude trekt je lichaam het bloed weg van de uiteinden (denk dan aan koude vingers, handen, tenen,voeten, neus, oren) zodat er meer warm bloed voorhanden is om naar de belangrijkste organen te stuwen en die warm te houden. Daardoor ligt je hartslag lager in de winter. Het hart stuwt per slag meer bloed naar de plaatsen waar het moet geraken volgens het lichaam.

In de zomer gebuert het omgekeerde. Het bloed wordt zoveel mogelijk naar ons grootste orgaan gestuwd om af te koelen nl. onze huid. Doordat je hart dan als het ware je bloed over een veel groter gebied moet pompen, moet het ook sneller pompen.

Drinken is ook belangrijker. Zowel winter als zomer maar natuurlijk vooral in de zomer. Zweet je veel, dan drink je ook meer. De vraag of je nood hebt aan sportdrank of niet is meer een vraag van heb ik nood aan een drank met veel elektrolieten. Heel simpel om te weten: Als je zweet en je komt thuis en je voelt veel "korrels" (zout ed) waar je zweet is opgedroogd, dan zou je best niet gewoon water drinken maar een sportdrank anders is dit niet echt nodig maar het kan zeker geen kwaad en zeker niet als je niet echt al te evenwichtig eet. Veel kraantjeswater drinken helpt ook al ;)

Drink je drank na de inspanning nooit of te nooit koelkastkoud. Je spijsvertering houdt niet van koude in de maag en darmen en doet er dan ook alles aan om dit zo snel mogelijk op lichaamstemperatuur te brengen. Je lichaam concentreert zich nu dus om meer bloed naar de spijsvertering te brengen om de koude drank op te warmen, waardoor jij eigenlijk (onbewust) warmer krijgt (en dit dan meestal ook aan die verdomde warme zon zal wijten ;)) Beter is dus je sportdrank fris uit de kelder te nemen. Het verfrist ook maar is niet te heel erg koud voor je lichaam.

Nog een tip voor de mensen met haar op hun koppie en die geen pet verdragen. Een dikke kwak gel heeft hetzelfde effect.
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Sanmiguel »

Wanneer het ècht warm is, dan is dè oplossing : 's ochtends vroeg gaan lopen.
'k Weet het wel, dat doet pijn om een pak vroeger op te staan, meestal dan nog later gaan slapen wegens later licht, later terrasje doen, de buren die laat buitzitten, enzovoort.
Maar feit is wel dat zo vroeg lopen voordelen heeft : het gevoel van meer zuurstof in de lucht, 't is frisser, dikwijls is er ochtenddauw, de vogels begeleiden je met hun ochtendconcert ...
Je batterijen zijn opgeladen en laat dan de dag maar komen ...
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Ria »

hihi Sanmiguel, ik ging hier nu net het tegenovergestelde vertellen...
Ik ben absoluuuuuut geen ochtendmens, en ik denk er niet aan om vroeger uit de veren te komen om een inspanning te doen!!
daarentegen ga ik in de zomer als het echt warm is graag 's avonds laat nog lopen, zo rond 21.00, weinig volk, je bent bijna alleen... en als de zon begint onder te gaan beginnen de vogeltjes ook nog aan hun avondconcert ;) daarna een frisse douche ( en een frisse pint) en ik sluit moe en tevreden mijn dag af.. ik ga toch nooit voor middernacht naar bed. Zo zie je maar, der moeten er van soorten zijn he :)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Hellothere »

Sanmiguel,

Ik denk toch ook dat jouw loopgroepje 's morgens vroeg aanzienlijk kleiner zal zijn dan dat van Ria 's avonds laat :lol:
Ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat ik om 5 of 6 uur 's morgens uit mijn nest kruip om te gaan joggen (is voor mij overigens midden in de nacht).
Dus ik doe mee met Ria, zowel voor wat het 's avonds laat joggen betreft als voor die frisse pint ;)

Maar je hebt daar wel een punt hoor, als je voor de werkdag nog sport dan zijn de batterijen inderdaad opgeladen, en kan je de dag gelijk goed starten, alleen kan ik (ook avondmens zijnde) het niet opbrengen.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Dimi »

tja, in de zomer ben ik wel zo zot om om 5u op te staan en te maken dat ik om 6u op de fiets zit in het weekend dusja, ik zie me dat ook wel doen voor het lopen :D
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Hellothere »

Dimi schreef:tja, in de zomer ben ik wel zo zot om om 5u op te staan en te maken dat ik om 6u op de fiets zit in het weekend dusja, ik zie me dat ook wel doen voor het lopen :D
Ahah, dan heeft Sanmiguel al één loopmaatje zo 's morgens vroeg ( = midden in de nacht voor mij). :lol: :lol: :lol:
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Dimi »

goh ja, tes ook meer om de kerk in het midden te houden thuis. Als mijn vrouwke om 8u opstaat, heb ik al 2u getraind. En tegen dat ze dan goed en wel wakker en gedouchet heeft en dan aan het eten begint, ben ik thuis met een lange training achter de rug en kunnen we samen eten en nog de rest van de namiddag dingen doen
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Hellothere »

Voila, en dat is nu precies de reden dat ik alleen in de week ('s avonds) ga lopen, en niet in het weekend.
Zo is het weekend volledig voor vrouwlief.
Enige wat ik in het weekend nog aan sport doe, is mountainbiken (recreatief, dus geen toertochten meer, waar ik zondagmorgen voor dag en dauw mijn bed uit moet) en dat doen we gewoon samen.
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Lopen in de zomer

Bericht door Sanmiguel »

Seg mannekes, Sanmigueleke hier loopt alleen maar 's ochtends vroeg als het hèèl warm is. De rest van 't jaar doet ie elke ochtend zijn Tai Chi en drie maal per week in de vooravond zijn looptoereke.
Dit even ter duiding ;)

Trouwens, da heerlijk fris pintje na een zweetpartij smaakt mij ook enorm hoor.
Plaats reactie