Dagboek BlackScorpion

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door sporterkertje »

Hoi BS

In verband met je hoofdpijn.....
Vroeger had ik er ook last mee, mijn huisdokter vroeg mij of ik wel voldoende water drink? Water... bah... daar plassen en kakken de vissen in.... Ik ben
dan water beginnen drinken (leren drinken). Het was toen ook een periode dat ik heel weinig dronk,.... s 'morgens een tas koffie, s 'middags een tas koffie en bij het avondmaal een glas cola.
Soms komt mijn hoofdpijn zo stilletjes op en betrap ik mezelf dat ik te weinig gedronken heb. Dan maar naar de koelkast voor een glas drinken te nemen.
Koffie en chocolade zijn de 2 dingen die je het beste kan vermijden als je migraine-gevoelig bent.

Dit is mijn ervaring die ik je graag had willen delen.

Sportieve groetjes en succes met je verdere loopjes
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Hi Hellothere en Sporterke,

Water drink ik genoeg, misschien niet genoeg naar loop-termen, maar ik krijg niet meer binnen. Ik zit continue met een fles water naast me te werken en drink regelmatig een slok. Ik zal op heel de dag tegen de 2 liter komen ongeveer denk ik, of iets minder. Maar meer lukt me gewoon niet. Het is in ieder geval meer dan ik vroeger dronk.

Ik heb gisterenavond uitgevonden dat het inderdaad waarschijnlijk mijn nek is. Mijn moeder heeft dat ook regelmatig (hoofdpijn door de nek), zij liet dan vroeger haar nek 'kraken' bij een osteopaat. Heb ik vroeger ook al laten doen, maar ik vind het een beetje eng. Plus nu met de corona... Maar ik voelde gisteren met het naar tv kijken dat er iets niet juist zit in mijn nek. Iets wat vaak gebeurd, maar ik krijg er niet altijd hoofdpijn door. Deze keer dus wel. Een warm kersenpitkussen en de nek achteruit leggen deed goed. Spijtig genoeg is het niet over vandaag. Dus ik vrees dat ik mijn loopje vandaag ga moeten uitstellen :cry:

Nu of het met het lopen te maken heeft, geen idee. Nu is het feit ook wel, ik zit elke dag 7.5 uur aan de computer in waarschijnlijk niet de meest optimale houding. Ik heb sowieso niet de meest goede houding, ook s'avonds hang ik in de zetel wat niet echt optimaal is voor rug en nek. Ik heb ook altijd een spier-knobbel ofzoiets aan de rechterkant van mijn nek (dat heeft mijn moeder ook), echt een dikte van gespannen spieren. Osteopaat, massage, wat dan ook, niets helpt daar aan. Een kinesist was ooit verbaasd hoe erge spierspanning ik in mijn lichaam heb. Ik ben altijd gespannen, nooit ontspannen (zelfs hangend in de zetel) en dat wreekt zich soms.

Soit... eens zien of ik mijn nek niet kan insmeren met iets, nog wat warme kersenmitkussentjes en misschien dat het morgen opgelost is en dat ik morgen kan gaan lopen...
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 18 feb 2021, 08:37Soit... eens zien of ik mijn nek niet kan insmeren met iets, nog wat warme kersenmitkussentjes en misschien dat het morgen opgelost is en dat ik morgen kan gaan lopen...
Ik duim in elk geval dat ik morgen jouw volgende loopverslag zie ;) .
Zeker nu je toch een beetje uit de startblokken bent.
Voor wat betreft het smeren, ik heb ook al meegemaakt dat spieren of gewrichten protesteren (meestal dan omdat ik een "beetje" overdreven heb :oops: ).
Smeren met Voltaren kan dan wel eens helpen.
Let wel, die smeermiddeltjes verzachten het allemaal een beetje en werken ontstekingsremmend, maar nemen uiteraard de oorzaak van de pijn niet weg. Dus als het dan blijft terugkomen, toch overwegen om een arts (of osteopaat, of ...) te raadplegen.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Ahum, sorry ik ben vergeten te komen posten.

Nu mijn hoofdpijn heeft toch even aangehouden, van dinsdag na mijn loopje was hij dan echt doorgebroken en hij is pas zaterdag op zondagnacht weggewandeld. Ik weet niet zeker wat het was: migraine of spanningshoofdpijn, in ieder geval denk ik 1 van die 2. Ik heb wel geregeld last van hoofdpijn dat van mijn nek uitkomt, nu gelukkig niet elke week of zelfs elke maand. Ik heb me ondertussen zo een nekmassage-apparaatje gekocht dat met Tens stoten werkt, dat probeer ik nu 2 keer per dag te gebruiken, onder andere vlak na een loopje. Het lijkt wel goed te doen, allé slecht doet het toch niet, haha.

In ieder geval, ik heb dan ook niet gelopen tot de hoofdpijn over was. Maar aangezien ik zondagochtend opstond zonder hoofdpijn, had ik snel de loopschoenen aan! En aangezien het weekend was, ging ik ineens voor de 'lange' loop van de week van 45 minuten deze keer. Het weer was zalig, gaan lopen in een gewoon shirt met lange mouwen zonder al die winter-spullen aan, geweldig! De laatste paar keer loop ik ook zonder muziek en het was leuk om de vogels af en toe te horen. Het mooie weer had wel (spijtig genoeg) meer volk buiten gelokt, wat een beetje vervelend soms is om te lopen. De paden in ons park zijn niet zooo breed, dus soms is het slalommen.

Tegen 42 minuten zag ik dat ik zo goed als aan de 5 km was, dus op 5 km heb ik mijn horloge stilgezet en zat ik op 42:40 minuten. Wat toch wel tot mijn verbazing was, want ik had verwacht dat ik rond de 46 minuten ging zitten voor 5 km. Blijkbaar had het mooie weer ook wat peper gegeven en had ik sneller gelopen dan anders. Ik had mijn horloge dus stilgezet, zodat ik een mooi verslag van 5 km had, maar ben wel blijven lopen tot mijn 45 minuten om waren.

Ik was erg blij om de 5 km gehaald te hebben, heb mezelf er een medaille voor getrakteerd van de site VirtueelNL. De volgende medaille is voor 60 minuten en daarna voor 10 km, maar dat is nog een héél eind weg, haha. En ik weet het, het is misschien beetje onozel die medailles, maar het is voor de leut. Voor echt zo mijlpalen zoals die 3 waar ik ze voor neem.

Vandaag staat er weer een loopje van 30 minuten op het programma. 30 minuten in de week en een lang loopje in het weekend dat ik stilletjes aan opbouw. Leuk vooruitzicht :D
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 24 feb 2021, 11:05Ahum, sorry ik ben vergeten te komen posten.
Zolang je niet vergeet te lopen is het goed :lol: :lol:

In elk geval, heel goed bezig zo te lezen.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Nee, nee, ik vergeet niet te lopen (behalve als ik migraine heb ofzoiets). Gisteren was het weer een 30 minuten loopje, lekker aangenaam weer. Spijtig genoeg brengt aangenaam weer ook véél meer volk op de been in het park. Het was dus gisteren meer slalommen dan lopen. Daarom alleen al vind ik koud weer wel leuker om te lopen. Pas op, ik vind dit weertje erg aangenaam hè. Zomer-loopbroek aan, shirt met korte mouwen, geen handschoenen, geen muts, geen body warmer, ... Echt heel leuk. Als al die mensen nou eens niet op die zakdoek van ons park zouden kruipen. En dan nog zo gezellig stil staan om te babbelen met elkaar OP het pad in plaats van op het gras, terwijl het pad de breedte heeft voor 2 mensen. En ik zou ook op het gras kunnen gaan lopen, maar het is er erg oneven en ik heb geen zin in omgeslagen enkels. Als je stil staat doet dat oneven er niet toe, als je loopt wel. Sorry, ranting button OFF. Erg leuk loopje weeral, mijn gebruikelijke afstand gehaald op 30 minuten. Vond wel dat ik precies harder liep / meer moeite moest doen ondanks ik dezelfde afstand in dezelfde tijd liep. Heeft misschien met dat warmere weer te maken? In de koude lopen lijkt gemakkelijker? Vreemd...

Morgen weer een 30 minuten loopje en zondag een lang loopje van 50 minuten (1e keer 50 minuten).
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 25 feb 2021, 08:00... Als al die mensen nou eens niet op die zakdoek van ons park zouden kruipen. En dan nog zo gezellig stil staan om te babbelen met elkaar OP het pad in plaats van op het gras, terwijl het pad de breedte heeft voor 2 mensen. ...
Zooooo herkenbaar :lol: :lol: :lol:
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Vrijdag 26/02

Wederom een 30 minuten loopje, maar ik had iemand lezen spreken over fartleks. En ik kende fartleks al wel, maar had het nog nooit geprobeerd. Dus besloot ik om dit loopje een paar fartleks in te bouwen. Eerst 5 minuten opwarmen, dan 10 minuten gewoon lopen (Jeffing 4:30 / 0:30), dan 10 minuten fartleks (Jeffing 4:30 / 0:30), nogmaals 10 minuten gewoon lopen (Jeffing 4:30 / 0:30) en dan 5 minuten cooling down. Zoals je ziet, ik blijf aan Jeffing doen, dus na 4:30 minuten lopen wandel ik voor een halve minuut om mijn hartslag terug een beetje te doen dalen + om mijn ademhaling te kalmeren en dank aan mijn Gymboss interval apparaatje om mij braaf elke keer te verwittigen, want mijn gsm wilde dat niet meer doen.

Maar die fartleks, ik vond het echt wel leuk! Niets vooraf plannen, gewoon kijken van 'oh een lantaarnpaal, nu ga ik even sneller lopen tot aan die boom daar'. Erg leuk om te doen, een klein beetje uitdaging, maar doenbaar omdat je zelf alles bepaald. Ik heb het wel rustig gedaan, dus gezorgd dat ik toch 10 minuten gewoon gelopen had en nog 10 minuten erna had om mijn hartslag terug iets rustiger te laten worden. Maar ik denk dat ik vanaf nu elke week toch minstens 1 zo een loopje met fartleks ga invoeren. Een loopje van 30 minuten wel te verstaan, ik ga dat niet doen in mijn lange loopje in het weekend.

Zondag 28/02

Het was tijd voor mijn lange loopje en deze keer voor de 1e keer 50 minuten (ja, ook al Jeffing). Ik verleng elk ander weekend met 5 minuten, met het andere weekend dan herhaling. Ik denk / hoop dat dat toch rustig genoeg is, dat ik geen blessures riskeer. Soit, ik was er aan begonnen en vervelend, er liepen plots 2 andere lopers achter me. Ze liepen een heel klein beetje sneller dan mij, maar dat maakte dat het dus wel even duurde dat ze achter / naast / voor mij liepen. En laat ik me nog gemakkelijk kunnen laten beïnvloeden door anderen. Gewoon hun stappen horen en ze zien stilletjes aan weglopen van me, maakte dat ik problemen had om mijn eigen tempo aan te houden. Gelukkig gingen ze na X tijd een andere kant op. Maar dan kwam ik op een smal pad 2 andere lopers tegen, die naast elkaar liepen en heel de breedte van het pad innamen. En natuurlijk was hun gesprek té belangrijk om even voor 2 seconden achter elkaar te gaan lopen. Vriendelijk... not. Anyhow, daarna heb ik van niets meer last gehad.

Alleen liep ik blijkbaar sneller dan mijn aangename tempo, ik had na een tijdje dat gevoel en mijn horloge zei het achteraf ook. Maar ik voelde me goed, het lopen ging goed, dus ok misschien kan ik gewoon ineens sneller lopen? Dat was tot minuut 40 ongeveer en dan brak mij het sneller lopen zuur op. Plots wilden mijn benen een dutje doen en moest ik echt vechten om nog vooruit te raken. En ok, ik heb mijn 50 minuten uitgelopen, de laatste 10 minuten dan wel puur op karakter.

Maar dat is toch iets dat ik nog moet leren, om beter aan te voelen hoe snel ik ga. Ik zou mijn horloge kunnen instellen om mijn snelheid te tonen, maar ik heb geen zin om elke minuut op mijn horloge te kijken. Dat zal tijd nodig hebben vermoed ik en ervaring voor ik de snelheid echt zal kunnen inschatten...

Morgen weer een 30 minuten loopje, waarschijnlijk weer met fartleks :D
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Ik heb me ook eens bezig gehouden met uit te rekenen hoe lang ik nog met mijn slofjes kan doen.
Van internet uitgaande, hou ik rekening met 1000 km levensduur en -10% voor elk jaar (en het gebruik natuurlijk).
Dan kom ik ONGEVEER uit op de volgende, ik zeg ongeveer want ik heb de exacte kilometers niet meer van mijn vorige loopavontuur.
Ik heb er een slagje naar geslagen, maar dat moet ongeveer overeenkomen. Heb meer km geschat dan het zal geweest zijn.

Asics roze (mijn huidige loopslofjes): nog 260 km
Nike Pegasus zwarte (loopslofjes aan zee): nog 478 km

Dat betekent dat ik in juli ongeveer nieuwe loopslofjes zal moeten gaan kopen voor thuis.
Welke ik bij de Addict Store zal gaan kopen waarschijnlijk, met opmeting enzo.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Je beweegt in elk geval wel. Heel goed.
Schoenen.....
Daar heb je zoiets.
Ja, eens zul je er aan moeten geloven.
Ik loop al jaren op mizuno.
Dus ik weet waar ik op loop en koop online.
Dat scheelt voor mij zo'n 60 euro. De 60 euro steek ik in ander hardloop gear.
Maar jij bent er nog niet aan toe. Wel is het prettig om al voor de aflooptijd van oude schoenen al nieuwe aan te schaffen. Dan kan je ze alvst inlopen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie