Pijn scheenbenen, net gestart met lopen

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Lau21
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2018, 11:40

Pijn scheenbenen, net gestart met lopen

Bericht door Lau21 »

Hallo,

Heel recent ben ik gestart met lopen, met als doel om dit iedere week zeker een keer te doen. Gisteren was het de derde week op een rij dat ik ging lopen. Het lopen zelf gaat eigenlijk wel goed, momenteel loop ik een vijftal kilometer en het lukt me zonder al te veel moeite om deze uit te lopen. Wonderbaarlijk zit mijn basisconditie volgens mij dus wel goed. Wel begin ik last te krijgen van mijn scheenbenen, wat me doet vermoeden dat ik toch te hevig gestart ben.

Op het internet vind je vele loopschema's die rustig opbouwen, alleen steunen de meeste schema's op 3 maal per week kleinere afstanden lopen (afwisselend met enkele minuten stappen). Voor mezelf is het moeilijk om 3 momenten per week in te plannen omdat ik naast het sporten ook nog vele andere dingen in mijn vrije tijd plan. Ik vrees dus dat wanneer ik dit zou proberen inplannen, het moeilijk wordt om dit langere periode vol te houden.
Is er een manier om het lopen toch enigszins op te bouwen hoewel ik dus maar 1 keer per week kan gaan lopen? Hoe pak ik dit het beste aan? Zijn er andere tips om de kans op loopblessures te minimaliseren?

Alvast super bedankt voor wat tips!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Pijn scheenbenen, net gestart met lopen

Bericht door martmarbus »

Hallo

Iedere beginende loper krijgt in zijn of haar beginfase last van pijntjes. Wat heel logisch is.
Omdat het lichaam toch zal moeten wennen aan de bewegingen waarbij er spieren en pezen worden geactiveerd die voorheen lekker hebben kunnen rusten.
Maar bij scheenbeen pijnen ligt het vaak aan het schoeisel.
Je loopt nu al 5km per keer wat voor de beginner al erg veel is en als je dat dan ook nog 2 tot 3X per week doet is dat zeker veel.
Vraag: heb je oude of loop je op nieuwe schoenen?
En als je op nieuwe schoenen loopt, heb je je voeten laten opmeten door middel van een filmpje enz?
Ik denk dat je op oude of verkeerde schoenen loopt.
Als het nieuwe schoenen zijn, dan zou ik terug gaan naar de zaak en opnieuw laten opmeten.
Nu je last van je scheenbeen hebt zou je het beste meer moeten rusten voordat je aan de volgende loop sessie begint.
Waarbij het mooiste zou zijn als je rust totdat de pijn over is.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Lau21
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2018, 11:40

Re: Pijn scheenbenen, net gestart met lopen

Bericht door Lau21 »

martmarbus schreef:Hallo

Iedere beginende loper krijgt in zijn of haar beginfase last van pijntjes. Wat heel logisch is.
Omdat het lichaam toch zal moeten wennen aan de bewegingen waarbij er spieren en pezen worden geactiveerd die voorheen lekker hebben kunnen rusten.
Maar bij scheenbeen pijnen ligt het vaak aan het schoeisel.
Je loopt nu al 5km per keer wat voor de beginner al erg veel is en als je dat dan ook nog 2 tot 3X per week doet is dat zeker veel.
Vraag: heb je oude of loop je op nieuwe schoenen?
En als je op nieuwe schoenen loopt, heb je je voeten laten opmeten door middel van een filmpje enz?
Ik denk dat je op oude of verkeerde schoenen loopt.
Als het nieuwe schoenen zijn, dan zou ik terug gaan naar de zaak en opnieuw laten opmeten.
Nu je last van je scheenbeen hebt zou je het beste meer moeten rusten voordat je aan de volgende loop sessie begint.
Waarbij het mooiste zou zijn als je rust totdat de pijn over is.
Super bedankt voor je reactie!
Ik loop momenteel 1 keer per week 5 km, alleen vertrekken de meeste loopschema's met een rustige opbouw met 3 keer per week kortere afstanden lopen. Dit maakt dat ik niet goed weet op welke manier ik een opbouw kan creëeren in het lopen, gezien ik maar 1 keer per week kan gaan lopen. Ik ben dus nog een beetje mijn weg aan het zoeken :-)

Ik loop momenteel op loopschoenen van Nike, deze zomer gewoon online aangekocht. Oud zijn ze dus niet, maar misschien wel niet de schoenen die bij mij passen zoals jij denkt? Als ik het goed begrijp laat ik dus best eens zo een filmpje maken om de juiste schoenen te vinden mocht ik nog last blijven hebben?

Bedankt voor je tips!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Pijn scheenbenen, net gestart met lopen

Bericht door martmarbus »

Een goede hardloopwinkel heeft de juiste meet apparatuur om je voeten en de stand van je voeten te meten.
Dat meten is kosteloos.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie