Hardloopblessure: iliotibiale bandsyndroom (ITBS)

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Hardloopblessure: iliotibiale bandsyndroom (ITBS)

Bericht door martmarbus »

Bron: Runners world
Afbeelding

Hardloopblessure: iliotibiale bandsyndroom (ITBS)
Een geïrriteerde IT-band is een bekende lopersblessure. Wat zijn de symptomen en kan je ze voorkomen?

De iliotibiale band is de peesplaat die ligt langs de buitenkant van de dij, van de heup tot de knie. Te veel of te snel opgevoerde training, lopen op een schuin aflopend wegdek of O-benen kunnen de oorzaak zijn van de zogeheten lopersknie. ITBS omvat 12 procent van de hardloopblessures.

Wie loopt er risico?
Hardlopers die ITBS ontwikkelen kunnen overproneren, beenlengteverschil hebben of last hebben van zwakke heupabductoren en bilspieren. Als je heupbeweging niet goed gestuurd worden, dan rekt je IT-band bij je hardlooppas, en dat kan gaan irriteren.

Kan je ermee door blijven lopen?
ITBS staat bekend als een hardnekkige, zeurende blessure. Neem twee dagen rust, loop een week lang minder kilometers en je kunt een ernstige, totale opflakkering vermijden. Als je de eerste symptomen negeert en doorgaat met je gebruikelijke aantal trainingskilometers en intensiteit, kun je het verergeren.

Revalideer
Versterk de spieren aan de buitenzijde van de heup met zijwaartse passen, zijwaartse beenlifts en squads met één been. Gebruik een foam roller voor en na je training: ga op je zij liggen, laat de buitenkant van je dij bovenop de roller rusten en rol je IT-band van je knie tot je heup. Stevig wandelen en fietsen kan ITBS verergeren. Doe in plaats daarvan aan zwemmen, aquajoggen en gebruik rustige cardiotraining.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie