blij met de polar :-)

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Ria »

yes! helemaal gelijk Dimi! Mijn partner speelt tennis en squash. En met de nodige duvelkes achteraf komt dit zeker op het dubbele neer .. goed argument ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Hellothere »

Ria schreef:oeps... even de prijs opgezocht..... 250,- euro ???!!!
zal dan toch maar eerst beetje sparen...
tenzij..; Hellothere..?? :P
Ach, de RS400 heeft wel alle toeters en bellen, en zoals ik reeds aanhaalde (zie topic lopen met een hartslagmeter) hangt het er volledig vanaf wat je ermee wil doen.
Je hebt hartslagmeters van 500 €, je hebt er van 20 € , en alles wat daar tussenligt :-)
De goedkoopste hartslagmeters doen enkel en alleen wat hun naam zegt, je hartslag meten (tenminste als je niet in de buurt komt van iemand anders met een hartslagmeter) en dat is het dan wel ongeveer.
De duurste hebben alles, GPS, foodpods, afstandsmeting, draadloze verbinding met USB, software om je trainingsresultaten te analyseren, je kan het zo gek niet bedenken of het zit er in :-)

Ikzelf loop met een Polar Poweredge die vele jaren geleden 150 € kostte, maar niet meer in de handel te verkrijgen is.

Zelf stel ik maar 4 eisen aan een hartslagmeter :

1. Gecodeerde transmissie : Hierdoor leest de hartslagmeter uitsluitend uw zender (borstband). Reden is dat ik regelmatig andere cardiotraining doe in de fitness, en ik niet gestoord wil worden door mijn buurman met een hartslagmeter. Is natuurlijk ook een voordeel als je bijvb.in groep loopt, maar niet echt nodig als je alleen loopt (of ver weg genoeg van andere lopers).
2. Polar : Zelfde reden, voor de fitness. Is compatibel met de meeste toestellen daar. Kan ik daar fietsen, cross-trainen en bij hééél slecht weer lopen zonder dat ik op die toestellen de sensoren moet vasthouden (wat zeker op een loopband niet altijd evident is). Ook hier, als je de hartslagmeter uitsluitend gebruikt om buiten te lopen, of je geen toestellen gebruikt is dit natuurlijk geen must.
3. Own zone / hartslagzone bewaking : Door middel van een fittest (of net in rust) kan de won-zone, trainingszone bepaald worden, en als je buiten je zone traint (< 60 % > 75 %) geeft de hartslagmeter een geluidssignaal. Is nice to have. Het geluidssignaal hoor ik toch niet wegens MP3, en na zovele jaren weet ik (voel ik ongeveer) als ik in de juiste zone train. dus eigenlijk kijk ik nu niet zoveel meer op die hartslagmeter.
4. Opslag trainingsgegevens : Gezien ik redelijk op gevoel loop, kijk ik niet zoveel op de hartslagmeter, als beginnend loper doe je dat uiteraard beter wel. Wat ik wel belangrijk vind is, dat ik nadien enkele statistieken kan opvragen (gemiddelde + maximale hartslag, duur binnen de hartslagzone, gebruikte calorieën). Die calorien zijn ook niet zo vreselijk belangrijk (en ook niet altijd betrouwbaar), maar motiveert wel naarmate je vordert en sneller en verder kan lopen. Ik vind het in elk geval toch altijd leuk dat cijfertje te zien nadien, weet ik ook hoeveel pinten ik in de zomer, na het lopen, op een terrasje mag drinken om mijn training te compenseren :lol: :lol:

Soit, als je een instapmodelletje zoekt als recreatieve loper heb je bijvb. de Polar FT2, die de meeste van bovenstaande functionaliteiten bevat. Berekent de calorieën, is gecodeert, bewaakt de hartslagzone, kan die ook automatisch bepalen, en je kan nadien een overzicht van je trainingsresultaten vragen. Prijs : 60 euro.

Als je natuurlijk ooit langere wedstrijden gaat lopen, en je wilt echt via computer je trainingsresultaten plannen, opvolgen, doorsturen, .. statistieken over termijn maken, afstanden "random" lopen (wisselende parcours, dus afstanden meten), dan is het toestel van Ann zeker een van de betere keuzes.

Of om een lang verhaal kort te maken, afhankelijk van je doelstellingen betaal je voor zo'n ding wat je wil.
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: blij met de polar :-)

Bericht door henriette »

als je maar een klein budget hebt,en er niemand is die je sponsort, is dit soort hartslagmeters gewoon een onbetaalbare droom :(
ik ben voortdurend met mijn tijd en snelheid bezig, maar ik ben al blij als ik mijn schoenen kan betalen! lopen is toch niet zo'n goedkope sport als je er echt mee wil bezig zijn!
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Dimi »

henriette schreef:als je maar een klein budget hebt,en er niemand is die je sponsort, is dit soort hartslagmeters gewoon een onbetaalbare droom :(
ik ben voortdurend met mijn tijd en snelheid bezig, maar ik ben al blij als ik mijn schoenen kan betalen! lopen is toch niet zo'n goedkope sport als je er echt mee wil bezig zijn!
vind ik ook hoor maar goedkoop is relatief he. Als je echt wekelijks een 3tal trainingen doet mag je volgens mij toch ieder jaar een nieuw paar schoenen kopen. Daarenboven lopen de meeste mensen naakt want niemand praat er hier over de kosten van een broek, trui, vest, regenfrakske, muts, handschoenen, short ed.
Nu, feit is wel dat het een van de goedkopere sporten is he(tenzij je schaken echt echt als een sport wilt bekijken, of denksport :P). Ik denk niet dat je veel sporten zult vinden waar je minder geld aan kwijt bent. Ik wil anders eens al de onkosten van het afgelopen jaar publiceren die ik had om te fietsen :D Dat zal toch zeker tegen de 1000€ uitkomen.
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: blij met de polar :-)

Bericht door henriette »

1000 euro? amai, zoveel geef ik amper uit aan onze 4 fietsen :o
ik ga nu wel investeren in betere banden en materiaal,omdat we ook gaan fietskamperen, maar kleding koop ik enkel als er zeer grote kortingen zijn.
ik zoek in de solden altijd naar zeer goede loopschoenen, gelukkig hebben we hier een nike-store waar je het hele jaar door koopjes kan doen; ze zeggen dat de air pegassus zeer goed is,en die kost daar goed 50a 60 euro. zo kan ik me ook goed schoeisel veroorloven.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Hellothere »

Tja, ik was tot voor een paar jaar fervent mountainbiker, toertochtjes, Houffalize elk jaar, zo nu en dan een marathonneke, en jaarlijks een weekje gaan afzien in Italie, Oosternrijk of Winterberg.
Als ge rekent dat een lichtgewicht MTB fietke zo'n 3000 € kost, daar dan nog de benodigde fietskledij en andere uitrusting (Camelbak, zomer-/winter, reservemateriaal), dan ben je ook al gauw 4000 € of meer verder, en dat materiaal ziet dan ook nog verschrikkelijk af. Heb mijn fiets enkele weken geleden van stal gehaald om in de zomer recreatief nog wat te rijden, maar eerst nog even in de fietswinkel gepasseerd, zat speling op de trapas, en lekkage op de voorvork (die hiervoor naar de fabrikant moest gestuurd worden), kostprijs 300 €, om die fiets weer "zomerklaar" te krijgen (en dan mag ik nog geen brokken maken).
Ik heb ook jaren getennisd en gesquasd. Schoentjes voor de squash met heldere zool, schoentjes voor buiten voor tennis, indoorschoenen voor tennis, ik had bovendien de slechte gewoonte om met de regelmaat van een klok een raket in frennen te kloppen (zeker bij het squashen) en daarbij lidgelden, huur terrein, ... en daar zit je ook gauw ettelijke honderden euro's per jaar verder.

Momenteel doe ik naast het lopen ook nog aan fitness (cardio + kracht) en ook hier ben ik aan lidgelden alleen zo'n 600 € per jaar kwijt.

Wat ik maar wil zeggen (en da's ook Dimi's boodschap) is dat de kost van lopen als sport echt peanuts is. Gezien alle andere sporten die ik doe (of gedaan heb), heb ik inmiddels wel een flinke garderobe uitgebouwd, dus de enige investering zijn schoenen, waar ik jaarlijks zo'n 120-150 € aan kwijt ben (ik moet in de iets prijziger categorie gaan omdat ik een flinke correctie nodig heb qua anti-pronatie).

Koop ik eens T-shirtjes of shortjes bij is dat ook in de solden bij Decathlon of zo, en in de winter gebruik ik een jogging die ik een eeuwigheid geleden heb gekocht.

Dus hier moet ik Dimi gelijk geven, behoudens schaken of kruiswoordraadsels invullen is lopen echt wel, met veel voorsprong, de goedkoopste sport die ik ooit beoefend heb.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Dimi »

Henriette,

ik fiets op jaarbasis (met woon-werk verkeer erbij) zo een 15000km/jaar in weer en wind. Eens de winter goed en wel gepasseerd is, is onderhoud van de fiets vrij minimaal. Dit beperkt zich dan tot om de 3 a 4000km een nieuwe cassette en kettign (100€) Om de 2000km nieuwe bandjes (lang leve onze mooie wegen) en dat zijn er van 30€ het stuk. In de winter vliegen de bandjes, kettingen en cassettes erdoor als zoete broodjes door het zout. Dan heb je nog de gewone onderhoudskosten zoals hellothere aangeeft. Dan heb je nog eens lidgeld, een of meerdere georganiseerde tochten waarbij je moet betalen. Drinkpullen (verslijten zeer vlug), schoenplaatjes, remblokjes. Tzijn allemaal geen grote kosten he, maar als je dat eens allemaal samentelt op jaarbasis is dat toch wel veel hoor. En ieder jaar is er wel een of meerdere kledingstukken aan vervanging toe (door valpartijen of gewoon door slijtage) en de eerlijkheid gebied me toch te zeggen dat ik in het duurdere segment kleren koop want de fietskleren van Decathlon gaan nog veel minder lang mee
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: blij met de polar :-)

Bericht door Hellothere »

Dimi schreef:...want de fietskleren van Decathlon gaan nog veel minder lang mee
Was ik nog vergeten te zeggen :-) Net als de schoenen maak ik voor fietskledij ook een uitzondering (zeker voor de broeken). Als je een aantal uurtjes op dat zadel zit, heb ik ook graag dat daar een fatsoenlijk zeem tussenzit ;) Tot voor kort was ik secretaris van onze MBT club, en daar zweerden we bij Bioracer. Iets duurder, maar nog geen spijt van gehad. Echt wel degelijk materiaal, en wel nodig. Bij het mountainbiken hoort een valpartij of een botsing met een boom of prikkeldraad er jammer genoeg ook wel eens bij, en dat komt de levensduur van de kledij inderdaad ook niet altijd ten goede.
Plaats reactie