Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Amber07
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 12:06

Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door Amber07 »

Hoi iedereen!

Net een tweede keer gelopen met start to run. Voor de tweede maal les 1 genomen omdat ik nog maar net 2 minuten kan volhouden, laat staan 3 :D Of is dit geen goed idee?

Mijn eerste resultaten voor 20min in totaal: 2,39km, 7,1 km/u en 170kcal verbruikt. Vandaag waren mn resultaten: 2,40km, 7,2km/u en 177kcal verbruikt. Ik heb geen flauw idee in welke mate dit goed of net barslecht is :) Ik ben dan ook een echte beginner :D . Heb wel nog wat spierpijn van afgelopen zaterdag de eerste keer te lopen, met als resultaat dat ik vandaag 2 keer in de sessies van 2 minuten lopen, net een 3tal seconden vroeger begonnen ben met wandelen omdat ik niet meer kon :cry:

Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

Groetjes
Amber
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door BlackScorpion »

Hoi,

Ik heb STR in groep gelopen met een atletiek vereniging en zij hadden een eigen schema.
In dit schema moesten we voor de 1e les vb. enkel 1 minuut lopen met 3 minuten stappen ofzoiets.
Ik denk dat dit misschien meer haalbaar is voor beginners (zoals mij toen), als je wil, kan ik je dat schema eens doorsturen.
Ik heb wel enkel maar voor enkele weken, ik ben de rest kwijt, maar misschien dat je eerst die eerste lessen kan lopen als training voor de STR te beginnen.
Dit schema wordt wel op de duur zwaarder dan het echte STR schema van Evy.

Doei,
Blacky
Amber07
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 12:06

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door Amber07 »

BlackScorpion schreef:Hoi,

Ik heb STR in groep gelopen met een atletiek vereniging en zij hadden een eigen schema.
In dit schema moesten we voor de 1e les vb. enkel 1 minuut lopen met 3 minuten stappen ofzoiets.
Ik denk dat dit misschien meer haalbaar is voor beginners (zoals mij toen), als je wil, kan ik je dat schema eens doorsturen.
Ik heb wel enkel maar voor enkele weken, ik ben de rest kwijt, maar misschien dat je eerst die eerste lessen kan lopen als training voor de STR te beginnen.
Dit schema wordt wel op de duur zwaarder dan het echte STR schema van Evy.

Doei,
Blacky
Hoi! Alvast bedankt voor je reactie! Ik twijfel of ik vanavond ook zal gaan lopen, want ik ben toch wat ontgoocheld over gisteren dat ik het niet volgehouden heb, of is dit geen goed idee? Dat zou super zijn moest je dat schema eens kunnen doorsturen.

Groetjes
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door fann »

In het begin is het eigenlijk niet nodig om te kijken naar je afstand en je gelopen snelheid... De bedoeling van de STR is dat je een half uur leert lopen aan een stuk zonder blessures op te lopen. Snelheid is totaal irrelevant....

Het is ook de bedoeling dat je je rustdagen respecteert. Dus indien mogelijk om de andere dag lopen. Lopen is intensief zowel voor je spieren en gewrichten als voor je conditie. Te snel te veel willen doen geeft veel kansen op blessures en dan ben je nog verder van huis.

Succes !!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door BlackScorpion »

Teleurstelling gaat er altijd wel eens bijkomen.
2 of 3 weken geleden liep ik 7 km in 1 stuk (op asfalt).
Vandaag raakte ik niet voorbij 3 km (ik ben echt geen pisteloper...).

Kan je me je mailadres even doorgeven in een pb (prive berichtje)?
Dan stuur ik je het schema (deel van toch).
Amber07
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 12:06

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door Amber07 »

fann schreef:In het begin is het eigenlijk niet nodig om te kijken naar je afstand en je gelopen snelheid... De bedoeling van de STR is dat je een half uur leert lopen aan een stuk zonder blessures op te lopen. Snelheid is totaal irrelevant....

Het is ook de bedoeling dat je je rustdagen respecteert. Dus indien mogelijk om de andere dag lopen. Lopen is intensief zowel voor je spieren en gewrichten als voor je conditie. Te snel te veel willen doen geeft veel kansen op blessures en dan ben je nog verder van huis.

Succes !!
Hoi!

Alvast bedankt voor uw reactie en de tips! Het is wel zo dat ik mij wat teveel focus op de resultaten zoals snelheid enzo. Je kan inderdaad niet alles in 1 keer willen. Kan maar blijven mn best doen! Heb dan gisteren inderdaad niet geweest gaan lopen en een rustdag gehouden zoals moest volgens het schema. Vandaag zal ik wel terug lopen, ben benieuwd :)

Groetjes
Amber07
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 12:06

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door Amber07 »

Hoi!

Even een update :) daarnet terug gaan lopen, les 1 en deze ging al beter dan eergisteren! Toen kon ik de 2 minuten niet uitlopen maar nu wel :D voor velen onder jullie een piece of cake maar voor mezelf toch een kleine overwinning :D Misschien nu overgaan naar les 2 of nog 1 maal les 1 herhalen?

Groetjes!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door BlackScorpion »

Ik heb je een mail gestuurd ;)
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door martmarbus »

Heel goed. Gewoon lopen zoals jij vindt dat het lekker gaat.

Tip:
Kleed je niet te warm
De temperatuur zakt dan wel, maar tot +10 ͦ C kan je gewoon in korte broek en shirt lopen.
Je bent sneller warm gelopen dan je denkt.

Let niet op snelheid of hartslag of calorieën>
Gewoon in een gelijkmatig tempo proberen te lopen.
Het hoeft helemaal niet snel te gaan.
Mits je de bus moet halen, maar dan moet je eerder van huis gaan :D
De meeste beginners met een standaard lichaamslengte lopen in het begin rond de 7km/u
Dat gaat na verloop van tijd vanzelf wel iets sneller worden.( denk daarbij aan les 20 en verder)
Neem je tijd. als je met lopen begint start dan rustig op. Bijv. iets steller dan stappen en versnel dat rustig aan naar jou prettigste tempo.
Geloof me, overdaad schaadt. En bij te snel gaan is de kans op beginners blessures groter.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Tweede maal start to run, tips gevraagd :)

Bericht door Saskia1982 »

Het meeste is denk ik wel gezegd.. Rustdagen zijn de dagen dat je spieren herstellen en sterker worden, dus heel belangrijk! Verder lekker rustig opbouwen en indien nodig lessen herhalen tot ze goed aanvoelen. Verder helpt het als je let op je ademhaling, probeer het uitademen te verlengen.. Als je eenmaal gewent bent om goed te ademen tijdens inspanning scheelt dat al een heel stuk, uiteindelijk leert je lichaam zelfs te herstellen terwijl je nog rustig loopt en hoef je helemaal niet meer tussendoor te wandelen. Verder heeft het vooral veel tijd nodig om een basis op te bouwen en ook af en toe een dip is heel normaal, iedereen heeft wel eens een slechte dag ertussen ;)
Veel succes en vergeet vooral niet om het ook leuk te vinden!
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Plaats reactie