Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door BlackScorpion »

Hoi hoi,

Ik ben een vreemd persoon, ik loop veel liever op asfalt dan op een gravelpiste en ik heb na het lopen op een piste ook veel last van mijn knie, wat ik niet heb op asfalt.

Nu kan ik enkel in het weekend terecht op het asfalt om te lopen en ook enkel maar tot november (vanaf april terug), dus zoek ik een alternatief om toch niet te moeten stoppen met lopen.
Daarom ben ik aan een loopband aan het denken, zowiezo ga ik een paar keer een loopband proberen in de fitness voor ik er zelf een zou kopen.

Maar, wat vinden jullie van het lopen op een loopband in vergelijking met asfalt of een gravelpiste?
Ik bedoel dus puur op ondergrond, demping, etc., rekening houdende dat ik veel beter loop op asfalt dan op een piste.

Alvast bedankt!!
Evy
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door fann »

Ik weet niet zo veel van loopbanden, ik gebruik ze enkel als het écht niet anders kan - op vakantie bv.
Maar je kan toch overal op asfalt lopen ? Gewoon voordeur dicht en vertrekken...
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door BlackScorpion »

Niet echt, ik woon in een nogal zeer drukke buurt en krijg snel last van de uitlaatgassen tijdens het lopen. Niet aangenaam. Plus de 101 lichten die je tegenkomt. En als het straks donker is tegen dat ik thuis kom, ga ik zeker niet in mijn buurt lopen, too creepy!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik heb geen recente ervaring met loopbanden. Ik heb er vroeger nog op gelopen en deed het niet graag. Als je er zelf een wil kopen zou ik zeker gaan voor kwaliteit want als dat ding na enkele loopsessies al begint te rammelen ben je gezien. Het nadeel van een gravelpiste is dat je steeds moet rondjes lopen maar qua demping is ze toch veel beter dan asfalt.
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door BlackScorpion »

Als de demping op een piste zoveel beter is dan asfalt, hoe komt het dan dat ik na een loop op de piste bijna een week in de lappenmand lig en op asfalt zo goed als niets problemen heb? Me is weird, me knows...

Qua loopband, zowiezo ga ik eerst een maand of 2 in een fitness proberen en zien wat het zegt voor ik aan kopen denk. Maar vroeg me af waar een loopband qua gevoel ligt tov gravel en asfalt.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik denk dat je lopen op een band kunt vergelijken met gravel of beter nog tartan. Een ander voordeel is dat je een mooi strak tempo kan aanhouden, wanneer je hem op bv 10 km/u zet, dan loop je ook 10 km/u, op straat varieert dat naargelang de staat van het wegdek. Een ander voordeel is dat je op dezelfde ondergrond loopt, je moet geen stoep op en af lopen, je hebt geen onverhard onder je voeten enz. Je hebt altijd wind achter :mrgreen:
Wat je lappenmand betreft kan het misschien zijn dat je, doordat gravel meer demping geeft en zo je voeten minder ondersteunt, je voeten meer scheef lopen.
Kan het misschien zijn dat je teveel wilt? Ik heb er eens je dagboek erbij genomen en zie dat het nog maar recent is dat je problemen hebt, daarom denk ik dat je last hebt van overbelasting.
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door BlackScorpion »

Overbelasting? Maar ik loop bijna niet meer sinds het zo warm was, tot mijn grote spijt. De voeten kunnen wel een probleem zijn, ik heb zware platpootjes en overpronatie. Ik ben wel sneller moe en verzeerd. Voor de rest voel ik me ok. 17/10 nog eens een bloedonderzoek (moet elk half jaar bloedonderzoek om mijn reuma in het oog te houden en laat telkens ineens de rest checken), ben eens benieuwd naar de uitslag. Ben sinds januari vegetariër, hoop dat dat niets met mijn vermoeidheid te maken heeft. Maar tot eind augustus ging alles prima, beter dan goed eigenlijk.

Na het werk eens inlichtingen gaan nemen in de fitness. Zaterdag of zondag de polders nog eens in. Eens zien wat dat zegt...
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Gevoel loopband vs asfalt vs gravelpiste

Bericht door Holenmens »

Of het ene beter is dan het andere is moeilijk te zeggen. Het is in elk geval wel anders. Dus als je jaren op asfalt hebt gelopen en je gaat plotseling door houtsnippers ploeteren dan heb je wel een andere belasting. Langzaam overstappen van ondergrond is aan te raden.
Plaats reactie