Dagboek JackoBond

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door zoefje »

Top!!!!! Dat is nu nog eens dubbel genieten van het lopen, geen pijn, heerlijk!
De 10 mijl bereikt!!! :D
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Ik ben voor de opbouw naar de urban trail in Gent bezig met het STR schema van Evi 5-10 km.
De trainingen met de atletiekclub laat ik nog even voor wat ze zijn, het tempo ligt nog nét iets te hoog voor mij om met de vingers in de neus mee te kunnen.

Vorige zaterdag heb ik voor het eerst een intervaltraining met Evi gedaan. Best wel hilarisch, maar no way dat ik op straat 3 min op en neer ga springen :lol:
Ik doe mijn eigen opwarming wel, 10 minuten rustig inlopen en stretchen. Daarna nog een 5tal minuten rustig inlopen en dan aan de versnellingen beginnen.

Ging goed, en ik heb het ook goed verteerd want dat is toch altijd een beetje mijn angst: blessures door interval... Het enige wat ik nog moet leren doseren is de
snelheid tijdens de versnelling. Van 7 km naar 10 km/uur is net iets te veel. MIjn intervallen waren dit weekend 8 x 100m en ik kon dat toen nog goed volhouden maar eens dat wat meer wordt.... Het vervelende is dat mijn Polar mij niet kan volgen dus op mijn horloge moet ik op dat moment niet rekenen qua snelheidsindicatie :lol:

Vanavond een loopje van 30 min, proberen om een iets sneller tempo vast te houden(7.5). Let's hope for the best, de zon is alleszins al van de partij :)
Even a bad run is better then no run at all!
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door fann »

Hi

wij warmen ook niet al huppelend op hoor, zachtjes inlopen is ook goed - als het zo koud is als nu doen wij dit 15 minuten

Als je basissnelheid 7 is, moet je niet perse versnellen tot 10 per uur hoor...
Bedoeling is dat je je hartslag in zone 3 brengt (of zo dicht mogelijk er tegen toch), niet dat je doodvalt - het is ook belangrijk dat je alle versnellingen kan doen en je dan bij de eerste kapotlopen leidt ook tot niet.

Bv mijn snelheid zone 1 bij lange duurloop is rond de 8 km per uur, zone 2 ligt ergens tussen de 9,5 en 10 en zone 3 rond de 10,5. Ik kan (en mag van de trainer) niet ineens van 8 naar 12 bv

De zone 2 loop die je wil doen moet je wel echt korter houden dan je zone 1 loop - vergeet ook niet om ook voor je zone 2 loop eerst een minuut of 10 traag op te warmen en daarna nog een 5 tot 10 tal minuten uit te lopen aan een laag tempo.

Succes !!
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Bedankt voor de tips Fann!

Snelheid doseren is wat moeilijk in't begin maar oefening baart kunst hé ;)

Mijn zone 2 loopje heb ik vandaag afgerond ipv gisteren.

Bij mijn trage duurloopjes bedraagt mijn gemiddelde snelheid 6.8 - 7 km
Bij de kortere intensere duurloopjes zoals die van vandaag heb ik de snelheid wat opgedreven waarbij mijn gemiddelde snelheid 7.8 Km bedroeg.

Mijn Polar gaf maximale training aan gedurende 22 min van de 30 :o Mijn hartslag lag uiteraard ook hoger dan bij mijn trage duurloopjes. Ik heb de gemiddelde hartslagen nog niet bekeken, doe ik eerstdaags wel eens maar ik denk dat het makkelijk 10 slagen per minuut scheelt. Voelde het verschil in intensiteit zeer goed maar langs de andere kant was ik ook zeer snel gerecupereerd na het lopen. Totaal niet doodop, gewoon "sportief moe" zal ik maar zeggen :)

Ik denk eraan om voor mijn intervallen versnelling te houden op 8.5 km. Ik ga dat proberen en Ik zie wel hoe dat loopt.

Nu weer rusten en de volgende training wordt een langzame duurloop van 45 min.

Als ik de snelheden zie van alle andere lopers hier, ik kan er maar niet bij dat ik na 1 jaar lopen nog altijd geen progressie zie :( Nu ja, ik sleep ondertussen na 2 maanden al 7kg minder lichaamsgewicht mee, da's ook al iets ;)
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door martmarbus »

JackoBond schreef:Bedankt voor de tips Fann!
Als ik de snelheden zie van alle andere lopers hier, ik kan er maar niet bij dat ik na 1 jaar lopen nog altijd geen progressie zie :( Nu ja, ik sleep ondertussen na 2 maanden al 7kg minder lichaamsgewicht mee, da's ook al iets ;)
Dat gaat snel.
Sneller dan een Sonja dieet.
Je bent weer goed bezig. Toppie
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Niet kijken naar de snelheid van anderen, dat geeft alleen maar frustraties :P
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Het is zelfs geen dieet dat ik toepas maar gewoon een andere manier van eten(volgens principe dat Pascale Naessens hanteert)

Groenten gecombineerd met vis of vlees of koolhydraten(pasta, rijst, quinoa...)
Ok, ik snoep ook quasi niet meer, maar dat in combinatie met bewegen... gaat duidelijk als een trein!

Juist, anderen sneller zien lopen kan frustrerend zijn ja. Ik zou beter mijn nick hier veranderen in 'Slakske' :lol:
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ok, kruipen maar :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door fann »

Als ik de snelheden zie van alle andere lopers hier, ik kan er maar niet bij dat ik na 1 jaar lopen nog altijd geen progressie zie :(
Ik heb eigenlijk het eerste jaar ook weing progressie gemaakt. Ik ben twee jaar geleden begonnen en ben bij de trage lopers van de groep. Verschillende mensen liepen na hun STR direct veel sneller en soepeler zag ik en ik vond dat ook heel frustrerend.

Ondertussen 'hang' ik zo'n beetje bij de middengroep, niet echt heel traag meer maar snel kan je me ook niet noemen. Maar veel mensen die toen zo 'snel' waren zitten nu wel geblesseerd thuis dus na elke loopsessie prijs ik mezelf voor het traag maar dapper volhouden :lol: :lol: :lol:

Proficiat met je 7 kilo minder, bij mij is er ondertussen 2,5 kilo af, nog 3,5 te gaan - wel zonder Pascale Naessens
Plaats reactie