Rotterdam Marathon 2015

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Dannieke »

Zondag 12 april was het zover: De Rotterdam Marathon!
Ik en m'n vriendin waren vrijdag al vertrokken zodat we de drukte voor waren. Diezelfde namiddag zijn we naar het Beurs World Trade Center gegaan om het startnummer al op te halen. 17179 was m'n nummer, wat een massa lopers ging dat geven...
Vrijdag en zaterdag hebben we nog wat gewandeld en gewinkeld met stops in onder andere de Urban Espresso Bar en New Rotterdam Café.
Achteraf gezien had ik die wandeling van 8km op zaterdag niet mogen doen, maar je kan moeilijk een hele dag op je hotelkamer zitten.
Ook die zaterdag: de Kids Runs en Mini Marathon van 4,2km. Ik stond eens langs de andere kant van de dranghekken. Maar wat een weer! Rukwinden, regen en kille temperaturen... het zat niet mee op zaterdag voor de lopers.

's Avonds het weerbericht goed gevolgd, en het zou prachtig loopweer worden op zondag. Oef!
Zaterdag avond hebben we nog de pasta party gedaan, waar je ook voor kon inschrijven. Ik heb geen bergen pasta gegeten omdat ik koolhydraten in poedervorm heb genomen de laatste dagen. Het was iets dat ik nooit had genomen, maar bergen pasta eten dat zou waarschijnlijk ook niet zonder risico geweest zijn. Na de party nog naar de 23e etage van het WTC-gebouw gegaan: wat een uitzicht!

Zondag om 6u30 opgestaan om een ontbijt te nemen rond 7u. Een kop ontbijtgranen met banaan, met daarbij nog een laatste portie carbo loader. Een paar bruine broodjes met mager beleg...meer kon ik niet op.
Daarna nog wat uitgerust op de kamer en me klaargemaakt om naar het startvak te gaan.
Ik was heel blij met het witte petje dat ik onlangs gekocht had en de sport(zonnen)bril op sterkte! Die zouden van pas komen, want wat een prachtig loopweer was het! Rond 14 graden, zonnig, beetje wind...

't Was even drummen naar het startvak, bijna geplet...maar eens op het Hofplein, was er ruimte zat. Iets voor de start om 10u weerklonk live Lee Towers die "You'll never walk alone" zong, een traditie op de Rotterdam Marathon, een speciaal moment.
De start was in 3 waves, om 10u de topatleten en wave 1, 10u10 Wave 2 en mijn wave 3 startte om 10u20.
Geen zandloperstart, dus dat ging allemaal vlotjes! De brede laan op de Coolsingel kon wel wat volk slikken.
Ik werd links en rechts voorbij gestoken door massa's lopers, maar ik liet me niet meeslepen...een blik op de Garmin...152bpm. Goed!

Al na 1,5km gingen we de Erasmusbrug op. Even een helling en daarna genieten van de massa supporters, die over heel het parcours stonden eigenlijk. Langs het Feijenoord stadion op km5, alles onder controle. Ik liep wat trager dan voorzien omdat er echt heel wat lopers voor en achter me waren, dat was het nadeel van de snelle start zonder zandloper. Het liet me toe om m'n hartslag netjes rond 150 te houden en af te wachten tot het wat rustiger werd. Na 10km ging het richting Havenspoorpad...bijna 4km rechtdoor over een smalle asfaltstrook van pakweg 2 meter breed met langs weerszijden een ongelijkmatige grasberm. Ik baalde op dat stukje! Ik kon amper voorbijsteken en moest dus een opgelegd tempo volgen dat iets trager was dan ik wilde. Hartslag was tegen 150bpm, maar ik had toen liever iets boven 150bpm gezeten, het klinkt onozel maar het is een wereld van verschil.

Richting 15km was ik iets achter op schema. 1:33:42, maar ik liep heel relax met veel overschot. Elke 5km was er trouwens een drankpost waar ik dankbaar gebruik van maakte, dat was heel mooi geregeld. De bekertjes hadden bovenin een wit rond sponsje met 2 inkepingen. Dat was dus drinken zonder geklots en met het laatste beetje water kon je het sponsje nat maken en je nek of hoofd wat opfrissen, super!

De weg werd terug lekker breed, dus tijd om het tempo wat op te drijven! 6min/km was het getal, bijhorende hartslag was 155 à 160, perfect!
Ik weet dat ik een gadget freak ben, maar die GPS horloge is echt een hulpmiddel op zo'n lange tocht :)

Van km 15 naar 25 heb ik heel constant gelopen met een hartslag die stilletjes aan steeg tot boven 160. De Erasmusbrug kwam terug in zicht rond km27, tijd voor een klimmetje! Wat een massa supporters weer zo richting centrum Rotterdam. Het is heel speciaal om diezelfde brug na 25km weer terug te zien. Maar het einde is natuurlijk nog niet in zicht daar.
Na de brug zakte de hartslag netjes terug naar 160.

Kilometer 30: ik begon een lichte pijn te voelen in mijn bovenbenen, maar niets erg. Ik kon mijn tempo aanhouden, hartslag tussen 160-165.
Sinds km15 waren alle tussentijden rond 6min/km, dus moest ik zo houden!

Kilometer 32: Nog wat meer pijn...moet nog wel even volhouden. Voor me liep Rebecca met haar coach of opa(?) Op z'n shirt stond Rebecca's P.A.
Daar maakte ik dan maar MIJN personal assistant van, want dat tempo was perfect 10km/u. Tot 35km ben ik zo blijven hangen.

Kilometer 35: Pijn...dat wordt nog even doorbijten. Hartslag mocht nog wel wat stijgen, dus ging ik richting 170bpm. Tempo lag toen op 5:50min/km, af en toe ging m'n tempo-alarm af (te snel), maar dat deed er nu niet meer toe.
Deze keer was ik het die links en rechts iedereen voorbij stak. Lopers, wandelaars...ik liep ze allemaal voorbij, ook lopers van wave 2 kwam ik tegen.

Kilometer 38: Hartslag bleef 170bpm... Toen hoorde ik een kerel roepen: "Komaan Danny" Super! Links van me wandelde Jan. Toen gebeurde iets heel leuk: werkelijk alle mensen langs de weg begonnen te roepen: "Jan! Jan! Jan! Jan!..." geweldig! Die aanmoedigingen...en ja hoor: hij begon terug te lopen; applaus van iedereen, ook van mij en de lopers rondom hem.
Ik hou echt van die Hollandse mentaliteit.
"Go Danny, je bent een kanjer"...en we gingen verder.

Kilometer 39: "Nog maar 3 kilometer Danny" deze keer een vriendelijke dame langs rechts met krulletjes en een geweldige glimlach.
't Is niet te beschrijven...kippenvel! Ik werd daar echt emotioneel van.

Kilometer 40-42: De pijn verbijtend blijven doorlopen langs de mensenzee. En dan over de finish! Het is als die laatste treden van een trap...ze lijken altijd zwaarder. Ik was kapot, ik drukte m'n Garmin af en ging over naar wandelen maar mijn motoriek moest even wennen...

Ik wilde stretchen, maar ik kon niet meer hurken. Enkele oefeningen gedaan die ik wel kon. Daarna me terug recht getrokken en richting medaille...
Felicitaties van de dame die mij hem gaf, dat deed ook weer deugd. Wat zijn die Nederlanders toch een stuk spontaner dan Belgen :-)

Ik zal er niet om liegen: die laatste 7km heb ik afgezien, maar als je dan die marathon uitloopt, dat is zalig!
Ik ga niet stoppen met marathons lopen, ik zou het gevecht met mezelf missen.
Ik herinner me een bord dat ik zag rond 33km..."The last 10km you run with your heart"
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Hellothere »

Hey Dannieke,

Dikke proficiat man ... en tsja, afzien schijnt er bij een marathon toch altijd wel wat bij te zijn (heb ik me laten vertellen).
Mooi verslag, en zo zie je maar dat een goede voorbereiding toch wel loont hé ;-) .

Ben voor de fun even in de archieven van dit forum gedoken, en vind daar het allereerste berichtje van een zekere Dannieke, :

door Dannieke » vr 19 okt 2012, 19:52
Dannieke schreef:Hey! Ik heet Danny, ben 30 jaar en woon in Temse.
Vorig jaar begonnen met fietsen en sinds vorige week ook start-to-run begonnen.
En het valt goed mee! De conditie was al niet slecht omdat ik wekelijks toch zeker 50 km probeer te fietsen.
Maar nu het weer snel donker is 's avonds zocht ik een andere sport om me na het werk op uit te leven.
We zitten morgen aan aflevering 6 :) Toch wel even wennen tegenover het fietsen!
Zo zie je maar, een goeie 2,5 jaar geleden de eerste voorzichtige stapjes in de S2R, nu een full marathon op een meer dan behoorlijke tijd.

ALLES KAN !!!! ;)
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Kaath »

Echt goed gedaan !

Mooi verslag om te lezen .
Ik vind het zelf al met de kleine wedstrijdjes zo leuk als mensen je naam roepen en supporteren,dus ik kan me voorstellen dat het bij zo'n marathon helemaal aankomt.

Je loopt een half jaar langer dan mij ,maar zover geraak ik nooit denk ik.
Is waarschijnlijk ook de leeftijd haha.
Zolang we ervan genieten is het ook goed,toch !
Dolfijntje85
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 feb 2012, 19:04

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Dolfijntje85 »

Leuk verslagje en nogmaals proficiat met het uitlopen van je 1ste marathon :D :D

't is voor mij voorlopig toch nog een hele verre droom die marathon zenne! Heb tegen mezelf gezegd misschien voor mijn 40ste: dat geeft me nog 10,5 jaar den tijd ;)
6/3/16 Antwerp Urban trail, 17/4/16 Antwerp 10 miles,5/6/2016 Great breweries 25K
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik sluit me voor 100% aan bij Dolfijntje, PROFCIAT ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door markman »

Een welgemeende DIKKE PROFICIAT :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Dannieke »

Bedankt allemaal! :mrgreen:
Ik heb het geluk gehad nooit blessures te hebben sinds ik begonnen ben met lopen.
Zo kon ik dus snel verder trainen naar langere afstanden. Nu is het tijd om die snelheid terug wat onder handen te nemen.
Dat is een dilemma van velen onder ons hé...afstand of snelheid? :)
Maar qua afstand ben ik eigenlijk wel op het maximum van wat ik leuk vind. Ik heb geen ambitie om ultralopen te doen.

Ik kan nog één ding meegeven over wat ik ervaren heb tijdens de marathon:
Het maakt echt niet uit hoe jong, oud, mager, dikker, groot, klein... je bent om 42km te kunnen lopen.
Ik heb sportieve kerels langs de kant zien hangen tegen dranghekken, stretchend, wandelend...
Maar ik heb ook mensen gezien die "dikker" waren, of ouder...waar je van zou zeggen: "die kunnen misschien geen 42km lopen", mis dus! ;)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door martmarbus »

Dannieke

Gefeliciteerd.
Wat een prestatie. Geweldig
En de wereld er omheen lijkt me echt indrukwekkend.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
keet
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:46

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door keet »

mooi verslag. Goed gedaan, Danny en dat in 'mijn'stad'. ik zou er zo maar zin in krijgen.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Rotterdam Marathon 2015

Bericht door Holenmens »

Dannieke schreef:B
Het maakt echt niet uit hoe jong, oud, mager, dikker, groot, klein... je bent om 42km te kunnen lopen.
Ik heb sportieve kerels langs de kant zien hangen tegen dranghekken, stretchend, wandelend...
Maar ik heb ook mensen gezien die "dikker" waren, of ouder...waar je van zou zeggen: "die kunnen misschien geen 42km lopen", mis dus! ;)
Absoluut, de aanleg bepaalt voor het grootste part hoe je zo'n afstand tot een goed einde brengt. Daar kan geen training tegen op.
Plaats reactie