pijn in mijn rechterkuit

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
theosoofke
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 20:00

pijn in mijn rechterkuit

Bericht door theosoofke »

Kan iemand mij raad geven?Ik ben bezig aan mijn 2e week start to run en eigenlijk gaat het vlot,maar de vorige keer kreeg ik uit het niets een zeer pijnlijke rechterkuit.Zo erg dat ik de avond zelf mank,de dag nadien nog de pijn goe voel;De 3e dag was het over;Toen ik de training nadien terug liep voelde ik niets,tot na een 20tal minuutjes plots die scherpe pijn terug was.Goede raad is meer dan welkom
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door zoefje »

Je hele lichaam moet wennen aan het lopen, het kan zijn dat het daarom protesteert. Stretch je goed voor en na het lopen? Dat scheelt vaak al een hele boel!
De 10 mijl bereikt!!! :D
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door fann »

Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat het geen goed idee is om koude spieren te stretchen
theosoofke
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 20:00

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door theosoofke »

Ik stretch niet voor het lopen,maar de volgende keer zal ik het wel doen.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door Dannieke »

Niet stretchen voor het lopen! Je spieren moeten altijd opgewarmd zijn.
In het begin van S2R kan je niet 10 minuten lopen, dan stretchen en daarna beginnen aan je training natuurlijk.
Evy stelt daarom voor om te huppelen ofzo. In ieder geval moet je rustig beginnen lopen en letten op je hartslag.
In't begin heb je nog veel energie en dan is de verleiding groot om harder te lopen dan je eigenlijk aankan.
Je kan steeds je les aanvatten en nadat je je opgewarmd voelt, even stoppen om te stretchen.
Dit komt meer aan bod in de keep running (10km) omdat die trainingen zwaarder/langer zijn.
Bij S2R is stretchen enkel nodig na de training.
Paul Van Den Bosch (oprichter van EnergyLab en coach van oa Sven Nijs) beweert zelfs dat enkel een goede cool down nodig is (heel traag uitlopen) en eventueel massage na het lopen (maar dat gaat de professionele toer op natuurlijk). Ik moet toegeven dat ik in't begin steeds stretchte na het lopen, maar nu doe ik het enkel nog als ik meer dan 20km loop en ik merk geen verschil; maar ik loop de laatste km's wel in een traag tempo (of heel de run in een traag tempo).
Als je geen masseur hebt, kan je ook foamrollers gebruiken om je spieren zelf te masseren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bovenstaande dingen heb ik ook maar gelezen in Running.be en Runners World ;)
Laatst gewijzigd door Dannieke op 25 jan 2015, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door Holenmens »

Zelf ben ik geen voorstander van stretchen, wat Dannie zegt voor de training al helemaal niet, wetenschappelijk aangetoond nadelig: http://well.blogs.nytimes.com/2013/04/0 ... o-stretch/
Maar specifiek stretchen in geval van problemen zoals bij jou je kuit kan misschien wel nuttig zijn en is het proberen waard. Ik zou dat dan niet kort voor het lopen doen maar erna, of op dagen dat je niet loopt.
Kuiten zijn nogal kritisch, eenmaal verkrampt geweest kan je dit vrij snel terugkrijgen. Je zou een tijdelijk een hielverhoging kunnen proberen, zooltjes die onder je normale zool in de schoen passen van een 3-5 mm. Dit ontlast de kuitspieren en achillespees. Als je dan een tijdje geen problemen meer hebt kan je het weer verwijderen.
theosoofke
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 20:00

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door theosoofke »

Bedankt voor de reacties,ik ga wachten met een volgende training tot ik helemaal niks meer voel,want nu voelt mijn kuit gespannen aan en voel ik ze als ik stap.We hebben hier in waarschoot een finse piste heb ik ontdekt ondertussen en het leuke is onze sportterreinen liggen op maar een km van onze deur.Dus de volgende training ga ik te voet naar de piste en begin daar mijn training en hopelijk ben ik zo al wat opgewarmd
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door Holenmens »

In het Leen zal er toch ook wel een looproute zijn?
Echo
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 mar 2015, 17:57

Re: pijn in mijn rechterkuit

Bericht door Echo »

Ik lees even mee want ik heb hetzelfde probleem.
theosoofke, hoe is het verder met jou verlopen?
Plaats reactie