Kniepijn

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
didi
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2011, 20:10

Kniepijn

Bericht door didi »

Ik ben vorige week na een inactiviteit van 2 jaar opnieuw beginnen lopen...direct een 5-6 km gedaan op een 30 min....dit reeds een 3X gedaan,mss wat te ijverig begonnen,want als ik nu wil starten kan ik maar 20 meter meer lopen(nochtans al een week geleden)....nochtans zo geen pijn,maar als ik naar de tel moet lopen kan ik mn gewrichten moeizaam op orde krijgen...zo kan ik gemakkelijk door de knieen;maar als ik loop;komt mn hele gewicht op mn knieen en dat doet verdomd zeer....wat kan ik daaraan doen....wat rusten en later opnieuw starten?Ik probeerde zonet eerst even te stretchen,maar het hielp niet...'t is nu niet dat ik geen conditie heb,want de voorbije 2 jaar ging ik vaak mountainbiken 2-3keer/maand....
En met mn 42 jaar voel ik me nu ook nog niet versleten....
het is toch niet normaal dat die stijfheid in de gewrichten nu al 7 dagen aansleept;of toch....wat kan ik eraan doen
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Kniepijn

Bericht door Hellothere »

2 jaar niet lopen, en dan 5-6 km, hmmm ... ik denk inderdaad dat je een beetje overdreven hebt.
Is ook niet omdat je fietst en je een beetje conditie hebt, dat lopen ook gelijk lukt. De belasting bij fietsen is totaal verschillend dan die bij lopen.

Als je leert lopen bouw je overigens 2 zaken op :

1. Conditie.: Bij een goede conditie verbeter je de zuurstoftoevoer door je lichaam, hartslag verlaagt en je bent minder snel moe.
2. Kracht :je geeft je spieren / pezen de kans om aan de loopbeweging te wennen.

Bij het stukje kracht heb je duidelijk overdreven, je hebt je spieren zodanig zwaar belast in een keer dat je nu problemen hebt. Knieën en enkels zijn inderdaad doorgaans de eerste "slachtoffers".

Ik denk dus dat je ook al gelijk een flinke blessure hebt opgescharreld.

Mijn advies :

1. Absolute rust gedurende enkele weken.
2. Naar een running center voor een paar fatsoenlijke loopschcoenen. Verkeerde loopschoenen kunnen ook verantwoordelijk zijn voor blessures.
3. Verantwoord opbouwen. doe gewoon het S2R programma.

succes.
Plaats reactie