Vermageren door te lopen

Alle nieuwe leden stel je snel even voor hier.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Olaf

Vermageren door te lopen

Bericht door Olaf »

Ik ga de 5km lopen eind april met de 10miles van Antwerpen. Speelde met de gedachte om de 10miles te lopen maar dat heb ik verstandig opzij geschoven. Vorig jaar heb ik ook de 5km gedaan samen met mijn dochter van 17j. Was echt super. Mijn tijd was 32,5min. Was blij maar ook een beetje teleurgesteld. Had gehoopt dit binnen de 30min te kunnen lopen. Probleem is dat ik 6jaar geleden een zware scheenbeenvliesontsteking gehad heb door teveel en te snel te lopen. Ik woog toen ook 112kg. Ben ondertussen tot 107.7kg gezakt door met de WW gezonder en anders te gaan eten en loop zoveel makkelijker maar weet niet goed hoe ik op een veilige manier toch mijn snelheid kan opbouwen. Ik loop nu ongeveer 3 keer per week gedurende 30 min. Heb donderdag nog 8km gelopen tegen 8,5km/u. Maar nu ben ik wel stijf :) .
Kan er iemand mij hiermee helpen aub ?
Fieke87
Contacteer:

Re: Vermageren door te lopen

Bericht door Fieke87 »

Hey, als je 3x per week 30 minuten loopt en al eens last hebt gehad van een scheenbeenvliesontsteking dan is het inderdaad verstandiger om met de 5 km me te doen. Zelf ben ik ook afgevallen met ww en lopen (ondertussen al 3 jaar geleden) en ik moet je vooral aanraden om de extra activiteitspunten ook echt te gebruiken. Als je loopt hzb je die energie nodig want met ww krijg je al snel te weinig binnen waardoor je lichaam in spaarstand gaat en dat wil je niet.
Als je doeltijd net over de 10km\u ligt dan mag je lange duurloop (bij jou de 8km in het weekend zelf nog iets trager zoals 8km\u. Ik zou dan 1 training per week 5km tegen 8,5 -9 km u doen, 1 x intervaltaining en 1x de duurloop. Als je die duurloop wil uitbreiden, doe er dan max 10% per week bij. Om de 4 weken doe je inplaats van de lange duurloop gewoon max je 5 km aan je rustige tempo. Normaalgezien zou je niet stijf mogen zijn van je trage duurloop, dus ofwel liep je te hard, of ineens te lang terwijl je lichaam dat niet gewoon was. Let hierbij goed op de 10% regel en rustweek om de 4 weken. Hopelij ben je hier wat mee.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Using Tapatalk
wim__

Bericht door wim__ »

Ik ben 7 jaar geleden begonnen aan met lopen.
Uit ondervinding weet ik dat het in het begin niet op snelheid aankomt. Het belangrijkste is dat je je afstand opbouwt. De snelheid komt nadien vanzelf.
Je spieren moeten wennen aan het lopen en daarvoor is het belangrijk rustig op te bouwen.
Ik lees dat je een scheenbeenvliesontsteking hebt gehad, dit kan idd veroorzaakt zijn door te snel te lopen. Bij mij was dit veroorzaakt door te snel te lopen in combinatie met slechte schoenen.

Groeten
Hellothere

Bericht door Hellothere »

Idem hier,

Ik ben nadat ik ben beginnen lopen (Einde 2009) 16 kilo op redelijk korte tijd afgevallen (hoewel ik daarvoor al aan mountainbiken en fitness deed).

Wat die snelheid betreft, die komt inderdaad vanzelf als je met regelmaat die 5K blijft lopen. De meesten overigens die de S2R achter de rug hebben, halen die 5KM absoluut niet op 30 minuten.

Heb je het gevoel dat die 5K een beetje tè gemakkelijk begint te gaan, overweeg dan intervallen te gaan lopen. Je kan bijvoorbeeld 1 van je wekelijkse loopsessies vervangen door elke derde les (van elke week) van de Keep Running. Het principe is een beetje gelijkaardig aan de S2R, maar in plaats van beurtelings te stappen en te lopen, ga je nu beurtelings lopen en snel lopen. Door het telkens versnellen, en de versnelling aan te houden, ga je spierversterkend werken, en in het lopen staat kracht voor snelheid.
Probeer wel niet te overdrijven met de intervallen, 1 van zulke trainingen per week is meer van voldoen.

Succes met je wedstrijd, en geniet ervan.
coppie

Bericht door coppie »

Beste ,wil je geen blessures oplopen zou ik nog niet starten met intervallen als je nu amper anderhalf uur per week gaat lopen ,maar de omvang opkrikken traag en lang 3 a 4 maal uurtje je zal vlugger afvallen en een mooie basis krijgen:-) ik zie het lopen als een piramide hóe breder de voet hóe sterker . PS: vetverbranding begint pas na +- 20 min lopen succes!!
Fieke87
Contacteer:

Bericht door Fieke87 »

Het is een fabeltje dat de vetverbranding pas na 20 minuten van start gaat. Voor afvallen met hardlopen geldt hetvolgende:
Als je in een hogere hartslagzone loopt (als beginner nog niet te veel aangezien de grotere kans op blessures) verbrand je tijdens het lopen percentueel meer koolhydraten en minder vetten, maar de vetverbranding achteraf blijft langer duren. Als je loopt met een lagere hartslagzone verbrand je dan weer in verhouding meer vetten tijdens het lopen, de verbranding achteraf is wel iets minder, maar blijft toch ook nog een paar uur verder duren.
Tijdens die tragere loopjes leert je lichaam echter ook efficiënter vet te verbranden, je leert je lichaam hoe het tijdens het lopen kan teren op de vetreserves ipv de koolhydraadreserves.
Uiteindelijk maakt het voor het afvallen zelf niet zoveel uit welk van de twee je doet, want als je dezelfde afstand sneller of trager loopt verbrand je bijna evenveel kcal (omdat de duur dan iets langer is). Het is gewoon het verschil in geconsumeerde en verbruikte kcal die het verschil maken tussen afvallen of bijkomen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Using Tapatalk
Plaats reactie