Te hoge hartslag
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Te hoge hartslag
Hallo,
er zou een topic zijn over een te hoge hartslag bij het lopen, maar kan die niet vinden... dus dan hier maar mijn probleem aankaarten.
Ik heb het start to run 0-5km met succes volbracht en loop al een aantal weken 3x/week een rondje van 5km. Alles gaat goed, ik doe dat op mijn gemakske, zonder hinder en binnen een behoorlijke tijd, gemiddeld rond de 32min. Ben ik tevreden mee.
Heb ik mij nu toch een hartslagmeter laten aanpraten, die gisteren getest en nen serieuzen klap gekregen achteraf. Heb ik naar mijn gevoel een prettige 6km gelopen, maar volgens mijn hartslagmeter aan een gemiddelde van 184 hartslagen/min. Véél te hoog natuurlijk. (leeftijd 32 jaar). Maar hoe los ik dit op? Of hoe komt dit? Wat doe ik fout? Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mij forceerde, het onprettig was of pijn had. Nu ben ik toch wel serieus van mijn melk.
Iemand tips, advies,...?
er zou een topic zijn over een te hoge hartslag bij het lopen, maar kan die niet vinden... dus dan hier maar mijn probleem aankaarten.
Ik heb het start to run 0-5km met succes volbracht en loop al een aantal weken 3x/week een rondje van 5km. Alles gaat goed, ik doe dat op mijn gemakske, zonder hinder en binnen een behoorlijke tijd, gemiddeld rond de 32min. Ben ik tevreden mee.
Heb ik mij nu toch een hartslagmeter laten aanpraten, die gisteren getest en nen serieuzen klap gekregen achteraf. Heb ik naar mijn gevoel een prettige 6km gelopen, maar volgens mijn hartslagmeter aan een gemiddelde van 184 hartslagen/min. Véél te hoog natuurlijk. (leeftijd 32 jaar). Maar hoe los ik dit op? Of hoe komt dit? Wat doe ik fout? Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mij forceerde, het onprettig was of pijn had. Nu ben ik toch wel serieus van mijn melk.
Iemand tips, advies,...?
Re: Te hoge hartslag
Gemiddeld? Het is toch niet zo dat je de eerste 5minuten ofzo slecht signaal van de sensor hebt gekregen? Band goed nat gemaakt? 184 lijkt inderdaad wel veel, zeker als je naar je gevoel nog ruimte over hebt.
Ben je ondertussen nog eens gaan lopen met hartslag? Wat was het resultaat?
Probeer ook eens je hartslag in rust te nemen (net als je wakker wordt). Misschien ligt die ook al hoger dan gemiddeld.
Mijn vader is bvb echt geen fitte mens, maar die heeft een zeer lage hartslag, vergeleken met mijn moeder die wel heel fit is en een hogere hartslag heeft. 't Hangt ook wat van persoon tot persoon af
Probeer ook eens je hartslag in rust te nemen (net als je wakker wordt). Misschien ligt die ook al hoger dan gemiddeld.
Mijn vader is bvb echt geen fitte mens, maar die heeft een zeer lage hartslag, vergeleken met mijn moeder die wel heel fit is en een hogere hartslag heeft. 't Hangt ook wat van persoon tot persoon af

Heb ook altijd een te hoge hartslag ,heb dan maar eens een afspraak gemaakt bij de cardioloog ,niks aan de hand zei hij dat varieerd van mens tot mens ,ik ben 42 jaar en loop de eerste km rond de 165 slagen maar steek ik een tandje bij zit ik al direct aan 175 -185 slagen , ga ik wedstrijd lopen zit ik zelfs tegen de 200, volgens de cardioloog allemaal geen probleem zolang je nog goed kan ademen en praten en geen steken krijgt is er echt niets aan de hand en hoef je je echt geen zorgen te maken , wil je zeker zijn doe dan net als ik en breng eens een bezoekje bij de cardioloog om zeker te zijn !!
Regelmatig gaan lopen op een loopband , dat mag zelfs wandelen zijn,en dan zet je de loopband een beetje omhoog,en zo telkens je hartslag ,binnen jou hartslag zone, onder controle houden , doe je dat regelmatig zul je merken dat je hartslag zal zakken en dat wel tussen de 10 & de 20 slagen !!!
Veel succes !! Groetjes Tom
Regelmatig gaan lopen op een loopband , dat mag zelfs wandelen zijn,en dan zet je de loopband een beetje omhoog,en zo telkens je hartslag ,binnen jou hartslag zone, onder controle houden , doe je dat regelmatig zul je merken dat je hartslag zal zakken en dat wel tussen de 10 & de 20 slagen !!!
Veel succes !! Groetjes Tom

Hoi,
ben naar mijn huisarts geweest, om toch maar zeker te zijn dat er niks mis met me is.
Hij heeft een cardiogram genomen, 'k had een hartslag van 63 in rust, bleek goed te zijn en geen abnormale dingen gevonden. Waarschijnlijk wat last had van stress of zo. Hij raadde me wel aan om anders te gaan trainen. Om toch een hartslagmeter aan te doen en die te begrenzen op 150. Als 'k erover ga moet 'k vertragen of zelfs wandelen. En zo zou 'k moeten opbouwen. Maar hij zei ook dat het van mens tot mens afhangt. Nu ja, was al blij dat 'k niks mankeerde.
Wel een beetje teleurgesteld, want heb het gevoel dat ik toch een stap achteruit ben. Terwijl mijn medelopers iedere week een kilometer erbij doen, zelfs sommigen die veel later dan ik begonnen zijn met lopen, en ik moet nu zo wat achter blijven... ach ja, ik been die wel bij binnen enkele maanden
ben naar mijn huisarts geweest, om toch maar zeker te zijn dat er niks mis met me is.
Hij heeft een cardiogram genomen, 'k had een hartslag van 63 in rust, bleek goed te zijn en geen abnormale dingen gevonden. Waarschijnlijk wat last had van stress of zo. Hij raadde me wel aan om anders te gaan trainen. Om toch een hartslagmeter aan te doen en die te begrenzen op 150. Als 'k erover ga moet 'k vertragen of zelfs wandelen. En zo zou 'k moeten opbouwen. Maar hij zei ook dat het van mens tot mens afhangt. Nu ja, was al blij dat 'k niks mankeerde.
Wel een beetje teleurgesteld, want heb het gevoel dat ik toch een stap achteruit ben. Terwijl mijn medelopers iedere week een kilometer erbij doen, zelfs sommigen die veel later dan ik begonnen zijn met lopen, en ik moet nu zo wat achter blijven... ach ja, ik been die wel bij binnen enkele maanden

Ben ondertussen al aan 't kijken voor een loopband. Was daar eigenlijk niet echt voor, maar gelijk nu stopt het eigenlijk niet met regenen en nee ik ben echt geen fan van in pijpenstelen regen te gaan lopen. Dus is dit dan een optie. Iemand tips van een goeie betaalbare loopband? Of gaan jullie allemaal naar de fitness daarvoor?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je in de Decathlon een basic loopband hebt van Domyos voor een 400-tal euro.
Met loopbanden heb ik ook niet veel ervaring, maar hoe duurder hoe meer opties, hoe minder saai en ook beter qua kwaliteit, demping, snelheid, vermogen, geluidsniveau.
Ik zou dus niet te goedkoop gaan maar een sterke prijs/kwaliteit nemen. Hou er rekening mee dat basismodellen een niet al te sterke motor hebben (<2pk) waardoor hun topsnelheid op bv 13km/u ligt.
Dat lijkt misschien genoeg voor een gewoon loopje, maar bij intervallen ga je beslist sneller lopen en dan kan je loopband niet volgen wat een beetje dom is.
Bovendien kost eender welke loopband al gauw honderden euro's, dus als je meteen wat meer uitgeeft dan heb je een loopband waar je jaren mee verder kan (lees: niet begint te piepen en kraken na één jaar).
Als ik er zelf eentje zou kopen, zou ik gaan voor een Hastings Rundax HD-30.
Ik zou dus niet te goedkoop gaan maar een sterke prijs/kwaliteit nemen. Hou er rekening mee dat basismodellen een niet al te sterke motor hebben (<2pk) waardoor hun topsnelheid op bv 13km/u ligt.
Dat lijkt misschien genoeg voor een gewoon loopje, maar bij intervallen ga je beslist sneller lopen en dan kan je loopband niet volgen wat een beetje dom is.
Bovendien kost eender welke loopband al gauw honderden euro's, dus als je meteen wat meer uitgeeft dan heb je een loopband waar je jaren mee verder kan (lees: niet begint te piepen en kraken na één jaar).
Als ik er zelf eentje zou kopen, zou ik gaan voor een Hastings Rundax HD-30.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
-
Sporten aan een hoge hartslag is op zich niet ongezond en zelfs ook niet noodzakelijk een teken van een slechte conditie --> je moet altijd kijken naar hoe hoog je hartslag was tov je loopsnelheid en afstand. Sommige mensen hebben ook gewoon een veel hogere hartslag.Sté schreef:Heb ik naar mijn gevoel een prettige 6km gelopen, maar volgens mijn hartslagmeter aan een gemiddelde van 184 hartslagen/min. Véél te hoog natuurlijk. (leeftijd 32 jaar). Maar hoe los ik dit op? Of hoe komt dit? Wat doe ik fout? Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mij forceerde, het onprettig was of pijn had. Nu ben ik toch wel serieus van mijn melk.
Iemand tips, advies,...?
Kan je gewoon praten als je zo 'prettig' aan het lopen bent?
Ben je wel zeker dat je hartslag correct werd geregistreerd? (Heb je een hartslagmeter die ook echt registreert (dus niet enkel op het einde een gemiddelde geeft maar om de x seconden de hartslagwaarde registreerd zodat je die later kan uitlezen)? Check je tijdens het lopen de waardes om zeker te zijn dat die varieren en er niet gewoon een slecht contact of zo is? Kan je misschien van iemand anders een hartslagmeter lenen om te zien of je daar hetzelfde resultaat hebt?)
Is misschien ook niet slecht om ergens een lactaattest te gaan doen --> dan weet je direct hoe het staat met je conditie en wat je hartzones zijn. Dit had je huisarts je m.i. ook beter aangeraden (niet uit ongerustheid maar omdat dit gewoon de meest objectieve manier is om je hartzones vast te leggen en om dan na verloop van tijd je vooruitgang te kunnen meten.)
Nu blindelings extra traag gaan lopen om per se onder de 150 bpm te blijven lijkt me absoluut niet nodig en klinkt eerder als een huisarts die geen echt advies durft/wil geven en zich dan maar wat indekt in "beter het zekere voor het onzekere"-achtige aanbevelingen. Als ik naar je tempo kijk (en ervan uitgaande dat je HRM correct werkte) dan ga je waarschijnlijk al aan 150bpm komen door stevig door te wandelen. Op die manier ga je nooit de noodzakelijke lichamelijke aanpassingen krijgen om je HR echt naar beneden te krijgen en door opeens 'onnatuurlijk' traag te lopen riskeer je nog eens blessures ook...
Ivm loopband: persoonlijk zou ik dit nooit kopen. meeste fitness centra hebben veel beter materiaal dan waar ik mijn geld aan zou willen geven (een loopband is ook geen eenmalige kost, hé) + zou zo veel mogelijk buiten proberen lopen (bij voorkeur ergens op een finse piste of bospad etc).
Hoi,
heb mij een hartslagmeter aangeschaft, een polar H7. Morgen wordt hij getest. Ben ondertussen ziek geweest en lumbago gehad, dus ben 'k effe rustig gebleven.
Ben super benieuwd hoe het zal gaan. Omdat ik ook al 3 weken niet meer gelopen heb ga'k het ook rustig terug opbouwen, morgen dus beginnen met 15min lopen 2 min wandelen en nog eens 15min lopen.
Heb nog nooit hoort van die lactaattest? Ga'k sebiet eens opzoeken.
heb mij een hartslagmeter aangeschaft, een polar H7. Morgen wordt hij getest. Ben ondertussen ziek geweest en lumbago gehad, dus ben 'k effe rustig gebleven.
Ben super benieuwd hoe het zal gaan. Omdat ik ook al 3 weken niet meer gelopen heb ga'k het ook rustig terug opbouwen, morgen dus beginnen met 15min lopen 2 min wandelen en nog eens 15min lopen.
Heb nog nooit hoort van die lactaattest? Ga'k sebiet eens opzoeken.