Heupklachten

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Ladyrun
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2013, 09:30

Heupklachten

Bericht door Ladyrun »

Ik wil graag weer gaan starten met lopen, maar hoe voorkom ik heup en bovenbeenspier klachten? Ik heb hier in het verleden erg vele last van gehad.
renzolini
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jul 2012, 16:23
Contacteer:

Re: Heupklachten

Bericht door renzolini »

Ladyrun schreef:Ik wil graag weer gaan starten met lopen, maar hoe voorkom ik heup en bovenbeenspier klachten? Ik heb hier in het verleden erg vele last van gehad.
door 3 keren per week stabiliteitsoefeningen te doen kan je veel ellende vermijden, ik zou eens ten rade gaan bij een sportarts of ervaren kine om x aantal oefeningen aan te leren.
Blogger => http://loopkalender.blogspot.be
Uitgebreide loopkalender met uitslagen => http://www.sportsites.be/loopkalender
Bloggen => http://www.bloggen.be/joggings
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Heupklachten

Bericht door Hellothere »

Die spierkrachten kan je vermijden door rustig op te bouwen. Het S2R programma is hier ideaal voor, je spieren krijgen dan de kans op rustig op te bouwen en aan te sterken, net als je conditie. Spierproblemen heb je meestal door te snel uit de startblokken te schieten.

Heupklachten kan je krijgen door bijvb. een klein beenlengteverschil, wat dan weer met steunzolen zou opgelost kunnen worden. Hier kan inderdaad een fysiotherapeut of sportarts je raad geven.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Heupklachten

Bericht door Holenmens »

Mijn 5 cent is om niet te lange afstanden te lopen. Probeer eerst 5 km op een zodanig tempo te lopen dat je techniek goed is. Bij te langzaam lopen ga je vooral spieren in de heup overbelasten. Zie onderstaand artikel. (eens opgezocht omdat mijn vrouw hier ook problemen mee heeft).

Bekkenrandpijn
Pijn aan de buitenkant van de heup. Stijve pijnlijke aanhechting van pees aan buitenkant heup.

Oorzaken: Vrouwen hebben vaker last van deze blessure dan mannen vanwege andere anatomie heup.
Vaak door passief/sloom lopen. Wanneer je te lang grondcontact hebt, zak je in (romp knikt iets naar links of rechts)en ontstaat er een hoek tussen bovenlichaam en benen. Dit kan de klachten veroorzaken. Wellicht zijn er ook andere oorzaken.

Advies: Looptechniek verbeteren. Actieve kortere pas met enige knie-inzet. Rekken pijnlijke plaats door benen te kruisen en naar achterste been te kantelen.
Verder krachtraining voor de flanken. Maak een zijwaartse ligsteun waarbij je op een voet en een hand(of onderarm) steunt. Je steunt loodrecht op de grond. De spieren rondom je heup zorgen ervoor dat je niet inzakt. Je kan de oefening zwaarder maken door het bovenste been omhoog en omlaag te bewegen.
Plaats reactie