3de keer goeie keer..?

Alle nieuwe leden stel je snel even voor hier.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
liesloopt
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2010, 11:03

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door liesloopt »

hoi hellothere

bedankt voor je reactie! heb eens een kijkje genomen en idd veel te duur naar mijn goesting...ik zou volgend jaar graag de 5 of 10km of misschien zelfs de 10 miles meelopen, daar ben ik nu nog absoluut niet aan toe, maar wil ik wel als doel voorop stellen. (nog een jaartje oefenen en trainen)
en omdat je met ons Evy op dit moment nog veel tussendoor stapt, ben ik gewoon nieuwgierig naar de totale afstand die ik doe, bv stap ik mezelf 'warm' gedurende 15min dan +/-25min afwisselend stappen en lopen met Evy in het park en dan weer 15min cool-down terug naar huis...
zo krijg ik een beetje een zicht op de totale afstand die ik doe 'tijdens één training'...grtjs
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Dimi »

Ik heb een garmind Edge 705 fietscomputer met ingebouwde GPS. Die gebruik ik nu om te lopen. Ik moet deze dan wel in mijn handen houden of in een zak steken maar dat werkt perfect. Deze heeft ook een hartslagmeter. Het is inderdaad geen goedkoop toestelletje maar ik heb hier vorig jaar in geinvesteerd omdat ik geen wegen onthoud en ik niet steeds dezelfde bepijlde route wilde rijden met de fiets. En nu komt deze dus goed van pas als looptoestelletje :D In principe kan ik zelfs met de (gratis) software van garmin een loop workout in programmeren zodat deze een biep geeft iedere keer ik moet beginnen lopen of rusten en nog veel meer (zoals bv een medling geven 5 minuten aan 70-75% van hartslage en telkens een signaal geven als ik daar boven of onder zit)
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Sanmiguel »

Ik loop bij ons op het fort een ronde volledig rond het water; Effe naar de gemeente gemaild en nu weet ik ook de exacte afstand van zo'n ronde : 2.2 km.
Lekker handig om te berekenen hoeveel je loopt aan hoeveel tijd.
Nadeel natuurlijk 't is altijd dezelfde ronde :(
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Dimi »

Mss een vraagje voor de meer geoefende lopers hier. Er wordt altijd gezegd dat je moet opletten met blessures maar eenmaal je al een tijdje loopt, wordt je dan minder blessuregevoelig omdat je spieren/pezen/gewrichten de inspanning wat gewend worden? (aannemende dat je blijft verstandig lopen) Ik vraag me dit af omdat ik ook niet zinnens ben om steeds weer dezelfde ronde op de piste te doen. Die is misschien 300m lang :D
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Hellothere »

@liesloopt :
Is altijd goed om een doel te stellen en voor vele honderden (waaronder ikzelf) is de 10 miles inderdaad een zeer concrete mijlpaal om naartoe te trainen.
Zoals reeds enkele malen gezegd, als je niet beschikt over gesofisticeerde harslagmeters, footpods, hand/fiets GPS, computers allerhande zou ik daar (nog) niet in investeren.
Geniet gewoon van de toertjes met Evi, 3 keer per week, je zal de positieve evolutie snel merken. En als je de afstand wil weten, gewoon even opmeten, en zien hoever je geraakt. Ik weet hoe lang mijn ronde is, en waar de 1, 2, 3, .. km zich ongeveer bevinden, maar meestal ben ik daar zo niet mee bezig. Naarmate de 10 miles naderen en ik mij op sneller en langer lopen ga toeleggen, zal ik wel eens een afstandje + snelheid inschatten, maar da's nog niet voor vandaag.

@Dimi :
Het is inderdaad zo dat je minder blessuregevoelig bent naarmate je meer loopervaring hebt. Spieren en pezen worden immers steviger.
Maar ook voor geoefende lopers blijft het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Naarmate het lopen gemakkelijker gaat, ga je immers ook je grenzen verleggen en daardoor ook weer de belasting opdrijven, en dan is het natuurlijk ook oppassen met overbelasting.
Mijn ervaring met geoefende lopers is doorgaans ook dat zij minder blessures hebben dan beginnende lopers, ook al omdat zij de signalen die hun lichaam geeft correcter kunnen interpreteren. Maar als zij blessures oplopen, dat die meestal ook ernstiger zijn en er ook meer rusttijd nodig is om te recuperen.
Het is dus zeker een mes dat langs 2 kanten snijdt.
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Sanmiguel »

@ Dimi :
Wat wij doen op de atletiekclub bij de start-to-run :

Telkens we het aantal vereiste minuten hebben gelopen, veranderen we van richting, dan wandelen en dan in dezelfde richting (van het wandelen) lopen.
Dus na elke loopbeurt veranderen van richting.

Dit heeft als effect dat je niet constant in dezelfde richting bochten moet nemen.
Doorbreekt ook de èèntonigheid.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Dimi »

Jezlef gewoon een goed leuk cadeau doen Lies. Het is een dure aankoop maar wel eentje waar je veel plezier aan hebt en bekij het maar zo: vele andere mensen doen een hobby die op jaarbasis alleen al minstens 1 zo een GPS kosten terwijl je met lopen voor een goeie 200-300€ al gesetteld bent (zonder die GPS dan)
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door henriette »

in ons sportpark hebben ze de km-bordjes nog niet uitgevonden :P
ik heb ook alles enkele keren met de fiets nagemeten, een hartslagmeter met km-aanduiding is spijtig genoeg veel te duur voor een amateurke :( en een stappenteller is veel te onbetrouwbaar.
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Dimi »

Sanmiguel schreef:@ Dimi :
Wat wij doen op de atletiekclub bij de start-to-run :

Telkens we het aantal vereiste minuten hebben gelopen, veranderen we van richting, dan wandelen en dan in dezelfde richting (van het wandelen) lopen.
Dus na elke loopbeurt veranderen van richting.

Dit heeft als effect dat je niet constant in dezelfde richting bochten moet nemen.
Doorbreekt ook de èèntonigheid.
das een heel goede tip!
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: 3de keer goeie keer..?

Bericht door Ria »

hej goeie lopers allemaal,
ik heb een interessante webiste ontdekt waarop je afstand en nog veel meer kunt nagaan :
www.afstandmeten.nl
gewoon de naam van je dorp intikken links bovenaan en je kan aan de slag.
je moet dan wel gewoon over straat lopen, want ik denk niet dat het met de parken ook lukt.
probeer even!
Plaats reactie